Äta akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • maj 2007
    • 180

    Äta akvariefisk

    Då torsken blivit nästan utrotningshotad så har mer och mer konstiga fiskar dykt upp i frysdiskarna, bla tilapia och Pangasius.

    Vilka är era favoritrecept på akvariefisk?
    Testade att panera fileér av pangasus idag och det var riktigt gott.
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Hej

    Det finns en del skrivet här i forumet om detta, se t.ex. här:
    Jag går ju en kockutbildning där jag tidigare veckor varit på den station där man tillagar fisk av diverse slag. Blev aningen förvånad när jag hämtade kartonger fyllda med t ex Tilapia och Pangasius hypophthalmus. Jag berättade för köksmästaren att dessa fiskar kan man hitta i folks akvarier, då trodde han att jag snackade i


    Och om sushi: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ighlight=sushi

    Här hos oss är yrkesfiskarna nästan utrotningshotade. De skyller bla.a just på billigimporten av Pangasius, odlad lax och andra importprodukter, som säljs så billigt att de har svårt att konkurrera med inhemsk vildfångad fisk. Vet inte om detta ska ses som ett problem, eller bara utvecklingens gång. Men lite synd vore det ju om man framgent inte kunde köpa abborre, flundra eller gös.
    Senast redigerad av Mikael W; 13 oktober 2009, 05:17.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      Det finns en del skrivet här i forumet om detta, se t.ex. här:
      Jag går ju en kockutbildning där jag tidigare veckor varit på den station där man tillagar fisk av diverse slag. Blev aningen förvånad när jag hämtade kartonger fyllda med t ex Tilapia och Pangasius hypophthalmus. Jag berättade för köksmästaren att dessa fiskar kan man hitta i folks akvarier, då trodde han att jag snackade i


      Och om sushi: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ighlight=sushi

      Här hos oss är yrkesfiskarna nästan utrotningshotade. De skyller bla.a just på billigimporten av Pangasius, odlad lax och andra importprodukter, som säljs så billigt att de har svårt att konkurrera med inhemsk vildfångad fisk. Vet inte om detta ska ses som ett problem, eller bara utvecklingens gång. Men lite synd vore det ju om man framgent inte kunde köpa abborre, flundra eller gös.
      Yrkesfiskarna skyller på allt utom orsaken. Fisken är utfiskad eller förgiftad med dioxin eller kvicksilver och belagda med försäljningsförbud.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Mitt recept på Pangasius

        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • augusti 2009
          • 366

          #5
          Såg ett program för några veckor sedan på ettan/tvån. Handlade om odlad lax. Vinklingen var hur miljö-riktigt detta var.

          Det visade sig att laxodlingen utfodrades med ett pellets som till stor del gjordes av fiskmjöl. Fisken som användes för att göra detta fiskmjöl var på "risklistor" över hela halva världen.

          Skulle man kunna dra slutsatsen att vi är för många på jorden i förhållande till hur vi förser oss med mat?
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Engelholm Audio
            man kunna dra slutsatsen att vi är för många på jorden i förhållande till hur vi förser oss med mat?
            Det kan man säkert men att fisken är utfiskad i Östersjön och Atlanten har inte med detta att göra. Hade man skött fiskebestånden på bästa tänkabara vis så skulle det kunna finnas massor av fisk (fredade zoner, begränsa möjligheten att ta upp fisk dvs en rimlig storlek på fiskeflottan, totalstopp för tjuvfiske t ex med hjälp av flottan)
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Problemet är inte att vi är för många här på jorden. Problemet är att vi inte sköter de resurser som naturen har att ge. Utan vi vanvårdar särsklit jordens hav på ett sådant sätt att vi snabbt närmar oss en brytpunkt där de skador vi orsakar inte kan repareras.

              O då( i vissa fall redan nu) har vi skitit i det blå skåpet o då är vi helt plötsligt alldeles för många här på jorden.

              Jag tror att vi kommit till den punkten då den enskilda männsikan fattar att så här kan vi inte forsätta, men mänskligheten i stort är helt blind.
              Senast redigerad av LN; 13 oktober 2009, 13:00.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Engelholm Audio
                Användare
                • augusti 2009
                • 366

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Det kan man säkert men att fisken är utfiskad i Östersjön och Atlanten har inte med detta att göra. Hade man skött fiskebestånden på bästa tänkabara vis så skulle det kunna finnas massor av fisk (fredade zoner, begränsa möjligheten att ta upp fisk dvs en rimlig storlek på fiskeflottan, totalstopp för tjuvfiske t ex med hjälp av flottan)
                Ursprungligen postat av LN
                Problemet är inte att vi är för många här på jorden. Problemet är att vi inte sköter de resurser som naturen har att ge. Utan vi vanvårdar särsklit jordens hav på ett sådant sätt att vi snabbt närmar oss en brytpunkt där de skador vi orsakar inte kan repareras.

                O då( i vissa fall redan nu) har vi skitit i det blå skåpet o då är vi helt plötsligt alldeles för många här på jorden.

                Jag tror att vi kommit till den punkten då den enskilda männsikan fattar att så här kan vi inte forsätta, men mänskligheten i stort är helt blind.
                Japp - och det är därför jag kvalificerade min fråga med:
                ...i förhållande till hur vi förser oss med mat?
                Vänliga hälsningar, Pär!
                CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Slagskott
                  Vilka är era favoritrecept på akvariefisk?
                  http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1589
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Finns en del info på greenfish sida http://www.greenfish.se/home/page.as...d=2&CatId=3828
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Riktigt intressant läsning hur man tar hand om kol, kväve och fosfater i det slutna systemet. Partikelfiltret plankar man rätt upp o ner från badvattenrening i form av trycksandfilter, man nämner dock inte hur man löst backspolingen utan att konsumera kranvatten. Men som sagt riktigt kul läsning. Det hade varit spännande att få besöka en sån anläggning o kika på osmosfiltret b.l.a.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Finns en del info på greenfish sida http://www.greenfish.se/home/page.as...d=2&CatId=3828
                        Det fanns ju recept på Fänkålsbakad Clarias och Wallenbergare på Clarias på den sidan.

                        Att de inte vill använda de svenska namnen hajmal och ålmal tycker jag är fånigt och att de skriver att Clarias är speciell bland malarna eftersom den andas luft är okunnigt.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...