Behöver fakta om Salviniciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa
    Användare
    • mars 2003
    • 21

    Behöver fakta om Salviniciklider

    Hej
    jag undrar hur man ska göra för att få lek på Cichlasoma Salvini alltså vattenvärden, mat, temperatur o.s.v.
    tack på förhand
    John

    Vad ska man skriva här då?
    mvh John
  • chrillo
    Användare
    • februari 2003
    • 180

    #2
    Hej!

    Du har nog ett på tok för litet kar för Salvini ciklider. Jag håller ett par ungfiskar av Salvini i mitt 530l just nu. Har tidigare fått lek på Salvinis i det karet också. Men över 400l är nog att rekomendera om inte ännu större då Salvini cikliderna är VÄLDIGT aggresiva. Jag har en vatten temp på 24grader i mitt kar nu men brukar höjja den en aning under lek. Mitt pH ligger kring 8.

    Hur som helst tycker jag du ska fixa ett större kar åt dina Salvini ciklider. Om det nu är den kar storlek som du har på din presentation =).

    Mvh /Christian
    720liter Malawi

    Mvh /Christian
    http://www.akvaristforeningnord.org

    Kommentar

    • jompa
      Användare
      • mars 2003
      • 21

      #3
      Jotack Chrillo jag vet att jag behöver ett större kar men det finns någonting som kallas pengar och det är inte så lätt för en stackars student att hålla sig med sådan lyxvara=)

      Om du har nått billig balja som du vill bli av med kan du ju höra av dig, tack för att du svara hare gött

      mvh

      John
      mvh John

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Jag kan berätta hur JAG gör för att "trigga" mina Salvini till lek. Dock påstår jag inte att det behöver innebära att det är det optimala och att det kommer att fungera för dig och dina fiskar.

        Dessa vattenvärden har jag för Salvini (ungefär)

        pH ca:7.5 (verkar dock inte vara avgörande för lekvilligheten)
        dGH ca:8
        Temp ca:28

        Normalt har jag 25-26 grader (de leker i det också), men det verkar vara stimulerande att höja temperaturen ett par grader för att "trigga" till lek. Häromdagen höjde jag till 28-29 i ett av mina kar där det går Salviniciklider, och vips så var det romläggning dagen därpå!

        Om man får tro på litteraturen som finns, så verkar det som om vattenvärdena är av underordnad (inom rimliga gränser) betydelse. Däremot har jag själv observerat att ett måttligt mjukt vatten, dvs. ganska lågt dGH verkar vara befrämjande för lekvilligheten.
        Vad beträffar maten så vill de ha ganska "grovt" foder. Fisk, kräftdjur o dyl. En "kraftig" räxmix med mycket räkor och fisk och lite grönt tycker jag fungerar bra! Dessutom matar jag även med LEVANDE fisk och lite fryst artemia,lite svarta mygg o dyl.

        Bästa sättet att få ett bra lekpar är att låta individerna välja partner själva, därför är en grupp önskvärt!

        Lycka till!

        Vänliga hälsningar


        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • jompa
          Användare
          • mars 2003
          • 21

          #5
          Tack för hjälpen Hagge!!!

          mvh

          John
          mvh John

          Kommentar

          • sundelin
            Användare
            • oktober 2003
            • 234

            #6
            hoppar på denna tråden lite...
            hur sakta växer salvini egentligen? mina har jag haft ett år men dom har knappt växt något alls den som växt mest har kanske ökat 2 cm, är detta normalt???

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #7
              Hey
              Sundelin: Det er ikke nromalt, jeg har hatt en del salvini og yngel på de mange ganger. Mine vokser minst 1cm i måneden til hannene når 13-14cm da går d litt saktere, siden de ikke blir spesielt større enn 17cm, og hunnen stopper litt opp på 10-11cm, det er sjelden og se en hunne på større enn 14cm. Hvor stort akvarie har du de i, hvor ofte mater du og med hvilekn mat og hvilken vannkvalitet?

              Jeg har hatt lek på et fullvoksent VF salvini par i et 325L, sammen med et fullvoksent sebra ciklid par, og det gikk fint, de hadde yngel samtidig og salviniene og sebraene var jevn sterke, men jeg vil nok tro hvis salvineien hadde gått inn gor å ta sebraene så hadde de ikke hatt noe problem på grunn av sine mye kraftigere kjever. Jeh hadde også et annet salvini par som var omtrent fullvoksene med et fullvoksent C.myrnae par i en 325L, men her klarte ikke myrnaene og stå i mot og de måtte flyttes på grunn av aggresivitet fra salvini paret. Den største salvinien jeg har hatt var 17cm (hanne), og en hunne på 12-13cm.

              Hvis du skal ha et salvini par alene eller med noen kjappe, store stimfisk som tåler en støryt eller med maller, så er et 250L stort nok, men hvis du skal ha de med andre ciklier bør akvariet være litt større (400L+), men som du ser har det gått fint i et 325L hos meg, men da var det bare et annet par der PH 7-7,5 er bra til avle denen arten.
              Preben

              Kommentar

              • sundelin
                Användare
                • oktober 2003
                • 234

                #8
                har ett 325l kar och dom går tillsammans med några zebror, matar dom varaje dag med blandad mat räkmix, artemia, hela räkor, pellets och laxfoder ibland... några har börjat bli lite röda nu, men dom växer sakta....

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  Är du säker på att de har vuxit så lite? Det är ofta lätt att missa att fiskarna växer om man tittar på dem ofta, jag brukar jämföra med gamla bilder för att verkligen kunna se skillnaden.
                  Här är en bild på en salvinihona jag köpte för ett halvår sedan, kanske 7-8cm.

                  Här är samma fisk ett tag efter inköpet, kanske 3-4cm.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • sundelin
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 234

                    #10
                    mina är någonstans mellan de båda bilderna, bara 2 av 6 har blivit röda.
                    och dom har växt mycket segt, vad ska man mata med för att få lite resultat? Köpte nästan samtidigt ett par oscars som har växt rejält, med samma typ av mat....

                    Kommentar

                    • Johan
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3029

                      #11
                      vet inte om det går att jämnföra oscars med salvini. oscars växer mycker fortare än normal fisken. jag tror att det beror på bra vatten o hög temp som gör att de växer fortare el långsamare i komb med bra foder. som ovan skrivit här ,räkor, bra pellets granuelat, har även märkt att mina salvin i kontrast till min dubbelt så stora guldsöm tycker om små fisk. det har försvunnit 5 st svärdbärare o 4 st odessabarber,sen de kom i karet.

                      Kommentar

                      • sundelin
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 234

                        #12
                        Ska inhandla lite småfisk åt dom så dom kanske kommer på bättre tankar då...

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Bättre tankar!!?? Min gamla Salvinihane åt upp fisk för 250 kr.. och det var inte meningen att de skulle bli uppätna. Kul ett tag när man såg honom jaga men inte när man kom på att man kunde gjort nått roligare för pengarna.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          Arbetssätt...