Nls vad är skillnaden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #16
    Ursprungligen postat av jemmba
    Börjar få slut på foder och Nls cichlid formula går ju inte att få tag på. men tex Nls community formula ska ju inehålla samma grejor (Vad jag fått höra) och går att få tag i. Så vad är igentligen skillnaden?

    Törs jag ge community till mina troffar?

    Kan man inte ställa lite krav på de som säljer NLS alternativt Carl-Oscar Nilsson som importerar fodret hit. Det finns ju hur många hinkar som helst i USA. Det kanske inte är så konstigt att en del ciklidister inte stödköper fodret här i Sverige när de som säljer det är passiva. Hade jag sålt det och Carl-Oscar Nilsson säger att det är slut skulle jag inte nöja mig med det, beställ mera då!!

    Är det så att han inte gör det så beställ själva, kostar ca 40 dollar per hink, frakten kostar 50 och tullen vill ha sitt och posten med. summan blev 950kr.

    Skulle man beställa 8 hinkar 320 dollar och 235 dollar i frakt = ca 4000 får inte glömma tullen som nog vill ha 120-150kr per hink. adminavgiften som posten tar ut borde ju vara lika (100kr)som för en hink.
    tror att slutpriset landar på mindre än 650kr per hink.
    Lycka till!
    Senast redigerad av maltandis; 29 september 2009, 22:56.
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #17
      Ursprungligen postat av maltandis
      Kan man inte ställa lite krav på de som säljer NLS alternativt Carl-Oscar Nilsson som importerar fodret hit. Det finns ju hur många hinkar som helst i USA. Det kanske inte är så konstigt att en del ciklidister inte stödköper fodret här i Sverige när de som säljer det är passiva. Hade jag sålt det och Carl-Oscar Nilsson säger att det är slut skulle jag inte nöja mig med det, beställ mera då!!

      Är det så att han inte gör det så beställ själva, kostar ca 40 dollar per hink, frakten kostar 50 och tullen vill ha sitt och posten med. summan blev 950kr.

      Skulle man beställa 8 hinkar 320 dollar och 235 dollar i frakt = ca 4000 får inte glömma tullen som nog vill ha 120-150kr per hink. adminavgiften som posten tar ut borde ju vara lika (100kr)som för en hink.
      tror att slutpriset landar på mindre än 650kr per hink.
      Lycka till!

      Det är inte riktigt så enkelt... Det finns regler och lagar som gäller vid import av foder. EU är väldigt hårda och det är många krav som ska uppfyllas men dom jobbar på det och det borde vara klart när som helst nu.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        Det är inte riktigt så enkelt... Det finns regler och lagar som gäller vid import av foder. EU är väldigt hårda och det är många krav som ska uppfyllas men dom jobbar på det och det borde vara klart när som helst nu.
        Men det funkar att köpa en hink, vill jag ha 8 stycken så säger tullen ifrån menar du?
        Nu är det ju inte så att jag behöver 8, men ngn butik kanske gör det om efterfrågan är stor på NLS Cichlid formula hinkarna på 2270 gram.
        Har reglerna/lagarna ändrats, hinkarna har ju funnits tidigare. Jag antar att generalagenten importerat fodret förrut.
        Hoppas att det ordnar sig.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Ursprungligen postat av maltandis
          Men det funkar att köpa en hink, vill jag ha 8 stycken så säger tullen ifrån menar du?
          Nu är det ju inte så att jag behöver 8, men ngn butik kanske gör det om efterfrågan är stor på NLS Cichlid formula hinkarna på 2270 gram.
          Har reglerna/lagarna ändrats, hinkarna har ju funnits tidigare. Jag antar att generalagenten importerat fodret förrut.
          Hoppas att det ordnar sig.
          EU ändrar ju sina regler för import lite då och då vilket gör att helt plötsligt blir det stop för en del produkter som i detta fall NLS, dom jobbar på att få alla papper i ordning så vi snart kan ha det i europa igen.

          Att beställa utifrån EU kan fungera men har du otur så beslagtar tullen hela paketet, det kan bli dyrt.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Hogan1
            Användare
            • augusti 2008
            • 149

            #20
            Kan inte se några problem med tullen - åtminstone inte för privatimport. Har fått in två hinkar nu varav den senaste igår - och den satt fast i tullen i Malmö i två dagar innan den gick vidare till Gbg. Fick den levererad med Postens bud igår - utan avgifter. Jag behöver ju inte dessa bägge hinkar och tänkte hjälpa bekanta om de är intresserade - därför är ena hinken redan borta till självkostnadspris.
            Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av Hogan1
              Kan inte se några problem med tullen - åtminstone inte för privatimport. Har fått in två hinkar nu varav den senaste igår - och den satt fast i tullen i Malmö i två dagar innan den gick vidare till Gbg. Fick den levererad med Postens bud igår - utan avgifter. Jag behöver ju inte dessa bägge hinkar och tänkte hjälpa bekanta om de är intresserade - därför är ena hinken redan borta till självkostnadspris.
              Har du beställt dom från ett land utanför EU så har tullen gjort en miss och du ska vara glad =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Hogan1
                Användare
                • augusti 2008
                • 149

                #22
                Ursprungligen postat av deelay
                Har du beställt dom från ett land utanför EU så har tullen gjort en miss och du ska vara glad =)
                Vet inte hur de resonerar på tulleriet nuförtiden. Jag tar hem en hel del från USA och brukar normalt åka på både tull och moms - men aldrig när det gäller prylar till mitt akvairum. Detta är fjärde gången på mindre än ett år. Jag är naturligtvis tacksam så länge jag slipper men kalkylerar självklart med dessa avgifter innan jag köper.
                Kanske en tulltjänsteman som tycker att tull och moms på 725 kr inte är värt ansträngningen, vad vet jag? (förutom att inte ifrågasätta det och alltså låta sovande björnar fortsätta sova).
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av Hogan1
                  Vet inte hur de resonerar på tulleriet nuförtiden. Jag tar hem en hel del från USA och brukar normalt åka på både tull och moms - men aldrig när det gäller prylar till mitt akvairum. Detta är fjärde gången på mindre än ett år. Jag är naturligtvis tacksam så länge jag slipper men kalkylerar självklart med dessa avgifter innan jag köper.
                  Kanske en tulltjänsteman som tycker att tull och moms på 725 kr inte är värt ansträngningen, vad vet jag? (förutom att inte ifrågasätta det och alltså låta sovande björnar fortsätta sova).
                  Det är inte momsen det handlar om för NLS i detta fallet utan det handlar om regler för införsel av djurfoder där det finns stränga regler. Dessa regler ändrades tydligen för ett tag sedan vilket ledde till att NLS inte kunde exportera till europa längre.
                  Nu håller dom på och löser det så fort det går.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 149

                    #24
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Det är inte momsen det handlar om för NLS i detta fallet utan det handlar om regler för införsel av djurfoder där det finns stränga regler. Dessa regler ändrades tydligen för ett tag sedan vilket ledde till att NLS inte kunde exportera till europa längre.
                    Nu håller dom på och löser det så fort det går.
                    Har inte ifrågasatt det - bara konstaterat att jag inte haft några problem (dessutom trots att tullen satt på paketet 2 dagar innan det skickades till Gbg). Det kan ju också hänga samman med att tillstånd sällan behövs för import av djurfoder till egna sällskapsdjur.
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #25
                      Ursprungligen postat av Hogan1
                      Har inte ifrågasatt det - bara konstaterat att jag inte haft några problem (dessutom trots att tullen satt på paketet 2 dagar innan det skickades till Gbg). Det kan ju också hänga samman med att tillstånd sällan behövs för import av djurfoder till egna sällskapsdjur.
                      Det va inte det jag menade... inte lätt att göra det enkelt med skrift alltid =)

                      Jag ville bara poängtera att det inte var en ekonomisk situation utan mer en byråkratisk situation.
                      Vegetabiliskt foder får man ta hem utan massa papper, om det är för eget bruk, är det animaliska biprodukter i fodret så är det veterinärintyg osv som gäller för att importera det till EU.
                      Aja hur som helst vore det skönt om det löste sig snart =)
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #26
                        Ursprungligen postat av maltandis
                        Kan man inte ställa lite krav på de som säljer NLS alternativt Carl-Oscar Nilsson som importerar fodret hit. Det finns ju hur många hinkar som helst i USA. Det kanske inte är så konstigt att en del ciklidister inte stödköper fodret här i Sverige när de som säljer det är passiva. Hade jag sålt det och Carl-Oscar Nilsson säger att det är slut skulle jag inte nöja mig med det, beställ mera då!!

                        Är det så att han inte gör det så beställ själva, kostar ca 40 dollar per hink, frakten kostar 50 och tullen vill ha sitt och posten med. summan blev 950kr.

                        Skulle man beställa 8 hinkar 320 dollar och 235 dollar i frakt = ca 4000 får inte glömma tullen som nog vill ha 120-150kr per hink. adminavgiften som posten tar ut borde ju vara lika (100kr)som för en hink.
                        tror att slutpriset landar på mindre än 650kr per hink.
                        Lycka till!
                        Jag beställde bara tre, så priset blev ca 750 per hink. Det är ju ändå rätt okay om man vill mata med NLS och inte köpa 300 gr för 250-300:-. En hink i USA kostar just nu 40 dollar = 271 :- .
                        NLS-hundarna hittade inget den här gången heller. Trots att det stod på förpackningen att det var NLS cichlid formula, de kan kanske inte läsa. Paketet låg nere vid Toftanäs ett par dar innan det kom hit till Södertälje.
                        Dags att mata firrarna igen:-)
                        Senast redigerad av maltandis; 20 oktober 2009, 14:30.
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • augusti 2004
                          • 1607

                          #27
                          Undrar

                          Ursprungligen postat av maltandis
                          Jag beställde bara tre, så priset blev ca 750 per hink. Det är ju ändå rätt okay om man vill mata med NLS och inte köpa 300 gr för 250-300:-. En hink i USA kostar just nu 40 dollar = 271 :- .
                          NLS-hundarna hittade inget den här gången heller. Trots att det stod på förpackningen att det var NLS cichlid formula, de kan kanske inte läsa. Paketet låg nere vid Toftanäs ett par dar innan det kom hit till Södertälje.
                          Dags att mata firrarna igen:-)
                          var du beställer nls i Usa? Sugen på att beställa

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #28
                            Jag handlar inte från USA längre, gör inte det Ronney, det finns på Aquarium Stockholm i Sundbyberg till ett väldigt bra pris 765:- för NCS-medlemmar .
                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...