Sällskap till V. fenestrata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Sällskap till V. fenestrata

    Hej

    Skulle vilja höra med någon som kan lite mer om CA ciklider än jag då jag ska sluta med malawi för CA ciklider, har skaffat mig ett par V. fenestrata ca14cm köpte dom hos sandby ciklidhobby dom hade parat ihopa sig ur en grupp han hade och jag kunde inte motstå dom, dom går just för tillfälligt i ett 180l kar ska så småningom flytta till ett 640l kar som jag håller på att inreda med rötter osv i mitt vardagsrum och nu till min fråga, vad kan man ha som sällskap till dom i ett 640l kar hade bara tänkt ha v.fenestrata paret och ett annat par av CA, vilken sort hade kunnat passa bäst in och bli mest "harmoniskt" tillsammans om man nu kan kalla det så, har funderat över att par R.octofasciata(jack dempsey) har alltid varit svag för dom då det va min första ciklid jag hade för ca12år sedan, men å andra sidan skulle jag vilja ha en lite ovanligare sort dock inte någon som är jättesvår att få tag på, Tacksam för svar MVH Robin
    CA
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    R.octofasciata kommer nog att fungera bra med V.fenstrata, sedan så kan du komplettera med ex zebraciklider eller ett stim av en tetra modell större. Någon "ovanligare" sort skulle kunna vara P.loiesellie eller C.grammodes.

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Som Ove nämner i inlägget ovan så kan Parachromis Loissellie vara ett lämpligt alternativ, men även Parachromis Friedrichstahlii kan vara lämpliga (bägge arterna finns för övrigt hos Sandby ciklidhobby).
      Orsaken till att jag nämner dessa arterna först är att de färgmässigt avviker mer från fenestratan än vad Jack Dempseyn som är ganska mörk precis som fenestratan.

      Det, i mitt tycke, lite tråkiga med alla Parachromisar är att de alltid håller revir. Även när de inte leker så är de benhårda revirförsvarare och då parsammanhållningen i princip alltid är utmärkt så lyckas de framgångsrikt försvara sin del av karet.
      Det är inte många Vieja par som håller ihop på samma sätt. När de inte leker så kan honan bli rätt hårt jagad av hanen och det gäller då att hon kan få tillfälle att hålla till i andra änden av karet.

      Fenestratan är ju inte en av de fredligare viejorna så det måste vara någon annan art som kan ta för sig. Den blir ju dessutom rätt så stor också, 30 cm är ingen omöjlighet.

      Texascikliden kan vara ett annat alternativ att fundera på. En robust art som inte ger sig i första taget.

      Eller varför inte prova med någon av de mindre centralamerikanarna. Inreder du med rötter så blir det säkert en del skrymslen där dessa kan hålla till och eventuellt leka.

      Avslutningsvis så får jag passa på att önska dig välkommen till CAträsket, vi verkar inte vara så många här i Skåne som hittat dit. Men nu är vi åtminstone 5 st inom några mils omkrets runt södra Sandby.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Du kan ju även testa salvini. Såg att sandby hade sådana inne senast jag var där. Lycka till.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Du kan ju även testa salvini. Såg att sandby hade sådana inne senast jag var där. Lycka till.
          ..fast de är i dåligt skick. De har gått alldeles för många i ett litet kar..
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • RobinH
            Användare
            • augusti 2008
            • 2150

            #6
            Tacksam för svaren jag fått, jag var i sandby idag och kollade på ovannämda arter och det står mellan Loissellie och Friedrichstahlii som jinnarparen skrev, har kollat runt lite på nätet om dessa arter och dom verkar klart intressanta åker antaglign dit i nästa vecka igen och köper några av dom. Jag såg också att han hade några ungdjur av P.dovii ca 5st ca10-13cm jag har ett 540l kar ledigt så jag kanske köper dom oxå o ser om man kan få ut ett par av dessa till framtiden, vet att dom blir riktigt stora men ett 540 kar bör väl räcka ett tag till iallafall. Ja salvinina är i dåligt skick knappt några fenor kvar på dom.
            CA

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Jag var inne på din hemsida precis Jinnarparen och dina Friedrichstahlii ser riktigt fina ut.. tror nog det blir dom.
              CA

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av zebra sp.
                Jag var inne på din hemsida precis Jinnarparen och dina Friedrichstahlii ser riktigt fina ut.. tror nog det blir dom.
                Oj, den har jag inte uppdaterat på flera år tror jag.
                Får se till att lägga in lite fler bilder på den sidan. Men visst, de friedrichstahliina som jag hade (F1, förresten) var riktigt fina.
                Tror att majoriteten av friedrichstahlii som finns i Sverige härstammar från dessa.

                Jag fick sålt en del yngel till Simontorp när de höll på. Så på så sätt spreds de ut över landet.

                Sålde förresten motaguenseyngel också, men de ser man inget av. Finns det motaguense kvar eller? (förutom i Norrköping då)
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #9
                  Fanns inga motaguense i sandby iaf.
                  CA

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Det finns motaguense i Stockholm, men dom kommer ursprungligen från Norrköping.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Kan även tipsa om att Akvarietjänst tropik (så hette affären förr i allafall) i Lund har fina och välväxta elfenbensciklider.

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #12
                        Elfenbensciklider är inte så intressant då dom e helt för vanliga, men dom är dock fina. ska till sandby imorgon o köpa någon av Parachromisarna.. spännande hehe
                        CA

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Det blev ett par Parachromis friedrichstalii.. dom ser ut att trivas riktigt bra med mitt V.fenestratus par i 640l karet än så länge ialla fall!
                          ska se om jag kan lägga upp lite foto sen..
                          CA

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            Jinnarparen har du några tips på bra föda för fenestratusarna och friedrichstaliin? Tacksamför svar.
                            CA

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Ursprungligen postat av zebra sp.
                              Jinnarparen har du några tips på bra föda för fenestratusarna och friedrichstaliin? Tacksamför svar.
                              Mina Viejor fodrar jag med gröna ärtor, skalade räkor och pellets, tror att freddien tar det också. Möjligtvis hoppar de över ärtorna.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...