Hur föda upp yngel av TanagnyikaKillies?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Hur föda upp yngel av TanagnyikaKillies?

    Råkade idag se 12 små yngel i ytan på mitt 840 Tanganyikakar. Det rör sig om Lamprichtys tanganyicodus (eller hur det nu stavas) Har fått yngel förr men dom överlever aldrig. Skulle vilja försöka få dom att överleva men hur ska jag lyckas tror ni?
    Testar med lite skalad artemia, har börjat kläcka artemia men osäker på vad dom får i sig. Dom är ju pyttesmå, ska man försöka ta upp dom kanske? eller låta skvimpa i en burk i akvariet, men hur får jag dom dit?
    Tips emotages ömt.
    Eder ödmjuke
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Grattis till tillökningen!
    Hoppas de överlever och blir stora och fina :-)
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • Eldnor
      Användare
      • juni 2008
      • 99

      #3
      Killiyngel

      Tjänare, man får gratulera till tillökningen. Jag har dragit upp två kullar T-killis. Mina lekte i en filtermatta som jag flyttade efter 21 dagar till ett annat kar, 90 liter. Dom var ensamma där och det var ett luftdrivet filter. Jag upplevde dom inte som känsliga för vatten kvalitet. Flyttade dom i och för sig som ägg, men ingen koppning eller så. Bara rätt ner i nya karet. Har du 840 liter så kan du ju bara fylla ett annat kar med vatten därifrån och sedan håva upp dom. Kanske skall man fånga dom i ett glas istället, jag hade nog provat håv, upplever de vuxna som betydligt känsligare.

      De vuxna käkar nog yngel dock, så det kan va bra att flytta dom. Jag drog upp dom på skalade artemia, det funkade fint från början. Dom är 6-7 cm nu och har börjat leka så smått. Det var enkelt att flytta dom tills dom var 5 cm, sedan blir dom stressade som attan.

      Upplever det som rätt lätt att dra upp dom, bytte vatten var 14 dag, 15-20 %. Man får ta det lungt för dom är ju rätt små.

      Det är lite tips från mig, jag har dock aldrig flyttat nyfödda. Först när dom är 1,5 cm och då är det hur lungt som helst.

      Lycka till, det är läckra firrar. Satsar själv på en stor grupp för tillfället.

      Mvh // Mathias

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Tack.
        Håv törs jag nog inte, dom här är pyttesmå, fanken vet om jag får upp dom med ett glas?
        Glad nyhet dock att du fick dom att växa på skalad artemia, då kör jag vidare på det.
        Nu går dom med sina föräldrar och en grupp C.foae och nån xenotilapia, ingen verkar ta dom ännu så länge.
        Konstig grej, jag tyckte det var synd att som fick simma i så kraftig cirkulation, så jag stängde av pumpen i den ändan där dom var, då flyttade dom till andra ändan av burken.... otack är världens lön.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • Emil
          Användare
          • oktober 2008
          • 73

          #5
          lite off topic, men va är det för foae du har? funkar dom bra ihop med killisarna? du har inga fina bilder?

          / Emil

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av Carl
            Råkade idag se 12 små yngel i ytan på mitt 840 Tanganyikakar. Det rör sig om Lamprichtys tanganyicodus (eller hur det nu stavas) Har fått yngel förr men dom överlever aldrig. Skulle vilja försöka få dom att överleva men hur ska jag lyckas tror ni?
            Testar med lite skalad artemia, har börjat kläcka artemia men osäker på vad dom får i sig. Dom är ju pyttesmå, ska man försöka ta upp dom kanske? eller låta skvimpa i en burk i akvariet, men hur får jag dom dit?
            Tips emotages ömt.
            Eder ödmjuke
            /Carl
            Hej!
            Kul på ynglen!
            Lite tips. Flytta ynglen direkt du ser dom. (Risk att de små blir mat)
            Flytta ynglen med en finmaskig håv.
            Yngelkar 30-100l ( är inte så noga)
            Foder: nycklack artemia 3 ggr/dag
            Vattenbyten 30% i veckan
            Starta yngelbaljan med 100% h2o från stora baljan.
            Lycka till!
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Eldnor
              Användare
              • juni 2008
              • 99

              #7
              Lite mer info

              Mina gick också ihop med Foai:er, men jag flyttade ju äggen som sagt. Jag matade bara en gång om dan eftersom dom går i en lokal och inte hemma. En dag i veckan brukar jag låta bli att mata. Det har dock inte varit några problem. Jag har bara duttat i lite skalad artemia, dom tog det från början, ingen tillvänjning. Mer än en dag vågar jag inte hoppa över dock. Jag hade lite snäckor i karet som höll rent, äppelsnäckor. Upplever inte att jag hade några större förluster.

              Mvh // Mathias

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 374

                #8
                Tack för era svar.
                Ska se om jag har ork att flytta dom..... Goda nyheten var ju att dom verkar ta skalad artemia, jag är pappaledig för stunden så jag kan ju mata 900 gånger/dag, samt lite nykläckat artemia.
                Kanske blir dom käk ändå, men dom har ju klarat sig tills nu, så kanske kanske går det. och så bränner dom nog en massa energi på att simma i det turbulenta vattnet jag har.
                /Carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av Carl
                  Tack för era svar.
                  Ska se om jag har ork att flytta dom..... Goda nyheten var ju att dom verkar ta skalad artemia, jag är pappaledig för stunden så jag kan ju mata 900 gånger/dag, samt lite nykläckat artemia.
                  Kanske blir dom käk ändå, men dom har ju klarat sig tills nu, så kanske kanske går det. och så bränner dom nog en massa energi på att simma i det turbulenta vattnet jag har.
                  /Carl
                  En kul sak med Lamprichthys yngel är att dom äter som hästar.
                  Sen slår du huvudet på spiken. Ynglen förbränner otroligt med energi i strömmande vatten.
                  Skalad artemia funkar bra även hos mig.
                  Ibland när baljorna är fulla och jag ej kan ta hand om fler yngel så brukar ynglen klara sig i en vecka.
                  Hur gamla är dina?
                  Både killi föräldrar och andra uppskattar proteintillskottet.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Carl
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 374

                    #10
                    Hur gamla dom är vet jag inte, såg dom ju först igår, men kom hem från semester i förrgår. Dom är lite olika stora så sannolikt är dom kanske 2-7 dar gamla. alla verkar ha klarat sig sedan igår, och dom petar i sig skalad artemia och verkar bli lite runda om magen i alla fall.
                    Jaja, sannolikt blir dom väl mat, men det är kul ändå.... får jag oväntad ork hämtar jag en liten burk i förrådet, tvättar denna, letar upp filter o.s.v os.v
                    Håller tummarna så länge.
                    /Carl
                    www.stockholmsciklidklubb.com

                    Kommentar

                    Arbetssätt...