Hur mycket filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    Användare
    • augusti 2008
    • 149

    Hur mycket filter?

    Frågan har väl diskuterats in absurdum - men 'here we go again'

    Förutsättningarna är: Malawikar, 375 L, frisimmare (Auloncara & Utaka) max 15-20 fiskar i tanken.

    Jag har tidigare haft ett Eheim 2075 ytterfilter, kompletterat med 2 x 1250 l/h Eheim pumpskalle på filtermatta. Alla insug bakom bakgrunden. Ett utblås i varje ände inne i akvariet. Då och då kompletterat med ett Eheim 2252 innerfilter under någon vecka eller så (för att ta bort småpartiklar).

    Jag blev så in i håken trött på ytterfiltret att jag nu har sålt det och i stället skaffat ett större Eheim (2080). Helst hade jag haft ett Fluval FX5 men närheten till sovrummet tvingade mig till ett Eheim....

    I alla fall.... Eheim 2080 skall generera 1700 l/h och vara till för akvarium upp till 1200 liter men karta och verklighet stämmer ju inte alltid överens som bekant... Vad jag är ute efter är redundans, god filtrering, rent vatten och glada fiskar.

    Så vad behöver jag ytterligare i filterväg för att uppnå detta (jag vill ALLTID ha minst två filter igång om utifall att det ena pajar). Jag har pumpar och filtermatta hemma så det räcker och blir över (t.ex. 2 x Eheim 1250 l/h och alltså ett Eheim 2252)?

    Tacksam för förslag
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #2
    Det är väldigt mycket en smaksak. Många skulle säkert ha nöjt sig med "bara" 2080 men du har ju en del pumpar/filter hemma så varför inte exprimentera lite över vad du själv tycker känns bra.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      För sjöciklider ser jag det som att ju mer desto bättre. Man kan lugnt gå upp till 10-15 gånger akvariets volym i pumpkapacitet till de flesta arter, och ju större filtervolym du har, desto bättre.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Lasse
        NCS Medlem
        • oktober 2009
        • 27

        #4
        Skulle vilja tipsa lite om en typ av pumpar som används mycket inom saltvattensakvaristiken och som jag tror är guld värt för sjöciklider som lever i klippzonen och övrigt där det är mycket strömt. Det är rena cirkulationspumpar (utan filtrering) som skapar ett brett flöde av vatten utan hårda strålar. Det finns modeller som man kan styra och skapa ett varierande flöde - ja till och med vågrörelse. De kallas streamers och det finns en uppsjö från kinestillverkade till pumpar från Hydor och Tunze. Håller med Patrik om att det är ingen nackdel att gå upp till 10 - 15 gånger akvariets volym vad gäller filtrering och med dessa pumpar kan man få en bra vattenrörelse. Inom saltvattensakvaristiken är pumpkapaciteter på upp mot 40 - 50 gånger volymen ingen ovanlighet. Själv har jag 6000 liter i timmen som grundkapacitet och sedan två sekvenstyrda streamers som ger från 0 till 15 000 liter i timmen. Detta då i ett 400 liters revkar.

        När jag höll på med sjöciklider så fanns inte denna möjlighet men jag kan bara tänka tanken vilket häftigt och bra hästnoskar man skulle kunna göra med vågrörelse och en sjuhelsikes vattengenomströmning.

        MVH Lasse
        ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

        Kommentar

        • patdah
          Användare
          • december 2008
          • 64

          #5
          Det här med filtrering är ju en riktig djungel om man ska ta med alla aspekter i det hela... vilket man väl ska men det är svårt att hålla reda på allt och få ner allt i samma inlägg utan att det blir som en nyskriven bibel...

          Jag ska i alla fall ta upp några saker man bör tänka på som kanske inte alltid är så självklart förens man börjar tänka på det.

          I ett akvarie med "normal" fisklast produceras det en viss mängd fiskskit... om man nu har ett filter med en "normal" filtervolym för det tänkta karet kommer man få en viss mängd filterbakterier... man kan maximera antalet filterbakterier i ett visst filter med rätt filtermedia.

          Alla bakterier andas o2 (syre) och producerar en del co2 (koldioxid)... co2 är toppenbra för växter eftersom även dessa behöver co2 för att växa då alla(?) levande organismer/växter är uppbyggda av kol.

          Om man nu har massor av växter så kommer filterbakterierna förse växterna med co2 och växterna producerar i sin tur en mängd o2 under dagtid då fotosyntesen gör sitt... (i rena växtakvarier med tillförd co2 bubblar det verkligen från växerna dagtid)

          Under natten kommer dock växterna att sluta producera o2 och istället konsumera o2... filterbakterierna tar ingen paus i arbetet utan fortsätter käka bajs hela natten... och dom fortsätter andas o2 också... OCH dom fortsätter producera co2...

          Vad händer nu om vi har väldigt få växter.... och en enorm bakterieflora i överdimensionerade filter... vi kanske lyckas övermata lite... filterbakterierna blir ju inte direkt missnöjda av att få finmat istället för skit på menyn...

          Risken är att nivåerna av koldioxid ökar... samtidigt som syret förbrukas... det här kan bli extra kännbart ett par timmar innan ljuset slås på framåt morgonkvisten...

          Kommentar

          • Hogan1
            Användare
            • augusti 2008
            • 149

            #6
            Jag har nu kört igång ytterfiltret. Bägge insugsrören är bakom bakgrunden och strilröret spottar ut returvattnet inne i akvariets längdriktning. Bakom bakgrunden står också en Eheimpump på filtermatta med kapaciteten 1200 l/h. Utblåset har jag flyttat till bakom bakgrunden. Jag får se hur detta funkar och kanske komplettera med mitt Eheim 2252 om det skulle behövas. För övrigt gillar jag tanken att man inte kan ha för mycket filter, men jag vill ogärna ha en orkan i tanken. :-)
            Senast redigerad av Hogan1; 15 oktober 2009, 12:08.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • Lasse
              NCS Medlem
              • oktober 2009
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av patdah
              Alla bakterier andas o2 (syre) och producerar en del co2 (koldioxid)... co2 är toppenbra för växter eftersom även dessa behöver co2 för att växa då alla(?) levande organismer/växter är uppbyggda av kol.

              Vad händer nu om vi har väldigt få växter.... och en enorm bakterieflora i överdimensionerade filter... vi kanske lyckas övermata lite... filterbakterierna blir ju inte direkt missnöjda av att få finmat istället för skit på menyn...

              Risken är att nivåerna av koldioxid ökar... samtidigt som syret förbrukas... det här kan bli extra kännbart ett par timmar innan ljuset slås på framåt morgonkvisten...
              Det är riktigt att bakterierna står för den största syreförbrukningen i ett akvarium.

              Men sen haltar ditt resonemang.

              Mängden bakterier (och därmed syreförbrukningen och koldioxidproduktionen) bestäms inte av hur mycket filtermaterial du har utan av vilken belastning du har - dvs hur mycket du matar. Matar du lite så har du bara en stor del av ditt filtermaterial "obesatt" eftersom inget kan växa utan mat. Övermatar du vid ett tillfälle så får du problem hur du än gör - kanske mindre problem om du har ett överdimensionerat filter eftersom det finns ett utrymme för bakterierna att växa på.

              Koldioxiden måste ut ur karet och syre in - det löser du genom en kraftig ytcirkulation.

              MVH Lasse
              ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Det är kul att diskutera detta med syre in o kol/kväve ut. Om man får växter till att trivas genom rätt belysning och näringstillförsel så konsumeras kol/kväve, o som följd av det kan man få bra syresättning.
                Tricket är dock att det gäller att fåtill tillräcklig syretillförsel över hela dygnet. Risken med detta resonomang är att frammåt morronkvisten(lampan släckt ger ingen syretillförsel) kan man få akut syrebrist.
                Ja har hållt på o pillat lite med det. Det finns egentligen två sätt att komma runt problemet. Antingen ser man till att ha tillräckligt med rörelse 24 timmar om dygnet, eller ser man till att öka den pumpade volymen nattetid.

                En lite knepig effekt av detta(som ja inte kan förklara) är att ja får växterna att trivas bättre med alternativet där man minskar den pumpade volymen dagtid gämfört med att köra med alla pumpar 24 timmar om dygnet.

                Jag kör med MH-belysning i mitt stora kar och doserar med PMDD. O det bubblar frisk från Vallisnerian efter en timmes belysning. O detta trotts att ja inte tillsätter någon form av Co2.

                Ett bra sätt att konstatera om man har ok syresättning alltså tillräcklig pumpad volym vatten är att kolla in sin fiskars andning precis efter det att lyset tänds i karet. För att då är syresättningen som lägst. Är fiskens gälslag då förhöjd eller på annat sätt ansträngd då har man för liten syresättning iallafall vissa delar av dygnet.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Allstå som en lite fundering på din fråga Hogan1.
                  Man kan fundera på två saker.
                  1. Har ja tillräckligt bra pumpkapacitet?
                  2. Om ja blir svaret på fråga 1 gäller det över hela dygnet?
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 149

                    #10
                    Ursprungligen postat av LN
                    Allstå som en lite fundering på din fråga Hogan1.
                    Man kan fundera på två saker.
                    1. Har ja tillräckligt bra pumpkapacitet?
                    2. Om ja blir svaret på fråga 1 gäller det över hela dygnet?
                    Japp, Eheim 2080 pumpar 1700 l/h och Eheim 1250 pumpar 1200 l/h vilket blir knappt 8 ggr akvariets volym (375 l). Filtervolymen i ytterfiltret är 13.5 liter och svampfiltret är väl ett par liter ungefär. För närvarande har jag endast 7 fiskar i akvariet (Aulonocara + Copadichromis) men det skall ju i lite fler vad det lider. Totalt 15-20 fisk när det är klart.

                    Pumpar/filter står på dygnet runt. Jag drar inte ner på flåset över natten (hade jag inte tänkt i alla fall - men om det är vettigt att göra, tänker jag gärna om).
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • Engelholm Audio
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 366

                      #11
                      En bra artikel i CB för nått nummer sedan ang Filtreringens ABC. Läsvärd.

                      Vänliga hälsningar, Pär!
                      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Om man behöver dessa enorma flöden som oftast beskrivs vad gör jag för fel? Jag byter mindre vatten än vad som många gör, matar mer, har mindre flöde på pumpar, har mindre filtermaterial och stänger ofta av filter flera timmar. Har jag superbakterier eller vad? Jag har ok nitritfikation även med bara en syresten, vattnet blir grumligt men alla parametrar är ok.

                        I min värld gör dessa höga flöden att fiskar behöver sjuka mängder mat, vilket blir kontraproduktivt iom att mat blir nitrat till slut. Sedan undrar jag hur man blir av med värmen som dessa pumpar avger, vilket även detta höjer ämnesomsättningen hos fisken som leder till ökad matning. Och självklart testar någon att applicera mina "värden" på sitt "strömakvarie" kommer det bli katastrof om man byter tvärt. Om man därimot sakta men säkert ändrar saker kommer det med all säkerhet funka utmärkt.

                        Jag har även provat på mitt tetra akvarie och det funkar även där trots lägre pH

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ursprungligen postat av Engelholm Audio
                          En bra artikel i CB för nått nummer sedan ang Filtreringens ABC. Läsvärd.

                          Ja den vart mycke bra och mycke tänkvärd.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Hogan1
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 149

                            #14
                            Alla lösningar som fungerar är naturligtvis strålande bra. Vad jag är ute efter är som sagt god filtrering, rent vatten, glada fiskar och att om ett filter lägger av, jag alltid har ett annat igång i reserv som kan klara av akvariet under kortare eller längre tid. Eheim 2080 köpte jag för att vara säker på att filtret inte skall vara för litet när jag eventuellt byter upp mig några hundra liter.
                            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              NCS Medlem
                              • oktober 2009
                              • 27

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN

                              En lite knepig effekt av detta(som ja inte kan förklara) är att ja får växterna att trivas bättre med alternativet där man minskar den pumpade volymen dagtid gämfört med att köra med alla pumpar 24 timmar om dygnet.
                              Jag tror inte det är så knepigt utan helt logiskt med tanke på att du kör utan extra koldioxid.

                              1: Du har koldioxidproduktion dygnet runt från fiskar, bakterier och växter. Ja faktiskt från växterna också genom deras vanliga cellmetabolism som inte är knyten till fotosyntesen.

                              2: Konsumenterna och utransportvägarna varierar.

                              2a) Under de mörka timmarna så är den enda förlusten av koldioxid den genom diffusion via ytan - ju kraftigare cirkulation och våggång i ytan desto mer avgång. Nu uppstår ett litet problem - eftersom koldioxiden är en restprodukt av syreandningen hos det levande i karet (framförallt bakterierna) så sker en konsumtion av syre under natten som inte ersätta av växterna. Enda sättet att få in syre är genom ytcirkulation som du påpekat - backslashen är också mer avgång av koldioxid. Koldioxiden vill du ju ha kvar så mycket av som möjligt för växternas behov under dagen så du måste hitta en balanspunkt här.

                              2b) Under de ljusa timmarna så finns förutom avgången av koldioxid även en konsumtion av koldioxid från växterna. Minskar du avgången (dvs ytrörelsen) så får du mer koldioxid till växterna. Här får du en restproduktion av syre så du behöver inte samma ytcirkulation. Men en liten varning - växternas syreproduktion kan bli så stor att det uppstår syreöverskott kring klyvöppningarna så en viss cirkulation behövs

                              Om jag var du så skulle jag prova med att sätta pumputloppen liten olika. De pumpar du vill ha igång på dagen sätter du lite längre ner så de inte rör upp ytan och snarare har en cirkulation under ytan. Den pump du vill slå på under natten sätter du med en cirkulation i ytan, eventuellt kan du tidsstyra den så den slår på en kort stund med jämna mellanrum - den är endast till för att garantera att fiskarna har syre strax för ljuset går på. Eventuellt kan du pH styra den.

                              MVH Lasse
                              ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...