Nån som vet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa
    Användare
    • mars 2003
    • 21

    Nån som vet

    Hejsan! jo det är så här att mina Eldbukar har den ovanligt irriterande vanan att äta upp äggen efter ca 3 dygn varför?
    Kan det vara så att honan är artificiellt kläckt? kan hon lära sig att sköta äggen eller måste jag byta ut honan?
    vore tacksam om någon vill hjälpa mig
    John

    Vad ska man skriva här då?
    mvh John
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Varför just honan? Två ytterligare alternativ är att du har två honor eller att hanen är steril alt. inte lekmogen ännu. Vänta och se, byt ut den ena om det inte funkar. Honan lägger ju ägg åtminstone. Paret brukar lära sig att sköta ägg och yngel såsmåningom.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jompa
      Användare
      • mars 2003
      • 21

      #3
      Jo det är så att honan slutar att bevaka lekplatsen och hanen försöker att locka tillbaka henne men ger så småningom upp.
      Dom har lekt på en lite synligare plats förut så att man såg äggen och då såg dom befruktade ut, så jag tror inte att hanen är steril.
      Funkar de verkligen med en hona till? det kanske är värt ett försök, annars får jag väl göra som du sa och byta ut någon av dom.

      tack för att du hörde av dig

      mvh John

      Vad ska man skriva här då?
      mvh John

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Precis som Ola skriver så är det troligt att paret lär sig såsmåningom.
        Ibland måste de ha flertalet försök på sig för att lyckas, det kan variera kraftigt från par till par, vissa lyckas redan första gången andra tar lång tid på sig.
        Parsammansättningen KAN också ibland vara orsaken att de inte lyckas så bra, (fiskarna "trivs"/fungerar inte så bra tillsammmans) kanske har de inte fått välja partner själva utan blivit "påtvingade" sin partner.

        Men TID tror jag är nyckelordet i ditt fall, det är bara att vänta och låta paret "prova-på" några gånger innan du försöker med ngt. annat.

        Vänliga hälsningar

        F.H.
        /Fredrik

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det här är kanske ett helt onödigt inlägg men jag håller helt med Hagge.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jompa
            Användare
            • mars 2003
            • 21

            #6
            Jo men grejen är att dom har parat ut helt själva (köpte fyra ungdjur)
            och dom har lekt ca: 5 ggr och ändå händer ingenting. Det var därför som jag reagerade, tidigare erfarenheter har lärt mig att ungefär 3 försök brukar räcka den fjärde brukar gå vägen. Men du har nog rätt Hagge jag får helt enkelt ha tålamod och vänta och se.
            tack för att du hörde av dig
            mvh

            John
            mvh John

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Hur stora är de föresten? De kanske är för små helt enkelt. Hanens spermieproduktion kanske inte har kommit igång osv.

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • jompa
                Användare
                • mars 2003
                • 21

                #8
                Hanen är ca 10 cm och honan ca 8 cm

                mvh

                John
                mvh John

                Kommentar

                Arbetssätt...