Heros sp. red shoulder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anorgasa
    Användare
    • december 2006
    • 8

    Heros sp. red shoulder

    Hej, jag har ett Akvastabil 530l (160x55x60) som jag tänkte ha Skalarer i. Men nu var jag inne på Fyra Tassar och såg där ett gäng Heros sp. red shoulder som jag "bara måste ha". Så frågan är kan jag ha dessa i mitt 530 eller måste jag köpa ett större? Alltså, jag vet att de enligt alla rek går utmärkt att hålla dem i tom mindre akvarier men jag frågar mer om känslan. Upplevs de som för stora? Hade bla Dimidiochromis compressiceps i innan och de kändes som de inte riktigt fick plats. Rent estetiskt alltså. Flummigt och svårbesvarat men någon som har haft dem kan väl göra ett försök..
  • diskus
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 276

    #2
    Klart du ska ha dessa i din burk....

    Hej,

    Det var ett antal år sedan jag hade Hantlar men upplever att de kommer väl till sin rätt i
    en burk med de mått din burk har. Deras "rörelsemönster" är mer måttligt än
    de som du nämner från Malawisjön, Dimidiochromis compressiceps.

    Ett flummigt svar, men det kanske var i linje med frågan ;-)

    Lycka till

    Björn
    Lite diskus, mal & malawi bilder
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

    Kommentar

    • anorgasa
      Användare
      • december 2006
      • 8

      #3
      Rörelsemönster! Helt klart borde jag ställt frågan med det ordet som utgångspunkt. "Kommer väl till sin rätt" låter bra, vad rekommenderar du för antal? 1+3?

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Hej anorgasa o välkommen till Ciklidforumet

        Heros kan du ha i ett 530 liters akvarium. Naturligt vis lyder devisen ju större desto bättre men det är helt ok att köra dom i ett 530 liters.
        Kan du köpa 1+3 så är det ju helt ok, men två par kommer oxå att gå bra, i västa fall så får du lyfta ur en hanne, men ja tror att det kommer att gå finfint.
        Senast redigerad av LN; 15 september 2009, 18:30.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Glöm inte att dom äter upp allt vad växter heter också Men varför krångla till det med massa växter när det finns så snygga rötter & stenar
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • anorgasa
            Användare
            • december 2006
            • 8

            #6
            Tack så mycket för snabba svar (och välkomnandet)!

            Det är Vf vuxna som går i affären så jag hoppas kunna se kön på teckningen annars får vi väl plocka upp dem och kolla. Men 4 st borde vara lagom antal iaf?

            KuRtaN håller med dig helt och fullt ang rötter & stenar, men de går faktiskt i ett planterat kar i affären så helt hopplösa på växter verkar de inte vara.

            Andreas

            Kommentar

            • Baltazar79
              Användare
              • augusti 2006
              • 116

              #7
              Jag har 8 st red shoulders i mitt 720 liters och de känns inte trångt så fyra borde gå bra.

              DE verkar vara individuellt hur mycket dom smaskar på växterna. Mina äter de mesta men jag har en växt dom låter bli av nån anledning.

              Kommentar

              • anorgasa
                Användare
                • december 2006
                • 8

                #8
                "Mina äter de mesta men jag har en växt dom låter bli av nån anledning."

                Vad är det för växt?

                Kommentar

                • Baltazar79
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 116

                  #9
                  Vallisneria spiralis

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Mina åt inte anubias men däremot jätte vallisnera, java ormbunkar & cryptocoryne.
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • anorgasa
                      Användare
                      • december 2006
                      • 8

                      #11
                      Javaormbunke var det som fanns i karet så jag får väl testa med det. Om jag nu ska ha växter.. Var inne idag och studera fiskarna noggrant! Tre st stod uppe i ett hörn och, inte tryckte, men höll sig för sig själva. Konstigt nog var en av dem den största och mest färgade?
                      Annars var det fina färger och livliga fiskar. Dock en sak, många (inte alla) hade som prickar på fenorna. Såg inte ut som vita pricken (har iofs aldrig haft det men vad jag har sett på bilder) och ingen höll in fenorna. Det såg mer ut som ärr efter ett fenbrott. Hade en gång en C.borleyi som pajade en fenstråle och den fick som en "prick" där brottet läkte ihop.
                      Men det var inte en prick utan flera. Förvisso Vf så de kan ju haft en tufft uppväxt.. Vad kan det vara för något? Ska in på söndag och prata med han som ansvarar för fiskarna men tänkte bara kolla lite. Kanske är en naturlig look för hantlar..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...