akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    akut hjälp!

    Har satt igång ett 200 liters med Malawi för ett par veckor sedan.. Hade det igång i lite drygt en vecka innan jag la i några fiskar.
    Tog med 4 vuxna Golden från akvariet på jobbet och en mal. Köpte 4 acei, 2 siamesiska algätare och två malar..
    Filtret till den stora pumpen togs från ett annat akvarium.
    Efter två veckor med fiskar i så dog 2 acei och 1 mal.. dagen efter en ancistrus.
    Jag bytte hälften av vattnet, och fiskarna verkade pigga, men dagen efter dog en acei till. Tog ett vattenprov till affären, PH8 och Nitrit 0.3
    Fick rådet att byta 1/3 av vattnet till, men det verkade inte hjälpa.
    Nu har alla fiskar utom 2 golden och de två siamesiska algätarna dött..

    Kan en nitrit topp ha ihjäl fiskarna även efter värdena är tillbaka på normalt?
  • janneviking
    Användare
    • januari 2008
    • 73

    #2
    Ursprungligen postat av sammyboy
    Har satt igång ett 200 liters med Malawi för ett par veckor sedan.. Hade det igång i lite drygt en vecka innan jag la i några fiskar.
    Tog med 4 vuxna Golden från akvariet på jobbet och en mal. Köpte 4 acei, 2 siamesiska algätare och två malar..
    Filtret till den stora pumpen togs från ett annat akvarium.
    Efter två veckor med fiskar i så dog 2 acei och 1 mal.. dagen efter en ancistrus.
    Jag bytte hälften av vattnet, och fiskarna verkade pigga, men dagen efter dog en acei till. Tog ett vattenprov till affären, PH8 och Nitrit 0.3
    Fick rådet att byta 1/3 av vattnet till, men det verkade inte hjälpa.
    Nu har alla fiskar utom 2 golden och de två siamesiska algätarna dött..

    Kan en nitrit topp ha ihjäl fiskarna även efter värdena är tillbaka på normalt?
    En nitrittopp skadar fiskarnas slemmhinnor och inre organ så det är inget ovanligt att fiskarna dör även efter att vattenkvaliten kommit balans.
    Janne
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Välkommen till forumet sammyboy

      Sorglig läsning, häll i lite salt nu med en gång. Det reparerar egentligen ingenting men det hjälper de kvarvarande fiskarna betydligt. Gör ett dessutom ett stort vattenbyte minst 50%, det kanske inte räddar livet på dina kvarvarande firrar men det minskar iallafall koncentrationen bös i akvariet. Skippa matningen helt minst en vecka och syresätt akvariet så mycket det går. har du en diffusor hemma så är det läge nu att sätta i den.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Lasse
        NCS Medlem
        • oktober 2009
        • 27

        #4
        Nitrit blockerar blodets upptag av syre och hindrar därmed syreupptagningen. Så lite som en matsked vanligt bordsalt per 100 liter vatten hindrar fisken att ta upp nitrit i blodet. Kloriden i saltet blockerar de kanaler där nitriten normal vandrar in i fisken. Vid nitrit är alltså en svag saltdos åtgärd nummer ett. Åtgärd nummer två är att omedelbart stoppa all matning. Att man får en nitrittopp tillskrivs idag det faktum att fritt amonium i vattnet blockerar andra stegets bakterier (de som omvandlar nitrit till nitrat). Om du har ett högt pH i karet (över 8 ) så är den troligaste dödsorsaken för dina fiskar inte nitrit utan att rätt så mycket av ditt ammonium föreligger i sin gasform - ammoniak. Därför bör du se till att ditt akvarievatten luftas ordentligt. ordentlig genomluftning eller att alla pumpar riktas mot vattenytan. eftersom ammoniaken är en gas så kommer du att lufta ut den.

        Huvudproblemet är dock att du fått fritt ammonium i ditt kar (pH under ca 7.5-8 så blockerar ammoniumet nitrifieringen och i pH:n över så skapas även för myckett ammoniak).

        Det har du fått för att du har matat för mycket i uppstarten. I en uppstartfas så har du inte tillräckligt med nitrifikationsbakterier i ditt filter så steget ammonium-nitrit går inte omedelbart och sedan blockeras resten.

        Sättet att få en uppstart att fungera är att tillföra väldigt lite mat de första veckorna. När jag startar ett saltvattenskar så har jag oftast en eller två härdiga fiskar och matar med högst 4-5 vuxna, frusna artemia var tredje dag första veckan, andra veckan ger jag samma mängd ungefär men varannan dag och tredje veckan varje dag. Sedan ökar jag mängden. Det är matmängden som bestämmer - inte antalet fiskar. samtidigt ser jag till att tillföra bakterier varje dag. Det kan vara bakterier från en filtersvamp i ett redan startat filter, bakteriepreparat typ nitrivec eller om man inte har tillgång till det så gräver jag upp lite av (ett par nävar) den ytliga jorden i en skogsbacke och blandar det i några liter vatten. efter nogran omskakning så silar jag detta genom ett kaffefilter. Tappar på flaska och ställer i kylskåp. Sedan ger jag en skvätt varje dag.

        Men även med bakterietillsättning så är sparsam matning A och O. Vid problem - stoppa matningen, salta och om det är ett "hög"pH kar - lufta ordentligt.

        Har du ett akvarium med lågt ph och lågt KH så har du inte dessa problem eftersom nitrifieringen är inhibiterad och den ansamlade ammoniumet inte föreligger som ammoniak. Skulle dock pH stiga i detta kar så kan ansamlad ammonium snabbt (på några sekunder) omvandlas till livsfarligt ammoniak.

        MVH Lasse
        ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

        Kommentar

        Arbetssätt...