Ibland blir det inte som man tänkt sig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ibland blir det inte som man tänkt sig.

    Vart iväg till nol en sväng idag och kom hem med dessa skönheter.

    4 StP.scalare altum blue honey

    Blir nog ett utmärkt kompliment till jordätarna!

    Funderade mycket och länge igår på vad jag skulle ha för sällskap till dom, och tillslut bestämde jag mig väll för att ha ågot lite lugnare som inte kommer störa deras lek.

    Så det blev tillbaks till ruta ett och Scalarer som jag från början sa at jag abslut inte skulle ha i mitt akvarium!
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Läckra! Har sett dessa på akvarietekniks lista. Sugen på att ta hem några sådana. Är det äkta altum?
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      Hur menar du med äkta altum alexander?

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
        Läckra! Har sett dessa på akvarietekniks lista. Sugen på att ta hem några sådana. Är det äkta altum?
        Vet inte, men Kent är ju rätt så seriös och det stod ju altum på skylten i affären och på hemsidan...

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Jo visst är Kent seriös, men exempelvis perualtum är ju inte samma sak som altum.
          Senast redigerad av Gäst; 19 september 2009, 19:54.

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Jo visst är Kent seriör, men exempelvis perualtum är ju inte samma sak som altum.
            Vad är skillnaden? *nyfiken*

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av Decimus
              Vad är skillnaden? *nyfiken*
              SÅ nu är sambon utflugen på nattliga äventyr med en vännina, lillen är nattad!

              Ikväll blir det 100 % akvarie!

              Skall blandannat byta filter material i vänstra filterkammaren, där har jag bara baxat i en stor filtermadrass bit som ju givetvis redan har kloggat igen i botten, blir tärningar på en bit denna gången, lättare för pumpen att låta vattnet gå igenom det!

              PLus lite fler bilder på dom.

              angående riktigt altum eller inte så är jag helt novis på ämnet och köpte bara fiskarna för att jag gillade dom redan nu som 4-5 cm, och när Kent sa att dom blir riktigt riktigt granna som fullvuxna så slog jag igenom köpet.

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • september 2003
                • 386

                #8
                Det där är nog vanliga scalarer. Men sörj inte för det. Otroligt läckra fiskar med temperament. Blir nog snygga som vuxna och till skillnad från Altum så har du ju chans att dra upp yngel efter dom..
                Scalarer var ett tag sedan man hade....

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av Decimus
                  Vad är skillnaden? *nyfiken*
                  Det finns i dagsläget tre beskrivna skalarer:

                  P. scalare = "vanlig" skalar, marmorskalar, guldskalar, rökskalar osv.
                  P. leopoldi = spetsnosskalar.
                  P. altum = altumskalar.

                  "Äkta" altum hör alltså till arten P. altum, medan t ex "perualtum" hör till arten O. scalare eller möjligen en obeskriven art som är närbeskäktad med P. scalare.

                  Det kan finnas fler arter som inte är beskrivna ännu, men det är nog inte speciellt många.

                  Ps. på namnet Fredrik (om det inte är Fredrik som är ute på nattliga äventyr med en vännina) fått dvs. P. scalare "altum blue honey" framgår det tydligt att den hör till arten P. scalare.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 24 september 2009, 11:42.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Det finns i dagsläget tre beskrivna skalarer:

                    P. scalare = "vanlig" skalar, marmorskalar, guldskalar, rökskalar osv.
                    P. leopoldi = spetsnosskalar.
                    P. altum = altumskalar.

                    "Äkta" altum hör alltså till arten P. altum, medan t ex "perualtum" hör till arten O. scalare eller möjligen en obeskriven art som är närbeskäktad med P. scalare.

                    Det kan finnas fler arter som inte är beskrivna ännu, men det är nog inte speciellt många.

                    Ps. på namnet Fredrik (om det inte är Fredrik som är ute på nattliga äventyr med en vännina) fått dvs. P. scalare "altum blue honey" framgår det tydligt att den hör till arten P. scalare.
                    Ja vad bra då vet man det

                    Som sagt var det spelar mig inte så stor roll vilken art eller sort det var för jag är kanon nöjd med fisken, ett köp jag inte kommer ångra. Möjligtvis skulle jag köpt lite fler.

                    Kommentar

                    • KuRtaN
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 778

                      #11
                      har samma scalarer som du har fast köpte mina för ngt år sedan det är så kallade "Peru Altum" har fått ut ett lekpar av mina fast inte lyckats få frisimmande ännu, iofs inte lagt ngn tid på att försöka heller Men dom är grymt snygga iaf!
                      Over and out // Mathias

                      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                      Kommentar

                      • zenon
                        Användare
                        • september 2009
                        • 168

                        #12
                        Akvarieteknik skriver 2009-09-10 att det är Pterophyllum altum under kolumnen art 4-5cm 300kr
                        Här är en länk:

                        Akvarieteknik kanske kan förklara vad det är för fiskar de säljer? Peru altum är det inte i all fall om man ska tro på vad de skriver på listan...

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Utan att på något vis utge mig för att vara expert i frågan skulle jag vilja påstå att "extra" linjerna är väldigt lite markerade för att vara äkta altum.

                          För att vara säker måste man räkna fenstrålarna och då krävs mycket bättre foto.

                          Väldigt snygga scalarer är det i vart fall och de blir säkert inte sämre med tiden.

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Jisses 300 kr stycket, de var saftigt, och inte riktigt vad jag gav för mina, så frågan är om det är samma sort!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...