Vad under ett 960 L helglas kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • februari 2008
    • 107

    Vad under ett 960 L helglas kar?

    Söker och söker i detta formidabla forum, men tyvär så hittar jag inget svar.
    Nästa vecka kommer dom och ska silicona ihop akvariumet, bänken är så gott som färdig, den består av ett stadigt regelverk med formplywood på som akvariumet ska stå på. Men vad ska jag ha (om jag nu ska ha nått) mellan formplywooden och akvariumet? Ska där vara någon frigolit eller ej, det är frågan....

    Med vänliga hälsningar

    Patrick
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Putte Ludde
    Söker och söker i detta formidabla forum, men tyvär så hittar jag inget svar.
    Nästa vecka kommer dom och ska silicona ihop akvariumet, bänken är så gott som färdig, den består av ett stadigt regelverk med formplywood på som akvariumet ska stå på. Men vad ska jag ha (om jag nu ska ha nått) mellan formplywooden och akvariumet? Ska där vara någon frigolit eller ej, det är frågan....

    Med vänliga hälsningar

    Patrick
    Liggunderlag på 5mm räcker o den finns i 100cm bredd så slipper du skarva
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #3
      Jag tackar och bockar Christer!

      Med vänliga hälsningar

      Patrick

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Ursprungligen postat av Putte Ludde
        Söker och söker i detta formidabla forum, men tyvär så hittar jag inget svar.
        Nästa vecka kommer dom och ska silicona ihop akvariumet, bänken är så gott som färdig, den består av ett stadigt regelverk med formplywood på som akvariumet ska stå på. Men vad ska jag ha (om jag nu ska ha nått) mellan formplywooden och akvariumet? Ska där vara någon frigolit eller ej, det är frågan....

        Med vänliga hälsningar

        Patrick
        Det finns flera olika läror i detta ämne...En del handlare säger absolut nej till något mellan kar och bänk medans andra handlare säger att om det är helglas så måste det finnas ett mellanlägg.

        Själv har jag i alla år (ganska många nu) alltid anv träskiva/hyllplan + frigolit mellan bänk och kar av aluram. Har aldrig haft helglas. Har aldrig haft några spruckna kar........

        Orsaken till min ide är att ev spänningar i karet ska avlastas med hjälp av frigolit eller liggunderlag.

        Lycka till med ditt nya kar..

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          10mm frigolit hade jag använt!.

          Kommentar

          • David
            Användare
            • mars 2013
            • 97

            #6
            10mm frigolit hittar du på bauhaus för 10kr/st skivorna är 60x100

            Kommentar

            • zebrano
              Användare
              • december 2012
              • 68

              #7
              Det hela beror på hur plan din bänk är och hur plan den och underlaget (golvet) håller sig på lång sikt. Är allt riktigt stabilt och helt plant samt rent, då behöver du inget underlag alls. Det är lite våghalsigt att generellt påstå att 5mm liggunderlag är tillräckligt. Det beror som sagt på förutsättningarna.

              Det finns aldrig någon teknisk nackdel med att lägga frigolit mellan bänk och helglas, så länge den täcker hela ytan. Utseende är en annan fråga.

              Kommentar

              Arbetssätt...