geophagus pindaré, har de yngel i munnen???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    geophagus pindaré, har de yngel i munnen???

    inte blir jag klok på mina pindaré. här om dagen var det två (hanne och hona) av mina åtta som verkade ha lite större, mörkare haka, snabbventilerade och inte tog de in någon sand heller så som de andra gjorde. igår var de tre (en hona till?)??? och idag fyra (två hannar och två honor?) som blev till två igen? två gånger har jag sett de leka hittills men sedan verkade det vara stopp med uppätna ägg som följd. de är knappt tio cm långa och alldeles nya i att leka. någon som har lite erfarenhet som kan hjälpa mig med mina gissningar? kan det vara så att de hade yngel i munnen och inte klarade det hela vägen vill säga åt upp de? nån annan förklaring?
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Har ej haft pindare, men tror de är som andra geophagus när de ruvar. Hona och hane turas om med rom/yngel. Ibland delar de på kullen för att andra dagar bytas om med hela kullen. Förmodligen har du två ruvande par nu

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #3
      Har samma med mina S.Leucostictia som är 20cm+ dom leker varannan var tredje vecka, tuggar i 3-6 dagar ungefär sen är det över. Fattar inte hur jag skall få dom att behålla ynglen.
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        Ursprungligen postat av KuRtaN
        Har samma med mina S.Leucostictia som är 20cm+ dom leker varannan var tredje vecka, tuggar i 3-6 dagar ungefär sen är det över. Fattar inte hur jag skall få dom att behålla ynglen.
        nån här som har något tips förutom att ha is i magen?
        någon annan kommentar än att de har yngel i munnen??
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av chippog
          nån här som har något tips förutom att ha is i magen?
          någon annan kommentar än att de har yngel i munnen??
          Du får nog ge dem chansen några lekar. Mina tapajos orangehead (2 par) blev stabila efter 3-4 lekar. De första tio lekarna växlade de även partners innan de numera verkar vara två "par" som leker regelbundet och alltid behåller avkomman (3-4 veckor innan de börjar tröttna på att skydda dem).

          Det är ju fler faktorer: sammansättning på övrig fisk? möjligheter till lite skyddade platser att släppa ut yngel etc.

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Skall vara mkt viktigt med väldigt fin sand också, just för att inte äggen skall bli skadade vilket vad jag har hört resulterar i att dom sväljer.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • augusti 2008
              • 251

              #7
              Ursprungligen postat av KuRtaN
              Skall vara mkt viktigt med väldigt fin sand också, just för att inte äggen skall bli skadade vilket vad jag har hört resulterar i att dom sväljer.
              om jag fattar rätt så har pindaré yngel och ej ägg i munnen. du menar nog inte att de käkar yngel för att äggen var skadade? men det är klart spännande att sandstorlek skulle kunna ha att göra med det hela?!! fler som vet nåt om just det?

              @ pabbe! det är nu andre möjligtvis tredje leken. jag håller med dig att det inte bör vara välfungerande än. såklart har du en poäng i att nämna medinvånarna, vilket är några arter i nuläget. jag har dock inga planer på att skaffa ett odlingskar och hoppas att de grejar det i sällskapskaret.

              hoppet är inte helt ute än, nån verkar ha kvar yngel i munnen. tiden får visa. håll tummarna! jag kanske till och med får igång fotoappareten...
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av chippog
                om jag fattar rätt så har pindaré yngel och ej ägg i munnen. du menar nog inte att de käkar yngel för att äggen var skadade? men det är klart spännande att sandstorlek skulle kunna ha att göra med det hela?!! fler som vet nåt om just det?

                @ pabbe! det är nu andre möjligtvis tredje leken. jag håller med dig att det inte bör vara välfungerande än. såklart har du en poäng i att nämna medinvånarna, vilket är några arter i nuläget. jag har dock inga planer på att skaffa ett odlingskar och hoppas att de grejar det i sällskapskaret.

                hoppet är inte helt ute än, nån verkar ha kvar yngel i munnen. tiden får visa. håll tummarna! jag kanske till och med får igång fotoappareten...
                Klart det finns hopp! Det fina med dessa fiskar är ju att när det väl funkar är de fantastiska yngelvårdare. I mitt kar går 10 ganska stora Satanoperca jurupari och nu 8 "tapajos OH". Två tapajospar leker en gång i månaden. Jag klarar mig utan odlingskar tack vare deras goda vård. När jag vill dra upp yngel väntar jag tills de haft frisimmande yngel nån vecka. Då tar jag ett håvtag och får upp mellan 50-100. Resten, runt 100 får föräldrarna behålla så länge de kan och vill.
                Håll ut!

                Kommentar

                • chippog
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 251

                  #9
                  tack för dina glada tillrop, pabbe! jo, jag är väldans nyfiken, om det kommer ut nån yngel ur munnen i dagarna! skulle någon av de andra invånarna vara för girig, kommer den nog att avyttras! ha det gott! c
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...