Ciklidbladed 3/2009 Diskussion av innehållet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ciklidbladed 3/2009 Diskussion av innehållet!

    Hejsan

    Jag startar en tråd om innehållet i artiklarna senaste ciklidbladet. Om en artikel diskutteras mycket startar vi en ny tråd. Jag diskutterar mycket gärna mina alster dvs. ciklidfronten och nyheterna. Ni andra författare får gärna skriva ett litet inlägg för att "visa upp er".



    Innehåll 3/2009:

    Ciklidfronten
    Ordförandespalten
    Hemichromina ciklider
    Odling av östafrikanska ciklider
    Thorichtys ellioti
    Kampen mot tjuvfisket i Malawisjön
    Att välja ciklidbiotop
    Akvarium i klassrummet
    Tropheus
    Flexibelt akvarium
    Jordätare
    Malawitilapia
    Amphilophus och artbildning
    Neochromis omnicaeruleus
    Nyheter (bara vetenskapliga den här gången)
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #2
    Bra variation på artiklar. Den artikel jag läser först (intressantast) är alltid Olas - Nyheter från fiskvärlden.
    Bra att den innehåller både "proffsartiklar" och medlemsartiklar.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Bra variation på artiklar. Den artikel jag läser först (intressantast) är alltid Olas - Nyheter från fiskvärlden.
      Bra att den innehåller både "proffsartiklar" och medlemsartiklar.
      Har du något enskilt som du tyckte var intressant som du vill diskuttera vidare? Det hade varit kul, intressant och givande tror jag om vi lyckades få en återkoppling på forumet som vi ju fick med Patriks filterartikel.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Har du något enskilt som du tyckte var intressant som du vill diskuttera vidare? Det hade varit kul, intressant och givande tror jag om vi lyckades få en återkoppling på forumet som vi ju fick med Patriks filterartikel.
        Jag tycker att den typen av artiklar ofta ger intressant information och ser det som värdefullt och jag hade gärna sett mer av den typen av artiklar. Däremot så utgör den kanske inte direkt underlag för en diskussion.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Jag får väl börja att presentera mig.
          Jag heter Jan Olof Carlsson och arbetar och bor i Göteborg.
          Jag har skrivit artikeln om "odling av östafrikanska ciklider" ni får gärna ställa frågor om min artikel, jag svarar om jag kan, annars så finns det säkert någon annan här på forumet som har svaret.Janne

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Artikeln var mycket intressant och tänkvärd, det jag undrar över hur länge det normalt tar för de fiskar du odlat att nå de 5-6 cm som du sålt dem vid
            från att du tömt honan ?, är det olika mellan olika arter mbunas?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Jag får väl börja att presentera mig.
              Jag heter Jan Olof Carlsson och arbetar och bor i Göteborg.
              Jag har skrivit artikeln om "odling av östafrikanska ciklider" ni får gärna ställa frågor om min artikel, jag svarar om jag kan, annars så finns det säkert någon annan här på forumet som har svaret.Janne
              Får tacka för de vänliga orden i din artikel

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Artikeln var mycket intressant och tänkvärd, det jag undrar över hur länge det normalt tar för de fiskar du odlat att nå de 5-6 cm som du sålt dem vid
                från att du tömt honan ?, är det olika mellan olika arter mbunas?
                Jag tror att det tar ca 7-8 månader för mig att driva upp dom, jag går inte in för att dom ska växa fortare, för då tycker jag att fisken får fel proportioner..
                Ja, dom växer olika, en mbuna som alltid växer sakta, det är faktiskt rödzebran,demasoni och golden tycker jag också växer sakta hos mig.Janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Får tacka för de vänliga orden i din artikel
                  Det var så lite så, du förtjänar ännu mera beröm än det jag skrevJanne

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Utmärkt initiativ, Ola!
                    Generellt om detta nr tycker jag det är ovanligt balanserat mellan expertartiklar som Lambojs och välkända experter från NCS (ni vet själva vilka ni är) samt inslag som från skolan.
                    Om detta nr ska läggas upp i sin helhet on-line för att intressera icke-medlemmar är det jättebra i det syftet (vilket ni säkert tänkt på när ni satte samman det).

                    Enskilda artiklar var det. Finns flera jag skulle vilja kommentera. Det blir det säkert tillfälle till. Men eftersom Janne presenterade sig:
                    Hej Janne.
                    Har alltid varit fascinerad av ditt livsprojekt. Sysslade själv med malawi större delen av åren mellan 80- till 2005. Det är bra att få din artikel i tryck för överskådlighetens skull.

                    Jag har en fråga: hur många generationer ungefär tar det för dig att få fram individer du är nöjd med när du påbörjar en art?
                    Pablo
                    Senast redigerad av Pabbe; 21 september 2009, 17:05. Anledning: Ändring

                    Kommentar

                    • Marcus Karlsten
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 318

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jag får väl börja att presentera mig.
                      Jag heter Jan Olof Carlsson och arbetar och bor i Göteborg.
                      Jag har skrivit artikeln om "odling av östafrikanska ciklider" ni får gärna ställa frågor om min artikel, jag svarar om jag kan, annars så finns det säkert någon annan här på forumet som har svaret.Janne
                      Jag undrar (har själv ingen erfarenhet av odling, mer än till husbehov) har du
                      kommit till någon gräns hur långt du kan dra en stam i fråga om färg? jag menar till slut borde förbättringarna ta slut (det kan ju inte bli rödare en rött)

                      Är du där idag eller får du fortfarande yngel som bräcker de gamla?
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Hej på er

                        Joakim Karlsson här. Odlar ciklider i relativt liten skala i min källare. Bor i Blekinge. Jag har skrivit:

                        *Centralare i mindre kar- omöjlighet eller möjlighet

                        *Den vilsna ciklidisten- konsten att välja ciklidbiotop


                        /Jocke
                        Senast redigerad av Banderad; 21 september 2009, 18:33.

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #13
                          Flexibelt akvarium

                          Jag heter Göran Åstebro och bor i Skövde. Är författare av denna artikel.

                          Om någon inte har förstått mina bilder till artikeln så förtydligar jag gärna här.


                          Har alltid kameran i beredskap numer när jag har något projekt på gång. Kanske blir det ytterligare någon artikel till nästa år.

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pabbe
                            Utmärkt initiativ, Ola!
                            Generellt om detta nr tycker jag det är ovanligt balanserat mellan expertartiklar som Lambojs och välkända experter från NCS (ni vet själva vilka ni är) samt inslag som från skolan.
                            Om detta nr ska läggas upp i sin helhet on-line för att intressera icke-medlemmar är det jättebra i det syftet (vilket ni säkert tänkt på när ni satte samman det).

                            Enskilda artiklar var det. Finns flera jag skulle vilja kommentera. Det blir det säkert tillfälle till. Men eftersom Janne presenterade sig:
                            Hej Janne.
                            Har alltid varit fascinerad av ditt livsprojekt. Sysslade själv med malawi större delen av åren mellan 80- till 2005. Det är bra att få din artikel i tryck för överskådlighetens skull.

                            Jag har en fråga: hur många generationer ungefär tar det för dig att få fram individer du är nöjd med när du påbörjar en art?
                            Pablo
                            Jag blir aldrig nöjd.
                            Mina rödzebror tycker jag inte blir bättre numera, jag har inte koll på hur många generationer det har tagit, men när jag köpte rödzebrorna så var dom redan inavlade, det är väl ca 20 år sen jag köpte sedan hur länge den förra ägaren hade inavlat dom, det vet jag inte, men troligtvis så är dom från sjuttitalet när första rödzebrorna kom in som VF.
                            Men gissa på en höft ca 10 generationer innan man fick bort sotet i pannan och även få bort blåa hannar plus att mina yngel får fin färg till ca 95%.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              Jag undrar (har själv ingen erfarenhet av odling, mer än till husbehov) har du
                              kommit till någon gräns hur långt du kan dra en stam i fråga om färg? jag menar till slut borde förbättringarna ta slut (det kan ju inte bli rödare en rött)

                              Är du där idag eller får du fortfarande yngel som bräcker de gamla?
                              Mina hongie som nu kanske är inavlade i minst 20 år, där blir dom fortfarande bättre framförallt honorna, så där har jag en bit kvar, jag ser även att mina yngel utav hongie blir bättre och bättre, det är sällan det kommer fram yngel med dålig färg.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...