geophagus brasiliensis - Antal och sällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spazm
    Användare
    • februari 2007
    • 38

    geophagus brasiliensis - Antal och sällskap?

    Jag är helt ny på jordätare men har fastnat rejält för dem. Jag har en grupp med 7st geophagus brasiliensis (enligt annan id tråd). Vågar jag skaffa fler (detta är ungfisk 5-9cm) till mitt 540l akvarium?

    Sällskap? Tänkte skaffa en grupp med corydoras och en del l-malar, men vad kan man ha för annat sällskap? Funderar lite i banerna hantelciklider eller andra lite större trevlig ciklider...

    Hoppas på hjälp!

    Jens
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag har inte haft brasiliensis själv men jag skulle gissa (baserat på det jag har hört om dem) att du nog inte bör skaffa fler ciklider till det karet. Möjligen kan du skaffa någon mer art om du tänker minska brasiliensisgruppen när de växer upp. De kan vara ganska arga vid lek vad jag har hört. Finns säkert andra på forumet som har bättre koll dock. Kul med jordätare!

    /Jocke

    Kommentar

    • spazm
      Användare
      • februari 2007
      • 38

      #3
      Tack för svaret! Ja, tanken är väl att sortera ut en grupp med 2+4 eller liknande när de blir äldre. Kanske färre beroende på hur de bråkar. Kanske fungerar det med en annan ciklid art till då? Hur är de att blanda med andra jordätare? Korsnings risk eller bara slagsmål?

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av spazm
        Tack för svaret! Ja, tanken är väl att sortera ut en grupp med 2+4 eller liknande när de blir äldre. Kanske färre beroende på hur de bråkar. Kanske fungerar det med en annan ciklid art till då? Hur är de att blanda med andra jordätare? Korsnings risk eller bara slagsmål?
        Korsningsrisk finns bara med de andra i brasiliensiskomplexet (G. brasiliensis, G. iporangensis, G. itapicuruensis, G. obscurus, O. sp. "bahia red" samt en del andra G. sp. med diverse handelsnamn).

        Dessa firrar är nog för stökiga för andra jordätare men jag kan tänka mig att tuppkam funkar. En större Aequidens är nog bättre sällskap eller till och med någon centralare.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 07 september 2009, 17:53.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • spazm
          Användare
          • februari 2007
          • 38

          #5
          Ok, får se om man kan hitta någon trevlig Aequidens.. Finns en del om man kollar artregister.

          Vad tror ni om ett vuxet lek par Hantel Ciklider? Är de för veka?

          Jens

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Ursprungligen postat av spazm
            Ok, får se om man kan hitta någon trevlig Aequidens.. Finns en del om man kollar artregister.

            Vad tror ni om ett vuxet lek par Hantel Ciklider? Är de för veka?

            Jens
            Jag tror nästan det borde funka, hantlar är enligt min erfarenhet rätt tuffa. Stod sig bra mot mitt 15cm Guldsöms par som jag hade för ngt år sedan.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • spazm
              Användare
              • februari 2007
              • 38

              #7
              Guldsömmar är annars väldigt trevliga. Kan de fungera med Brasiliensis eller blir det omvänt förhållande med att Guldsömmarna är för elaka mot jordätarna?

              Jens

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av spazm
                Guldsömmar är annars väldigt trevliga. Kan de fungera med Brasiliensis eller blir det omvänt förhållande med att Guldsömmarna är för elaka mot jordätarna?

                Jens
                Jag har G Iporangensis som påminner mycket om Brasiliensis i humöret och jag tror inte att guldsömmarna kan bli för elaka, snarare tvärtom.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                Arbetssätt...