Tips om setup RIO 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yel_low
    Användare
    • augusti 2009
    • 48

    Tips om setup RIO 400

    har köpt ett Rio 400 med gamla T8 rampen, rören är kassa och behöver bytas ut, då funderar jag om man skulle köpa hela ljusrampen, dvs den nya HIGH LITE med t5 rör? eller räcker ljuset till med dagens mått mätt med gamla rampen?

    sen klurar jag på bakgrunden, BTN slimline har jag funderat på, några nadra ideer?

    förmodligen blir det rådagrus oxå då jag har det i massor i andra karet som ska ersättas..

    så kom nu med massor med tips och trix!
    I mina Akvarium:

    *Geophagus sp. "orange head tapajós"
    *Satanoperca Leucosticta
    *Marlboro Red
    *Blue Diamond
    *Kobalt Blue
    *Div L-Malar
    *Citron och Koppar Tetror

    "Man kan inte ha för mkt filter"

  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av yel_low
    har köpt ett Rio 400 med gamla T8 rampen, rören är kassa och behöver bytas ut, då funderar jag om man skulle köpa hela ljusrampen, dvs den nya HIGH LITE med t5 rör? eller räcker ljuset till med dagens mått mätt med gamla rampen?

    sen klurar jag på bakgrunden, BTN slimline har jag funderat på, några nadra ideer?

    förmodligen blir det rådagrus oxå då jag har det i massor i andra karet som ska ersättas..

    så kom nu med massor med tips och trix!
    Om din ramp funkar, så tycker jag att du får tillräckligt med ljus.
    Jag har själv ett par juwelbaljor 240 och 260 med bara groluxrör i, det är tillräckligt med ljus.Du kan även gå in på denna tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...ight=juwel+240
    så kan du se hur jag har monterat min slimline.Janne
    Senast redigerad av malawijanne; 20 september 2009, 11:01.

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      jag

      tycker att orginalljuset räcker långt om man har fräscha rör. Powerglo ger ett starkt vitt kallt ljus ,perfekt till ciklider. Sedan kan man kombinera det med ett rör som ger önskad "färg" för ändamålet. jag kör dubbla Powerglo, men skall ev byta ut ett mot ett Aquarelle från Phillips.

      Jag är en som anser att akvarie utan någon sorts bakgrund är skitfult. Att se den tapetserade väggen bakom förstör upplevelsen totalt. Sedan trivs ju fiskarna mycket bättre o bli tryggare med en bakgrund. Har själv ett RIO 400 med juwels egen Rock bakgrund(den är snygg). Nackdelen med juwels rock bakgrund är tjockleken på den. Den är 4-5cm tjock, och då juwel akvarium inte är så djupa så tar deras bakgrund bort mycket av djupet tycker jag. men! Köper du en btn slimline eller motsvarande så tror jag det blir kanon! Så passa på att limma i en slimline och du kommer inte att ångra dig I mitt akvarium är även innerfiltret inbyggd i rockbakgrunden.

      Rådagrus/sand funkar bra i de flesta val av fisk. Kör faxegrus men då pga av mitt låga ph och mjuka vatten. jag har troffar så då väljer jag inredning som är ph höjande. Är sugen på den knallvita ciklidsanden som säljs i södra Sverige.

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Om din ramp funkar, så tycker jag att du får tillräckligt med ljus.
        Jag har själv ett par juwelbaljor 240 och 260 med bara groluxrör i, det är tillräckligt med ljus.Du kan även gå in på denna tråden http://www.ciklid.org/forum/showthre...ight=juwel+240
        så kan du se hur jag har monterat min slimline.Janne
        Mycket fina kar, fin färgkombination på fiskarna
        CA

        Kommentar

        • yel_low
          Användare
          • augusti 2009
          • 48

          #5
          hmm.. måste nog tillägga att jag är bortskämd med ljus idag då jag har en takhängd T5 4rörs ramp ovan mitt 375:a.. iofs har jag bara tänt 2rör då jag tycker de blir lite väl ljust med 4...

          BTN slimline blir det nog, röd gneiss samt råda.. kör samma i mitt 375kar.. skall även klä in pumphuset med BTN hade jag tänkt..

          har ett RIO 180 oxå med t5 i, som jag inte tycker lyser såååå starkt därav min fundering om jag måste investera i en ny t5 ramp på engång för att inte bli missnöjd med t8..
          jag vill ha ett lite vitare ljus nästan mot blåa hållet lite, inget "natural" som rören som följde med rio 180 hette.
          I mina Akvarium:

          *Geophagus sp. "orange head tapajós"
          *Satanoperca Leucosticta
          *Marlboro Red
          *Blue Diamond
          *Kobalt Blue
          *Div L-Malar
          *Citron och Koppar Tetror

          "Man kan inte ha för mkt filter"

          Kommentar

          Arbetssätt...