Vattenkvalitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #16
    he he

    Ursprungligen postat av endymion
    Matar jag med pellets luktar mitt vatten blomgödning efter ett par dagar, och då brukar det vara dags att byta vatten. Men jag matar rätt mycket runt 1-1.25 kg räkmix per dag på 65 akvarium på i snitt 200 liter.
    mina akvarier luktar salami/vitlök så att jag blir sugen på en salami macka

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #17
      Ursprungligen postat av Appleone
      Är vissa växtarter effektivare på att rena vattnet?
      Ja, generellt är alla snabbväxande växter kanon.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Ursprungligen postat av Johan F
        Hur mycket pellets trycker du i då vad är det för sort? Du lägger i 15-20 gram räkmix per kar/dag.
        Jag får i ungefär 2-3 gram pellets per kar/dag om jag nu räknar rätt
        Jag har provat alla möjliga sorter och tycker det är ungefär samma sak. Jag byter i dagsläget ca 20 % av vattnet per vecka och håller nitratvärdena mellan 20-50 ppm.

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #19
          Ursprungligen postat av FI
          Aha, där ser man. Jag fick tipset att skita ner mer för att bli väck cyano en gång men förstod aldrig riktigt varför. Det är med andra ord för att fosfornivåerna har stuckit iväg medan kvävenivåerna har stannat kvar. Och man kan inte få bort fosfor på annat sätt än via vattenbyten eller?

          Det förklarar en del, ett pH under 7 har jag nästan alltid i karen, ur kranen däremot sägs det ligga över 8. Det är nog pga detta som stora vattebyten kan vara direkt farliga här, man ser verkligen på fiskarna att 50 procentliga vattenbyten inte är populära, jag brukar maxa vid 30% per vecka men oftast nöjer jag mig med 20-25% var eller varannan vecka.
          Ja jag kör med lite bikarbonat även till burkar utan malawi för att undvika
          Ph-svängningar ( kranvattnet har ju 8,5 som nytt så). Ett kolfilter är bra att klippa kloret ( tror det är det som gör fiskarna vimmelkantiga vid stora vattenbyten, särskilt vår och höst)

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Ursprungligen postat av HåkanM
            Ja jag kör med lite bikarbonat även till burkar utan malawi för att undvika
            Ph-svängningar ( kranvattnet har ju 8,5 som nytt så). Ett kolfilter är bra att klippa kloret ( tror det är det som gör fiskarna vimmelkantiga vid stora vattenbyten, särskilt vår och höst)
            Jo jag har funderat på att göra så jag också, just för att vattnet är så mjukt här uppe. CA-ciklider vill väl dessutom ha både väldigt hårt och rätt basiskt vatten så mjukt + pH under 7 är nog ingen höjdare egentligen.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av Appleone
              Är vissa växtarter effektivare på att rena vattnet?
              Jepp, som nämns ovan, snabbväxarna är bäst. Mina favoriter är Hornsärv och flytormbunke. Otroliga vattenrenare. Till skillnad från ett vanligt filter så slår växter mot mycket som är skadligt för fisken - kväve, fosfor samt tungmetaller.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Jepp, som nämns ovan, snabbväxarna är bäst. Mina favoriter är Hornsärv och flytormbunke. Otroliga vattenrenare. Till skillnad från ett vanligt filter så slår växter mot mycket som är skadligt för fisken - kväve, fosfor samt tungmetaller.

                Hilsen,

                /P
                Jag håller med, flytormbunke när den trivs, är enorm. enda problemet med växter för mig åtmonstone är produktionen av döda bladdelar osv, det blir mycket partiklar som driver omkring, har ännu inte kommit på ett idealiskt filter för grovrening av dessa.
                Senast redigerad av HåkanM; 16 september 2009, 11:25.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #23
                  Andmat kan vara värt att nämna som en mycke bra vattenrenare. En flytväxt som enligt mitt tycker har ett oförtjänt dåligt ryckte.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #24
                    Kan

                    Ursprungligen postat av LN
                    Andmat kan vara värt att nämna som en mycke bra vattenrenare. En flytväxt som enligt mitt tycker har ett oförtjänt dåligt ryckte.
                    bara hålla med LN om Andmat Den förökar sig som kaniner o renar då ännu mer

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN
                      Andmat kan vara värt att nämna som en mycke bra vattenrenare. En flytväxt som enligt mitt tycker har ett oförtjänt dåligt ryckte.
                      Håller absolut med. Fungerar kanon i de flesta akvarium och om man håller den i schack och inte har för stor ytvattenrörelse så är det väldigt snyggt också...sämre är det i akvarier där man har full styrka på ytvattnet för då yr dessa små bara omkring. Dock en växt som jag alltid gillat när jag haft möjlighet att ha akvarium anpassat för den.

                      Kommentar

                      • Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • juni 2008
                        • 1882

                        #26
                        Vilka instrument och andra mätmetoder använder ni för att kolla vattnets kvalitet? Jag använder såna här stickor för snabbtest där man kan kolla nitrit, nitrat, kh, ph och några till. Hur tillförlitliga är dessa? Vad använder ni? När jag körde saltvatten använde jag de här flaskorna med flytande reagenser (heter det det...?) men jag tyckte alltid det var så förbaskat svårt att läsa av dem.
                        Så hur gör ni?

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #27
                          Ja har testat lite olika Nitrattest och jag tyckera att Tetras dropp Nitrat test är bäst. Däremot så är den fyrkantiga klyvetten helt värdelös så den har ja bytt ut.
                          Ph test funkar me vilket märke som helst, ja kör med Nutrafin dropptest.¨
                          Använder även Nutrafin Nitrit dropp test.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • tricoti
                            Användare
                            • juni 2009
                            • 249

                            #28
                            Jag byter 25 procent vatten varje fredag.Inga tester.Har sett 3-4 yngel av mina O spot sani! Jag är så glad! Inget kan pigga uppe en som några yngel som skyggt tittar fram.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              Mäter mycket sällan något alls i mina kar. Jag vet av erfarenhet att jag har bra vattenkvalitet. Är något vajsing så syns det på fisk/växter.

                              Då och då blir det iaf pH-test (vill veta om rom kan kläcka) och nitrattest (vill veta att växterna har vad de behöver). I övrigt kollar jag temp rätt ofta, men det handlar om att jag har rätt många olika kar och att jag anser temp vara en viktig parameter. När jag testar saker kör jag med JBL:s tester, tycker de funkar bra.

                              Hilsen,

                              /P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • tricoti
                                Användare
                                • juni 2009
                                • 249

                                #30
                                Förvånansvärt så mycket rutten fisk levande fiskar tål att simma runt i . Malawiciklider verkar iallafall tåla enhel del..Men det är klart,det är inte nyttigt och ingenting att rekommendera utan sköt era vattenbyten o mata klokt. JAG har en SERA matautomat den matar 09.00 16 och 21 det tog en halv dag så fattade mina fiskar var maten kom o sedan står dom alla i givakt när maten serveras.Läraktiga fiskar,ciklider.Mig skiter dom i totalt.Någon som fått dom att spela döda?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...