375/300 liter geophagus, corydoras och ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    375/300 liter geophagus, corydoras och ?

    nu är det köpt, startad och förhoppningsvis snart inkört mitt "nya" begagnade kar, 150x50x50 vilket rent matematiskt blir 375 liter.

    stämmer det verkligen undrare jag och mätte innermåtten, 147,5x47,5x47 vilket ger 329 liter. sand ska det också va så klart. cirka 8 cm höjd och ungefär 70 kg med en förmodat täthet på 2,7 kg/l ger cirka 26 liter. stenar, rötter, utgör mycket lågt räknat cirka 4 liter och vips är det knappt 300 rent av 295 liter kvar, det vill säga bara knappt 80 % av den i början förmodade volymen. 20 % "svinn" är inte lite, tycker jag.

    dock nu till frågan. jag skulle gärna vilja ha förslag, vilka fiskar som ska vara med i karet och om jag tänker rätt angående antal.

    huvudfiskarna ska vara 8 geophagus pindaré som nu är cirka 10 cm och 12 corydoras incolicana cirka 5 cm. efter alla olika turer jag har gått igenom verkar det vara slutet av en lång process (för närvarande).

    det som också finns kvar i karet är tre ancistrus, cirka 9, 8 och 4 cm, en nära släkting till ancistrussarna (jag ska kolla vad den heter), cirka 8 cm, en panaque (den rödögda) på cirka 10 cm, som förhoppningsvis inte blir för stor... fem praktbotior kring 9 cm, ett lekpar regnbågsciklider som är på gång att leka igen och tio yngel, fem regnbågs och fem amphilophus citrinellus alla cirka 3 cm.

    1 karet är givet. inredning, pumpar mm, är flexibla och ska optimeras nu och när slutgiltiga fiskbestånd är valt ännu mer.

    2 pindaré och corys är också givna om inte någon avråder med vettiga argument. är antalet 8 och 12 ok eller ska det vara färre, kan det vara fler corys? fler pindaré tror jag själv inte på. skulle det till och med finnas plats till en coryart till?

    3 vilka av de andra ovannämnda arterna skulle ni rekommendera att ha kvar?

    4 skulle ni utöver det eller istället hellre vilja rekommendera andra arter?

    5 själv tenderar jag till att ha kvar samtliga malar ovan men bli av med regnbågen, praktbotiorna och ynglen. om jag skulle göra så, skulle det kunna finnas plats med en ciklidart till som trivs parvis? eller gapar jag som vanligt över för mycket igen???

    megatacksam över synpunkter!
    Senast redigerad av chippog; 20 augusti 2009, 18:55.
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Jag hade nog nästan köpt 10 pindare för att få ut så många lekpar som möjligt för att sedan reducera antalet till 6st så fort dom parat ut sig. Vet inte hur det är med pindare men antar att det är som för dom flesta jordätare att det tar ett tag innan dom blir könsmogna.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      Ursprungligen postat av KuRtaN
      Jag hade nog nästan köpt 10 pindare för att få ut så många lekpar som möjligt för att sedan reducera antalet till 6st så fort dom parat ut sig. Vet inte hur det är med pindare men antar att det är som för dom flesta jordätare att det tar ett tag innan dom blir könsmogna.
      det märkliga är att de har haft två misslyckade lek redan - i och för sig förväntad misslyckad, enligt allt jag har lärt mig här på forumet men ändå - enligt de informationer jar har läst mig till skulle de inte leka än. nu håller jag på att flytta de in i det nya karet och har i allt fram och bakflyttande inte helt koll på, vilka som är vilke och hur de har parat ut sig. istället för att optimera antal lekpar, föreställer jag mig att en lekplats skulle kunna tillhöra en annan ciklidart om det nu går att fixa det så. men det paret ska ju passa till både pindaré och corydoras.
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        nu händer det grejer!
        knappt har alla fiskar flyttat in så upptäcker jag två g. pindaré med "munnen full". under hakan är det lite mörkare och de vägrar att "äta jord" utan ger sig bara i all vänlighet på de andra sex g. pindaré genom att simma in i deras sida. jag har aldrig sett det förr men misstänker att de måste ha yngel i munnen. jag fattar bara inte var, när och hur de lekte i allt flyttande???

        tyvärr har inte jag kommit något längre i mitt beslut att rumstera om i artlistan i karet. fast det kommer väl med tiden så som några tipps från er angående detta, hoppas jag på.
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        Arbetssätt...