Varför går NCS med förlust

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Fint. Ackurat så ser jag också det.
    Ja men varför inte fråga efter medlemmarnas åsikt? Den måste man väl också känna till för att kunna fatta rätt beslut.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
    Jag har några tankar om marknads föring.

Tycker man skulle nytja kontakten med rabbatbutikerna, det är ju där
    man hittar folk som är intresserade och kanske ovetande om NCS.

Kanske man skulle kunna få butikerna att med varje akvarie t.ex. 360 och uppåt skicka med ett nr. av Ciklidbladet. Det behöver ju nödvändigtvis inte
    vara det senaste numret utan också ett sätt att bli av med ev. överblivna
    ex. butikerna kunde kanske köpa in dessa tidningar för tryck kostnaden.

Om butikerna har packeterbjudande skulle ett årsmedlemsskap kunna ingå
    om priset låg på exempelvis 10 000kr<.

Detta är ju också en bra marknadsföring för butikerna som förstås vill medverka till att öka intresset för ciklider.

På så vis når man många som just startar upp hobbyn eller håller på att lyfta den till en ny nivå, jag tror det är dessa ofta kunskaps hungrande kunder man
    har störst chans att få till medlemmar om de får upp ögonen för hur bra tidningen är.

I och med att tidningen inte säljs i lös nr tror jag att man på så vis man kan minska tröskeln som ett medlemskap innebär.
    Kan säkert vara värt att test igen - men i början av 2000-talet gjorde vi detta i rätt stor skala. Vi tog fram en affisch, ett reklamflygblad och skickade detta + ett gäng med CB och postgirotalonger till alla rabattaffärer. Detta kostade åtskilliga tusenlappar och betalade sig definitivt inte. Affischen kom pga av platsbrist inte upp, Ciklidbladet hamnade efter en tid i någon skrubb, reklambladet och talongen försvann.
    Man kan ju alltid spekulera i varför det blev så men det grundläggande var att det hela måste "underhållas" i affären och det blir inte av att detta sköts i affären. Där det funkar är på sådana ställen där affärsinnehavaren "brinner" för hobbyn - typ Christer på lagret, Robban i Norrköping och hos Kent i Nol

Lämna en kommentar:

• Marcus Karlsten
    svarade
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Jag reflektera över ett citat, att butiker är intresserade utav att sälja ciklider, det är väldigt få butiker som är just intresserad utav ciklider,men det finns ett få, på grund utav att dom är intresserade utav ciklider.
    Kent iNol kommer på första plats, Sandby på andra, sedan finns det en i norrköping och säkert några till.
    Och som jag tycker så kommer tyvärr Akvarilagret rätt så långt ner på listan, Christer vill tjäna mer pengar.Janne
    Oavsätt butikernas inställning så
    är det ju de som kommer i kontakt med rätt personer.

Lämna en kommentar:

• Mikael W
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Sedan är det ju ändå till syvende och sist styrelsen som mellan årsmötena beslutar utefter de ekonomiska och arbetsmässiga förutsättningarna.
    Fint. Ackurat så ser jag också det.

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Ursprungligen postat av Marcus Karlsten

Kanske man skulle kunna få butikerna att med varje akvarie t.ex. 360 och uppåt skicka med ett nr. av Ciklidbladet. Det behöver ju nödvändigtvis inte

Detta är ju också en bra marknadsföring för butikerna som förstås vill medverka till att öka intresset för ciklider.

På så vis når man många som just startar upp hobbyn eller håller på att lyfta den till en ny nivå, jag tror det är dessa ofta kunskaps hungrande kunder man
    har störst chans att få till medlemmar om de får upp ögonen för hur bra tidningen är.

I och med att tidningen inte säljs i lös nr tror jag att man på så vis man kan minska tröskeln som ett medlemskap innebär.
    Jag reflektera över ett citat, att butiker är intresserade utav att sälja ciklider, det är väldigt få butiker som är just intresserad utav ciklider,men det finns ett få, på grund utav att dom är intresserade utav ciklider.
    Kent iNol kommer på första plats, Sandby på andra, sedan finns det en i norrköping och säkert några till.
    Och som jag tycker så kommer tyvärr Akvarilagret rätt så långt ner på listan, Christer vill tjäna mer pengar.Janne

Lämna en kommentar:

• Marcus Karlsten
    svarade

Lämna en kommentar:

• malawijanne
    svarade
    Tror inte att det finns någon sådan statistik, men TIDIGARE har det alltid varit som så att när CB har varit riktigt bra så har det också varit många medlemmar och detta oberoende av om det varit låg- eller högkonjunktur.
    detta är det det nya att TROTS att CB just nu är väldigt bra (har varit så i många år) så har medlemsantalet minskat. Det är detta som är det oroande - för i och med att antalet medlemmar minskar så kommer med automatik också Ciklidbladet att "försämras"
    Ja som sagt var, jag håller inte med, jag kanske är tjatig.
    Jag tycker inte att bladet är bra längre,och det har jag inte tyckt dom senaste åren, jag bara skummar igenom det.Janne

Lämna en kommentar:

• Lars-Peter
    svarade
    Ursprungligen postat av pontus
    fan då kostar varje ciklid bladet typ 58-60kr st, känns som det borde gå att få ner det priset lite. jag kanske har fel men jag tycker det låter lite dyrt.

Mvh / Pontus
    Tycker du att det är dyrt? Inte för en så pass bra tidning!

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Lutt
    Sen får vi också skilja på NCS:are och vardagsakvarister. Vem säger att i en lågkonjunktur så höjs medlemsantalet, det blir ju en "onödig" utgift för vissa och kanske inte det första man prioriterar.
    Är det nån som har någon statistik om hur det såg ut ibörjan av 90-talet.
    Tror inte att det finns någon sådan statistik, men TIDIGARE har det alltid varit som så att när CB har varit riktigt bra så har det också varit många medlemmar och detta oberoende av om det varit låg- eller högkonjunktur.
    detta är det det nya att TROTS att CB just nu är väldigt bra (har varit så i många år) så har medlemsantalet minskat. Det är detta som är det oroande - för i och med att antalet medlemmar minskar så kommer med automatik också Ciklidbladet att "försämras"

Lämna en kommentar:

• Lutt
    svarade
    Det har faktiskt alltid varit som så att akvarier säljs bäst i lågkonjunkturer. Man brukar säga att när det är dåliga tider så drar folk ner på dyra saker som utlandssemester, sommarstugor och båtar men de vill ändå unna sig något och då ligger akvarier bra till.
    Sen får vi också skilja på NCS:are och vardagsakvarister. Vem säger att i en lågkonjunktur så höjs medlemsantalet, det blir ju en "onödig" utgift för vissa och kanske inte det första man prioriterar.
    Är det nån som har någon statistik om hur det såg ut ibörjan av 90-talet.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Jag tycker det är riktigt bra trots att det råder en lågkonjuntkur, tror att man tappar vissa medlemmar då. Men lågkonjunkturen är ju på väg att gå över till en högkonjunktur nu.
    Det har faktiskt alltid varit som så att akvarier säljs bäst i lågkonjunkturer. Man brukar säga att när det är dåliga tider så drar folk ner på dyra saker som utlandssemester, sommarstugor och båtar men de vill ändå unna sig något och då ligger akvarier bra till.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Bubbelbra idé! Vi tar den omröstningen på årsmötet.

F.ö., kunde ni diskutera almanackan i almanacka-tråden, så har folk lättare att följa med?
    Antar att du menar det som ett skämt - men lägg då till en smiley.
    Att de 15 närmast sörjande som kommer på årsmötet skulle rösta om det blir rätt meningslöst - röstar man om det i forumet så skulle man en större vägledning om vad folk tycker.
    Sedan är det ju ändå till syvende och sist styrelsen som mellan årsmötena beslutar utefter de ekonomiska och arbetsmässiga förutsättningarna.

Sedan hänger väl de bägge frågorna delvis ihop så det är väl inte så konstigt att diskussionerna blandas

Lämna en kommentar:

• Lutt
    svarade
    900-1000 medlemmar är jäkligt bra om man ser till relationen sveriges folkmängd och antalet medlemmar, men lika fullt så går det en deadline runt 800 för om skall fortsätta kunna ge ut ett Ciklidblad eller inte. Och utan ett Ciklidblad så lär medlemsantalet rasa rätt rejält.
    En nedåtgående trend bryts inte av sig själv utan för det så krävs det krafttag. För knappt 10 år sedan var NCS på väg att sjunka under 800 medlemmar - då gjorde vi en antal saker (varav en rejäl uppdatering av Ciklidbladet var det absolut viktigaste) som gjorde att vi kunde vända på trenden.
    Idag är det inte lika "lätt" eftersom CB idag är oerhört mycket bättre än den var då.
    Jag tycker det är riktigt bra trots att det råder en lågkonjuntkur, tror att man tappar vissa medlemmar då. Men lågkonjunkturen är ju på väg att gå över till en högkonjunktur nu.

Lämna en kommentar:

• pontus
    svarade
    fan då kostar varje ciklid bladet typ 58-60kr st, känns som det borde gå att få ner det priset lite. jag kanske har fel men jag tycker det låter lite dyrt.

Mvh / Pontus

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Jag tycker inte vi skall oroa oss för mycket med medlemsantalet, sånt kommer och går och jag tror själv att nästa år kommer bli bättre. Runt 900-1000 medlemmar är inte illa för en fiskförening. Troligtvis en av de största i norden.
    900-1000 medlemmar är jäkligt bra om man ser till relationen sveriges folkmängd och antalet medlemmar, men lika fullt så går det en deadline runt 800 för om skall fortsätta kunna ge ut ett Ciklidblad eller inte. Och utan ett Ciklidblad så lär medlemsantalet rasa rätt rejält.
    En nedåtgående trend bryts inte av sig själv utan för det så krävs det krafttag. För knappt 10 år sedan var NCS på väg att sjunka under 800 medlemmar - då gjorde vi en antal saker (varav en rejäl uppdatering av Ciklidbladet var det absolut viktigaste) som gjorde att vi kunde vända på trenden.
    Idag är det inte lika "lätt" eftersom CB idag är oerhört mycket bättre än den var då.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...