Bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kicki
    Användare
    • september 2009
    • 15

    Bakgrund?

    Har nu suttit och läst igenom en massa trådar om hur man bygger en egen bakgrund i cellplast, men det är en sak jag inte riktigt fått kläm på. Hur gör man med filter kammaren? Den kommer ju synas från sidan, hur har ni andra gjort? Tacksam för bilder på bakgrunderna från sidan, har bara sett en massa framifån.
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    #2
    Ursprungligen postat av Kicki
    Har nu suttit och läst igenom en massa trådar om hur man bygger en egen bakgrund i cellplast, men det är en sak jag inte riktigt fått kläm på. Hur gör man med filter kammaren? Den kommer ju synas från sidan, hur har ni andra gjort? Tacksam för bilder på bakgrunderna från sidan, har bara sett en massa framifån.
    Sidan på akvariet kan du med fördel täcka med svart plastfilm. Bra för fiskarna och snyggt.
    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Håller med mantis777 Ger ett mkt bättre djup i karet & fiskarna blir lugnare och trivs bättre!
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • tricoti
        Användare
        • juni 2009
        • 249

        #4
        Ärligt talat..Nog för att man ska uppmuntra konstnärliga talanger båd hos sig själv och andra.Men är det inte bättre att måla en tavla och sätta upp på väggen en att försöka återskapa ett stycke natur i cellplast till sitt akvarium? Hemmabyggen..Nope.Det blir sällan bra.Eller?

        Kommentar

        • algebrant
          Användare
          • oktober 2002
          • 107

          #5
          Jag har sett väldigt många bra hemmabyggen på detta forum! Enligt mig iaf... Men det är inte lätt. Mitt lilla projekt till min 375:a vart förjävlig, plus att jag snåla med silikonet så skiten flöt upp efter 1 dygn.

          tycker som de ovan, täck sidrutorna! Fiskarna blir mycket lugnare...

          Och lycka till, hoppas du har tålamod... (hade inte jag)
          MvH


          Algebrant

          Kommentar

          • tricoti
            Användare
            • juni 2009
            • 249

            #6
            Jag har en BTN och jag den är så snygg.Utan att dissa mig själv men jag skulle aldrig kunna göra en själv..Den är ett konstverk,full av sprickor o så,ja den är ju ett stenigt avtryck av naturen.

            Kommentar

            • mantis777
              Användare
              • oktober 2008
              • 204

              #7
              Ursprungligen postat av tricoti
              Ärligt talat..Nog för att man ska uppmuntra konstnärliga talanger båd hos sig själv och andra.Men är det inte bättre att måla en tavla och sätta upp på väggen en att försöka återskapa ett stycke natur i cellplast till sitt akvarium? Hemmabyggen..Nope.Det blir sällan bra.Eller?
              Kika runt lite på forumet. Finns de som gjort galet snygga egna bakgrunder.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
              Inget akvarium för tillfället...

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Hej Kickki och välkommen till detta eminenta forum. Jag flyttade tråden till DIY avdelningen.
                Det finns en hel del tips om hur man bygger bakgrunder och en av dessa som jag tycker är bra är denna tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60995.

                Man kan ju ha cellplast mellan glaset och filterfacket eller som redan har skrivits måla glaset.
                Glöm inte bort att ta bilder på ditt bygge och presentera här!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Kicki
                  Användare
                  • september 2009
                  • 15

                  #9
                  Har nu hållt på ett tag å fixat med min bakgrund och det börjar bli färdigt.....Tar lite tid när man är småbarns förälder
                  Har lackat det nu ikväll med Epotex, och jag har lite funderingar kring detta. Behöver man lacka det två gånger som det står på exoherps sida? Och måste man vänta en vecka innan man vatten fyller det? Lägger in en bild på bygget i morgon för er som är nyfikna!

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Hej Kicki!

                    Kul att du bygger egen bakgrund, är väldigt givande och roligt tycker jag själv iaf!!

                    Hjälper dig gärna med tips och råd med erfarenheten av det bygge vi gjort...

                    (Extra tack till Wilhelm som gav mig lite Street cred som vi ungdomar kallar det)

                    Kommentar

                    • Kicki
                      Användare
                      • september 2009
                      • 15

                      #11
                      Nu ska vi se om jag lyckas få in lite bilder.....







                      Inte världens bästa kanske...

                      Kommentar

                      • Kicki
                        Användare
                        • september 2009
                        • 15

                        #12
                        Ja det var faktiskt jäkligt kul, skulle lätt kunna göra om det igen pysslig som man är!

                        Läste igen din tråd med ditt bakgrunds bygge innan jag började på min, kommer inte ihåg om du lackade din? Isf undrar jag hur länge du lät det härda å så?

                        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                        Hej Kicki!

                        Kul att du bygger egen bakgrund, är väldigt givande och roligt tycker jag själv iaf!!

                        Hjälper dig gärna med tips och råd med erfarenheten av det bygge vi gjort...

                        (Extra tack till Wilhelm som gav mig lite Street cred som vi ungdomar kallar det)

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Snyggt Kicki och välkommen till Ciklidforumet
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Per B
                            Användare
                            • september 2005
                            • 1250

                            #14
                            Riktigt snyggt!

                            På bilderna ser den möjligen en aning blank ut. Det där med att lacka eller inte är lurigt. Den enda frigolitbakgrund jag gjort lackade jag, idag hade jag varit mer tveksam. Hur som helst, klart roligare att akvariefolket har egna bakgrunder. Det blir lätt trist när alla man besöker har exakt samma stycke natur, signerat BTN, i karen (även om de är fantastiskt snygga)!
                            mvh Per

                            Tanganyika och Västafrika i burkarna

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Hej!

                              Jag lackade inte våran bakgrund, däremot så tömde jag och fyllde karet OTALIGA ggr innan jag startade det.

                              Har ju hört och läst att den kan höja PH nivån rejält, men jag tror att jag tömde och fyllde ledde till en rejäl urlakning utav betongen.

                              idag har jag ett stabilt PH på 6 som jag får ner till vid varje vatten byte med hjälp utav fosfor syra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...