Geophagus sp. "orange head" ID?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Geophagus sp. "orange head" ID?

    Nyinkoppade "orange head". Frågan är om det är Tapajos eller Araguaia?
    Inköpta på 4 Tassar i Linköping om någon kanske sett dom gå där förrut.

    Snabbtagna bilder:



    Tacksam för rätt ID om möjligt.

    Kan tipsa om att det går ett stort gäng VF Hantlar "redshoulder" i butiken för dom som är intresserade. Ruskigt fina är dom. Imponerande färger och storlek. 495:- har jag för mig att det stod.
    Micke
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Det är ingen av dem. Titta på mönstren i fenor; tapajos/ara. har ränder/linjer. Dina har prickar/fläckar. Även grundfärg avviker. Jmf:

    Varför inte starta en tråd om bilder på SA-Firrar. Börjar med mina fina Blå ciklider. (http://www.pixbox.se/pic7764284) (http://www.pixbox.se/pic7764924) Kanske borde bli medlem så att man kan posta bilder direkt...



    Lätt att se att det inte är G. orangehead-varianterna. Svårare att säga vad det är. Mer åt latifrons-hållet. Hur stora är de?

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      Dom är mellan 8-12cm. Noterbart är att dom har ett svart band under hakan, vilket orange head verkar sakna.
      Tacksam för mer hjälp
      Micke

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Lite länkhjälp:


        Get this domain name before someone else does. Quick and painless shopping. Affordable payment options available.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Hej
          Håller med om vad som sagts tidigare i tråden... tror alltså inte heller på orange head.
          Bandet på hakan skulle kunna peka på brachybranchus, -vilket betyder svart haka. Det publicerades nyligen bild på dem i http://www.ciklid.org/forum/showthre...=55396&page=81
          Dock är dessa i lekfärger och dina kommer växa till sig ytterligare. Bara en teori, men jag tycker teckningen stämmer ganska bra.
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av Nicke SA
            Hej
            Håller med om vad som sagts tidigare i tråden... tror alltså inte heller på orange head.
            Bandet på hakan skulle kunna peka på brachybranchus, -vilket betyder svart haka. Det publicerades nyligen bild på dem i http://www.ciklid.org/forum/showthre...=55396&page=81
            Dock är dessa i lekfärger och dina kommer växa till sig ytterligare. Bara en teori, men jag tycker teckningen stämmer ganska bra.
            Mvh Niklas
            Ja, den ligger nära. Det går ju att se antydan till den där kilen som kommer upp från hakan på dina bilder, Micke.
            Pablo

            Kommentar

            • Nicke SA
              NCS Medlem
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Ursprungligen postat av Pabbe
              Ja, den ligger nära. Det går ju att se antydan till den där kilen som kommer upp från hakan på dina bilder, Micke.
              Pablo
              Vill bara förtydliga att det inte är mina bilder, utan något jag såg nyligen i en tråd väl värd att följa.
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • november 2005
                • 415

                #8
                Stämmer, dom ser precis ut så. Tack för tipsen & länkarna. Mina första jordätare. Blir till att plöja igenom lite länkar och läsa på läxan.
                Micke

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nicke SA
                  Vill bara förtydliga att det inte är mina bilder, utan något jag såg nyligen i en tråd väl värd att följa.
                  Jag menade Mickes (Jarnis)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...