Skall det lyckas denna gången då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Skall det lyckas denna gången då?

    Tja! Nu har min satanoperca leucostictia hona tuggat i 5 dagar (3 dagar längre än ngn gång innan), tror detta är p.g.a att jag har börjat byta 10% vatten varje dag.
    Nu undrar jag om ynglen är kläckta nu eller om det fortfarande är ägg?

    Tänkte tömma henne vill inte riskera att det går åt svängen denna gången med som alla andra åtskilliga lekar..
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av KuRtaN
    Tja! Nu har min satanoperca leucostictia hona tuggat i 5 dagar (3 dagar längre än ngn gång innan), tror detta är p.g.a att jag har börjat byta 10% vatten varje dag.
    Nu undrar jag om ynglen är kläckta nu eller om det fortfarande är ägg?

    Tänkte tömma henne vill inte riskera att det går åt svängen denna gången med som alla andra åtskilliga lekar..
    Hej!
    Jag kan förstå din iver till att vilja spotta henne.
    Äggen är säkert kläckta nu men det du får ur honan vid spott kommer att vara mycket känsliga larver.
    Så min rekomendation är att vänta ytterligare.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Håller med Anders, vänta om du tänker tömma. Risken att det går fel ändå är stor om du tömmer för tidigt.

      Hur har hannens roll varit? Det är ju inte ovanligt att hanen är delaktig i ruvning och yngelvård.

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Okej väntar 2 dagar till då, gjort 15% vattenbyte idag igen och hon tuggar för fullt.
        Har även dämpat belysning med typ 80%

        Hanen skiter fullständigt i honan, däremot jagar honan honom och det ser precis ut som hon vill att han ska hjälpa till att ruva..
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av KuRtaN
          Okej väntar 2 dagar till då, gjort 15% vattenbyte idag igen och hon tuggar för fullt.
          Har även dämpat belysning med typ 80%

          Hanen skiter fullständigt i honan, däremot jagar honan honom och det ser precis ut som hon vill att han ska hjälpa till att ruva..
          Måste fråga: om du har bra vattenkvalitet (att de lekt tyder väl på det), varför göra dessa vattenbyten dagligen? Om honan verkar vara lite stressbenägen stör kanske vattenbytet mer än det gör nytta. Har du bra vatten med reguljära veckobyten räcker det bra. Larvernas välmående i honans mun sköter ju honan om. Tuggandet är ju syresättning nog.
          Mvh
          Pablo

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Jo men jag har aldrig lyckats innan, alltså dom har lekt men honan slutat tuggat väldigt fort. Denna gången rådfrågade jag han den äldre på zoomässan i kungsbacka och han föreslog att jag skulle testa detta och det verkar ju fungera. Tror inte 10-15% vattenbyte är ngn större fara.

            Förresten tuggar hon fortfarande, kan det vara ide att tömma i morgon tro? Vill verkligen inte gå miste om ynglen.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              #7
              Nu har jag tömt ut några yngel ur honan, dom hade gulesäcken kvar men har nu vart i liv i det nya karet i lite över en timma. Finns inga fiender där förutom 4-5 räkor men tror inte dom hinner äta upp ca 100 yngel innan deras gulesäckar är borta.
              Honan verkar lugn och tuggar fortfarande.
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • GöranE
                Användare
                • februari 2009
                • 334

                #8
                Grattis till ynglen!!
                Jordätare är det som gäller..

                Kommentar

                Arbetssätt...