Udda form på akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patdah
    Användare
    • december 2008
    • 64

    Udda form på akvarium

    Jag har en liten idé om ett lite udda akvarium som jag vill höra era åsikter och tankar om.

    Det tänkta karet ska vara rektangulärt med måtten 2000 x 2000 mm och 600 mm högt men med en öppen rektangel mitt i karet med måtten 800 x 800. Se bild för en snabb ritning med karet sett uppifrån. http://img143.imageshack.us/img143/4880/kar.jpg

    Några av tankarna med det hela skulle vara att vattnet skulle cirkulera runt och så det blir ett konstant flöde i vattnet i hopp om att det då ska kunna se ut som i verkligheten med växter som viker av lite i strömmens riktning.

    Mot insidan av den inre rektangeln ska bakgrunder á la back to nature monteras så det aldrig finns någon ful baksida vartifrån man än tittar in i akvariet... man ska ju givetvis kunna kika in i akvariet från alla fyra yttersidor.

    Det här är än så länge bara i rena tankestadiet så jag vill ha all input jag kan tänkas få... vad för tjocklek på glaset som bör användas och om det över huvud taget är möjligt att genomföra.

    Vad tror ni om det hela?
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av patdah
    Jag har en liten idé om ett lite udda akvarium som jag vill höra era åsikter och tankar om.

    Det tänkta karet ska vara rektangulärt med måtten 2000 x 2000 mm och 600 mm högt men med en öppen rektangel mitt i karet med måtten 800 x 800. Se bild för en snabb ritning med karet sett uppifrån. http://img143.imageshack.us/img143/4880/kar.jpg

    Några av tankarna med det hela skulle vara att vattnet skulle cirkulera runt och så det blir ett konstant flöde i vattnet i hopp om att det då ska kunna se ut som i verkligheten med växter som viker av lite i strömmens riktning.

    Mot insidan av den inre rektangeln ska bakgrunder á la back to nature monteras så det aldrig finns någon ful baksida vartifrån man än tittar in i akvariet... man ska ju givetvis kunna kika in i akvariet från alla fyra yttersidor.

    Det här är än så länge bara i rena tankestadiet så jag vill ha all input jag kan tänkas få... vad för tjocklek på glaset som bör användas och om det över huvud taget är möjligt att genomföra.

    Vad tror ni om det hela?
    Lite tankar...

    Om du inte tänker sticka upp huvudet i mitten och titta på fiskarna (vilket är riktigt ballt) så är det nog enklast att bygga detta efteråt i ett akvarium med måtten 2 x 2. Det kan ju vara ett PVC-rör och vatten kan ju få läcka in, du kan ha plantering el liknande. Jag hade nog byggt en ö av sten/moduler som fiskarna kan utnyttja.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • patdah
      Användare
      • december 2008
      • 64

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Lite tankar...

      Om du inte tänker sticka upp huvudet i mitten och titta på fiskarna (vilket är riktigt ballt) så är det nog enklast att bygga detta efteråt i ett akvarium med måtten 2 x 2. Det kan ju vara ett PVC-rör och vatten kan ju få läcka in, du kan ha plantering el liknande. Jag hade nog byggt en ö av sten/moduler som fiskarna kan utnyttja.
      En av anledningarna till att ha en helt öppen yta mitt i det hela är just för att kunna "sticka upp huvet" för att kunna komma åt saker enklare.

      Jag förstår din tanke och den är inte alls tokig och ska absolut tas i beaktande.

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Om jag fattat dig rätt så borde det ju annars vara kanon att använda detta utrymme till sump. Fast det är klart att då måste du ju ha en hel botten.
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av patdah
          Jag har en liten idé om ett lite udda akvarium som jag vill höra era åsikter och tankar om.

          Det tänkta karet ska vara rektangulärt med måtten 2000 x 2000 mm och 600 mm högt men med en öppen rektangel mitt i karet med måtten 800 x 800. Se bild för en snabb ritning med karet sett uppifrån. http://img143.imageshack.us/img143/4880/kar.jpg

          Några av tankarna med det hela skulle vara att vattnet skulle cirkulera runt och så det blir ett konstant flöde i vattnet i hopp om att det då ska kunna se ut som i verkligheten med växter som viker av lite i strömmens riktning.

          Mot insidan av den inre rektangeln ska bakgrunder á la back to nature monteras så det aldrig finns någon ful baksida vartifrån man än tittar in i akvariet... man ska ju givetvis kunna kika in i akvariet från alla fyra yttersidor.

          Det här är än så länge bara i rena tankestadiet så jag vill ha all input jag kan tänkas få... vad för tjocklek på glaset som bör användas och om det över huvud taget är möjligt att genomföra.

          Vad tror ni om det hela?
          Jag tror att det kommer att bli ett orimligt projekt
          att göra ett sådant akvarium borde minst bli 2x12mm laminat

          glasmängden är med lister runt om ca 14m2
          vikten blir ca 700kg bara för glaset
          att göra ett sådant akvarium kommer att kosta 75000-100000kr

          ett tips är att göra akvariet i trä sedan glasfiber (fråga mig jag är expert på glasfiber har gjort alla fel som finns )

          sedan har du bara vissa sidor med glas
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • patdah
            Användare
            • december 2008
            • 64

            #6
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Jag tror att det kommer att bli ett orimligt projekt
            att göra ett sådant akvarium borde minst bli 2x12mm laminat

            glasmängden är med lister runt om ca 14m2
            vikten blir ca 700kg bara för glaset
            att göra ett sådant akvarium kommer att kosta 75000-100000kr

            ett tips är att göra akvariet i trä sedan glasfiber (fråga mig jag är expert på glasfiber har gjort alla fel som finns )

            sedan har du bara vissa sidor med glas
            Hmm... det var ju en kul tanke ända tills du kom med ditt inlägg

            Jag misstänkte att det kunde bli lite tungt... förhoppningen fanns ju om att kunna ha karet mitt i ett rum så man kunde gå runt hela karet och se från fyra sidor.

            Att plasta i glasfiber är inte aktuellt... jag plastar båtar då och då under sommarhalvåret så jag undviker gärna det nu under vintern

            Vad har du för mått på karet där fyrögonfirrarna går i på Akvarielagret Christer? Det är väl nästan samma princip som det jag hade tänkt mig?

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av patdah
              Hmm... det var ju en kul tanke ända tills du kom med ditt inlägg

              Jag misstänkte att det kunde bli lite tungt... förhoppningen fanns ju om att kunna ha karet mitt i ett rum så man kunde gå runt hela karet och se från fyra sidor.

              Att plasta i glasfiber är inte aktuellt... jag plastar båtar då och då under sommarhalvåret så jag undviker gärna det nu under vintern

              Vad har du för mått på karet där fyrögonfirrarna går i på Akvarielagret Christer? Det är väl nästan samma princip som det jag hade tänkt mig?
              Längden är ca 160 bredden ca 140cm med brutna hörn vilket gör glas starkare då bitarna blir kortare.

              sedan är det ca 50cm vattenhöjd.

              vi har även plastmatta o golvbrunn då 12mm är i underkant (jag kan ha det själv men ej sälja ett likadant)
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                [QUOTE=patdah;787417]Hmm... det var ju en kul tanke ända tills du kom med ditt inlägg

                Jag misstänkte att det kunde bli lite tungt... förhoppningen fanns ju om att kunna ha karet mitt i ett rum så man kunde gå runt hela karet och se från fyra sidor.

                200x200x60 är 2400liter + glas ca 3000kg på 4m2
                det blir en belastning på 750kg m2

                kan man få se en bild på rummet

                skulle jag bygga ett sådant i vardagsrummet skulle min frus stämma höras i hela Hässelby.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • patdah
                  Användare
                  • december 2008
                  • 64

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Ursprungligen postat av patdah
                  Hmm... det var ju en kul tanke ända tills du kom med ditt inlägg

                  Jag misstänkte att det kunde bli lite tungt... förhoppningen fanns ju om att kunna ha karet mitt i ett rum så man kunde gå runt hela karet och se från fyra sidor.
                  200x200x60 är 2400liter + glas ca 3000kg på 4m2
                  det blir en belastning på 750kg m2

                  kan man få se en bild på rummet

                  skulle jag bygga ett sådant i vardagsrummet skulle min frus stämma höras i hela Hässelby.
                  Det här är endast planer i min lilla hjärna än så länge... men det rör sig om en källarvåning med golvbrunn och betonggolv... Utmed väggarna i rummet skulle det sen varvas med akvarier och växtlampor med trevliga fuktälskande växter under... en liten källaroas helt enkelt.

                  Det verkar ju dock som att det ändå är enklast att ställa ihop fyra 720 L kar och bygga ihop dom med någon fyndig lösning med avrinning och sump.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av patdah
                    ... förhoppningen fanns ju om att kunna ha karet mitt i ett rum så man kunde gå runt hela karet och se från fyra sidor.
                    Kan vara kul ett tag, men har man saker utefter väggarna, så är det totalt värdelöst att ha ett akvarium mitt i rummet. Jag har 1 akvarium som står mitt i ett rum och ett annat som står nästan mitt i ett annat rum. Enligt min mening precis galet, de är alltid i vägen!

                    Men är akvariet enda "möbeln" i rummet, så är det verkligen ett fint blickfång och rummet bör nog vara minst 4x4m.

                    Men låt dig inte avskräckas, utan förverkliga din plan!

                    Ok efter att ha läst ditt senaste inlägg, så är det en annan sak.
                    Senast redigerad av Wilhelm; 02 oktober 2009, 22:46.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • jyrgil
                      Användare
                      • december 2003
                      • 79

                      #11
                      glastjocklek

                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Längden är ca 160 bredden ca 140cm med brutna hörn vilket gör glas starkare då bitarna blir kortare.

                      sedan är det ca 50cm vattenhöjd.

                      vi har även plastmatta o golvbrunn då 12mm är i underkant (jag kan ha det själv men ej sälja ett likadant)
                      Hej Vad tror du om tjockleken(glas) på en oktagon ("citat" vilket gör glas starkare då bitarna blir kortare) mina funderingar L=100cm,H=65cm skall(om det är genomförbart) bygga till huset och bygga ett solitt grundfundament som matchar akvariet mitt i det nya rummet.Det skall limmas på plats.Om man bygger ett helt plant fundament behöver man då bry sig om tjockleken på bottenglaset?Finns det alternativ på bottenglas som kan byggas ihop med sidorna förrutom glas?Måste man bygga en ram runt hela akvariet typ för stabiliteten?Hoppas på svar

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av jyrgil
                        Hej Vad tror du om tjockleken(glas) på en oktagon ("citat" vilket gör glas starkare då bitarna blir kortare) mina funderingar L=100cm,H=65cm skall(om det är genomförbart) bygga till huset och bygga ett solitt grundfundament som matchar akvariet mitt i det nya rummet.Det skall limmas på plats.Om man bygger ett helt plant fundament behöver man då bry sig om tjockleken på bottenglaset?Finns det alternativ på bottenglas som kan byggas ihop med sidorna förrutom glas?Måste man bygga en ram runt hela akvariet typ för stabiliteten?Hoppas på svar
                        Använd 15mm glas
                        material som botten använd trä o glasfiber det är då lätt att göra en ram i botten
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • jyrgil
                          Användare
                          • december 2003
                          • 79

                          #13
                          Tycker du jag skall använda frigolit under träskivan och finns det nått träslag att föredra?

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av jyrgil
                            Tycker du jag skall använda frigolit under träskivan och finns det nått träslag att föredra?
                            Ingen frigolit under träskivan

                            jag gillar marinplyfa
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            Arbetssätt...