Akvarie ytterfiltertips önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yel_low
    Användare
    • augusti 2009
    • 48

    Akvarie ytterfiltertips önskas!

    har nu ett fluval 405, funderar ev på att köpa ett med UVC, tex aquamax 500+, det finns lösa UVC att köpa oxå, kanske ska man satsa på ett sånt istället och behålla filtret man har?

    min nästa fundering är att ev göra ett eget bio-filter, typ sandfilter eller liknande, då jag har TIG-svets och kan svetsa rostfritt/syrafast/aluminium m.m.. så tänkte jag ev ta ett grovt rör 20-30cm i dia och svetsa dit topp och botten samt dykrör och topprör (ut/in) sen fylla det med tex biobollar och lägga det på fluval 405:ans slangar.. vad tror ni om det? tips trix synpunkter och ideer, ja alla tankar och ideer att bolla med är intressanta!
    I mina Akvarium:

    *Geophagus sp. "orange head tapajós"
    *Satanoperca Leucosticta
    *Marlboro Red
    *Blue Diamond
    *Kobalt Blue
    *Div L-Malar
    *Citron och Koppar Tetror

    "Man kan inte ha för mkt filter"

  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag föredrar "lösa" UVC, då de stjäl plats i filtren.

    Om du ska bygga ett eget biofilter, så glöm för all del inte att ta en massa bilder under bygget.
    Det kan bli redigt intressant att få fälja det projektet!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      ska ju starta upp ett akvarium själv snart, så jag undrar vad "lösa uvc" är för ngt? finns det ngn länk? är det samma som när man har uv i ytterfiltret och tar det bort algerna?

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Har haft uv men har slutat med det sedan det gick sönder på grund av att plasten försvann,blev tunt som smörpapper och sprack.Vet flera som har råkat ut för samma sak med vattenskada som följd och fördärvade golv.Så ta en funderare om den verkligen behövs.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • poujac
          Användare
          • maj 2006
          • 170

          #5
          Ursprungligen postat av Mats
          Hej.
          Har haft uv men har slutat med det sedan det gick sönder på grund av att plasten försvann,blev tunt som smörpapper och sprack.Vet flera som har råkat ut för samma sak med vattenskada som följd och fördärvade golv.Så ta en funderare om den verkligen behövs.
          mvh Mats

          Det var intersant, vilken model/märke hade du?

          Jag har upplevt med många andra saker att plaste bliver porös efter en tid....

          Och så sägar man att plast inte är nedbrytbart
          >>Drive a real car drive a Jaguar<<

          Kommentar

          • yel_low
            Användare
            • augusti 2009
            • 48

            #6
            känner att jag ska forska i detta med UVC, eller iaf höra hos min ÅF av det..

            länge sen jag uppdaterade här.. kör nu iaf med löst uvc och vattnet är MYCKET klarare, har 2 kar bredvid varandra så man ser tydlig skillnad, ungefär fjantigt mkt, som att de inte vore vatten i det

            filterhistorien har jag skippat för tillfället, då vi ska flytta snart och jag har köpt ett nytt akvarium, ett rio 400.. som står i garaget och väntar på att bli modifierat en smula med schyssta lösningar.. hoppas jag..
            I mina Akvarium:

            *Geophagus sp. "orange head tapajós"
            *Satanoperca Leucosticta
            *Marlboro Red
            *Blue Diamond
            *Kobalt Blue
            *Div L-Malar
            *Citron och Koppar Tetror

            "Man kan inte ha för mkt filter"

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #7
              Hej.
              Ciklidbutiken i Lerum har haft tre stycken som pajat på samma sätt.Det är ca.3-4 årsedan jag hade mitt uv så vilket fabrikat det var kommer jag ej ihåg,såg ut som alla andra uv ,en svart tub med två anslutningar i klarplast för vatten.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Decimus
                Användare
                • juni 2006
                • 961

                #8
                Ursprungligen postat av yel_low
                känner att jag ska forska i detta med UVC, eller iaf höra hos min ÅF av det..

                länge sen jag uppdaterade här.. kör nu iaf med löst uvc och vattnet är MYCKET klarare, har 2 kar bredvid varandra så man ser tydlig skillnad, ungefär fjantigt mkt, som att de inte vore vatten i det

                filterhistorien har jag skippat för tillfället, då vi ska flytta snart och jag har köpt ett nytt akvarium, ett rio 400.. som står i garaget och väntar på att bli modifierat en smula med schyssta lösningar.. hoppas jag..
                Har du bild på det lösa uv? så man kan se hur det skall se ut, och vart köper man en sådan produkt?

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Aqua-el har glas i sina UV. Iallafall det ja har hemma
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...