Motaguensis redan könsmogna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • september 2008
    • 235

    Motaguensis redan könsmogna?

    Ja, som rubriken lyder. Köpte ett gäng för ca en månad sen. 6st som nu är mellan 4-8cm. Och nu ser det redan ut som de 2 största är hane och hona och börjar kivas och gräva lite ihop. Så kan det vara så att de redan är könsmogna? tycker det verkar lite tidigt då jag oxå har ett loisellei par i karet och de para inte ut förrän hanen var runt 12cm och honan 10cm.

    MVH Micke
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ja det låter tidigt, har för mig att alla dom jag har haft, har varit runt 10-12cm när dom lekt första gången..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #3
      Ursprungligen postat av Beast
      Ja det låter tidigt, har för mig att alla dom jag har haft, har varit runt 10-12cm när dom lekt första gången..


      mjo, jag får vänta och se helt enkelt... den stora honan böjar så smått bli rödare och rödare. Fina firrar detta

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Ursprungligen postat av dezplay
        mjo, jag får vänta och se helt enkelt... den stora honan böjar så smått bli rödare och rödare. Fina firrar detta
        Jepp min favorit bland Parachromisar
        Min hane är ca 30 cm o honan är ca 18-19cm, dom blir bara finare ju större dom blir, så du har nått o se fram emot
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Det låter hlet klart intresant att det börjar dyka upp motaguense på andra håll här i Sverige.
          Undrar om det är ättlingar till de som jag plockade in från USA 2003?

          De som jag hade sist (fram tills för några månader sen) hade inga problem med att komma till lek, men att få fram yngel var svårt. Alla äggen möglade efter två dygn.
          Har funderat på om det kan vara för att vattnet inte var rätt för dem.
          Har för mig att de behöver rätt hårt vatten.

          Så vårda de ömt, men försök hålla dem ifrån lek ett tag till. För speciellt honorna har svårt att växa till sig ordentligt om de leker för tidigt.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • dezplay
            Användare
            • september 2008
            • 235

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Det låter hlet klart intresant att det börjar dyka upp motaguense på andra håll här i Sverige.
            Undrar om det är ättlingar till de som jag plockade in från USA 2003?

            De som jag hade sist (fram tills för några månader sen) hade inga problem med att komma till lek, men att få fram yngel var svårt. Alla äggen möglade efter två dygn.
            Har funderat på om det kan vara för att vattnet inte var rätt för dem.
            Har för mig att de behöver rätt hårt vatten.

            Så vårda de ömt, men försök hålla dem ifrån lek ett tag till. För speciellt honorna har svårt att växa till sig ordentligt om de leker för tidigt.

            Dom kommer från en källarlokal med en väldigt massa akvarium i norrköping Så då kanske det är ättlingar till dina?

            Hur ska jag hålla dom från lek sen när det är dags då?

            1. Förstöra deras lekplats.
            2. Låta dom leka men ta bort äggen.
            3. Mata dom med p-piller

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av dezplay
              Dom kommer från en källarlokal med en väldigt massa akvarium i norrköping Så då kanske det är ättlingar till dina?

              Hur ska jag hålla dom från lek sen när det är dags då?

              1. Förstöra deras lekplats.
              2. Låta dom leka men ta bort äggen.
              3. Mata dom med p-piller
              Hehehe alla bra förslag, men det lättaste är att hålla dom i var sitt akvarium, till dom växt på sig lite
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Ursprungligen postat av dezplay
                Dom kommer från en källarlokal med en väldigt massa akvarium i norrköping Så då kanske det är ättlingar till dina?

                Hur ska jag hålla dom från lek sen när det är dags då?

                1. Förstöra deras lekplats.
                2. Låta dom leka men ta bort äggen.
                3. Mata dom med p-piller
                Nja, alla förslag innebär vissa problem

                1. Ett par som vill leka ser inga hinder, följdaktligen kan det då gå så långt att du behöver förstöra karet (t ex om de lägger äggen på någon av glasrutorna)...och det är ju inte så bra.

                2. Om du låter de leka och sen tar bort äggen, så har de ju redan lekt och det var ju det som vi ville undvika.

                3. Då måste du först ta med honan till en barnmorska eller gynekolog. Det blir nog svårt för dem att göra en gynekologisk undersökning (hur fasen får man en motaguensehona att streta med benen på en gynekologstol??)...eller finns det p-piller för fiskar?

                Så alternativet är att antingen sära på dem, det är ju det absolut säkraste.
                Eller så har du dem tillsammans med större fiskar så att de helt enkelt inte kommer åt att ta revir och leka.

                Eller så låter du helt enkelt naturen ha sin gång, det är ju det allra enklaste.
                Att de kanske växer lite långsammare gör förmodligen inget.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • dezplay
                  Användare
                  • september 2008
                  • 235

                  #9
                  Har inget annat kar i dagens läge så jag får låta naturen ha sin gång!

                  Har inte hänt nåt mer än så ja tror nog att det dröjer ett tag med lek. Hoppas på detta iaf. Men beast du har ingen nytagen bild på pappan till mina tro?

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av dezplay
                    Har inget annat kar i dagens läge så jag får låta naturen ha sin gång!

                    Har inte hänt nåt mer än så ja tror nog att det dröjer ett tag med lek. Hoppas på detta iaf. Men beast du har ingen nytagen bild på pappan till mina tro?
                    Ja har man inte den möjligheten så är det bara o köra på Växer gör dom ju, men inte lika snabbt bara..
                    Nee, men jag ska försöka fixa en bild under helgen
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #11
                      Här kommer hanen, han är 30 cm prick när jag mätte honom för ca 3 veckor sen
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • dezplay
                        Användare
                        • september 2008
                        • 235

                        #12
                        Riktigt snygg! har han växt klart eller kan dom bli ännu större?

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          Ursprungligen postat av dezplay
                          Riktigt snygg! har han växt klart eller kan dom bli ännu större?
                          Kan nog bli lite större än då, men inte i det karet han går nu...
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • RobinH
                            Användare
                            • augusti 2008
                            • 2150

                            #14
                            jäklar va fin han va...
                            CA

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              Ursprungligen postat av Beast
                              Här kommer hanen, han är 30 cm prick när jag mätte honom för ca 3 veckor sen
                              en fin firre men som kan göra livet surt för med invånare....tar gärna 2m i revir om de kan iaf vid lek hopplösa
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...