Är Petrochromis nått att ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Magnus m
    Användare
    • december 2008
    • 303

    Ursprungligen postat av jhes
    Jo det e klart! vågar kanske inte gå på dina jättar
    Ser du Curvifrons igen, skicka gärna ett Pm


    QUOTE=Magnus m;866600]Ja den ska vara en lite arg rackare men som sagt här finns motstånd i form av 34 cm raseri haha

    curvifrons har jag sett till salu i köpenhamn tyvärr ej längre
    [/QUOTE]

    Ja det ska jag göra
    Petrochromis biten!

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      Nu

      Funderar jag lite på hur du tänker angående matning av troffar och pettrisar. Dom äter ju väldigt lika vad jag har förstått, så i akvarium borde dom få samma mat (räkmix, nls, hikare, grönt foder) Har ingen egen erfarenhet av att mata dessa tillsammans men har ju dessa tillsammans redan nu fast som yngel, så frågan är intressant






      Ursprungligen postat av Magnus m
      Ja 11 cm är lite lite men dom verkar klara sig men dom ser små ut.
      Shoppa mer idag tom vissa mindre än 11 cm, idag så införskaffades 25 st F1 av Simochromis diagramma Isanga 7-12 cm

      Ang mix-kar tror jag det oxå funkar bra det enda som jag ej ska ha är troffar med pettrisar tror det blir problem med matningen dvs du kan ej mata likadant till båda, så det slutar nog med om troffarna ska må bra blir pettrisarna smala
      men som sagt kan ha fel.

      Nu har jag fått en del fisk förra veckan hade jag ca 20 st idag har jag 56 st dock 36 ganska små men ska mata upp dem snabbt hoppas jag.
      Tror jag behöver mer fisk men är på god väg nu..

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        Ursprungligen postat av Magnus m
        Ja 11 cm är lite lite men dom verkar klara sig men dom ser små ut.
        Shoppa mer idag tom vissa mindre än 11 cm, idag så införskaffades 25 st F1 av Simochromis diagramma Isanga 7-12 cm

        Ang mix-kar tror jag det oxå funkar bra det enda som jag ej ska ha är troffar med pettrisar tror det blir problem med matningen dvs du kan ej mata likadant till båda, så det slutar nog med om troffarna ska må bra blir pettrisarna smala
        men som sagt kan ha fel.

        Nu har jag fått en del fisk förra veckan hade jag ca 20 st idag har jag 56 st dock 36 ganska små men ska mata upp dem snabbt hoppas jag.
        Tror jag behöver mer fisk men är på god väg nu..
        Jag körde T. Ikola och P. Trewavasae tillsammans men det är ju ingen riktigt Pettris Det gick åtminstone väldig bra matmässigt. Jag matade med NLS.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Magnus m
          Användare
          • december 2008
          • 303

          Ska försöka svar med mina funderingar i skrift. Är tankar kring ämnet och inget som är skrivet i sten.

          Som sagt det jag tänker på är hur mycket jag behöver mata mina vuxna pettrisar för att dom ej ska tappa hullet.
          Det jag mena var att troffar och pettrisar gillar samma meny men att mängden skiljer dom åt.

          Jag pratar om dom större modellerna av pettrisar som vuxna, skulle man mata troffar så med den mängden mat tror jag man skulle få problem med dem.

          Jag matar mest med hikari excel så det är det fodret som jag grundar min tanke på.
          Sen matar även jag med flakes mm men hikari är grunden.

          Känns nästan att man kan övermata en stor pettris och komma undan med det (krävs nästan för att få denni bra kondition utan skarp panna eller insjunken buk)känns som mer gambling med en troffe.
          Petrochromis biten!

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            Ok!

            Du menar att risken finns att troffarna blir för feta och får problem. Har inte funderat i de banorna.

            Pontus kör redz, Nsumbu, trewavasae och moshi med några troffar, Muzi tror jag det är. Dom har då lekt nyigen. Men kör du blue giant kan det kanske bli övermatning av troffarna...

            Får klura lite mer i ämnet!



            Ursprungligen postat av Magnus m
            Ska försöka svar med mina funderingar i skrift. Är tankar kring ämnet och inget som är skrivet i sten.

            Som sagt det jag tänker på är hur mycket jag behöver mata mina vuxna pettrisar för att dom ej ska tappa hullet.
            Det jag mena var att troffar och pettrisar gillar samma meny men att mängden skiljer dom åt.

            Jag pratar om dom större modellerna av pettrisar som vuxna, skulle man mata troffar så med den mängden mat tror jag man skulle få problem med dem.

            Jag matar mest med hikari excel så det är det fodret som jag grundar min tanke på.
            Sen matar även jag med flakes mm men hikari är grunden.

            Känns nästan att man kan övermata en stor pettris och komma undan med det (krävs nästan för att få denni bra kondition utan skarp panna eller insjunken buk)känns som mer gambling med en troffe.

            Kommentar

            • jhes
              Användare
              • september 2010
              • 229

              Tror som Magnus att det kan bli problem med övermatning på troffarna, men kan ju om man har stora pettrisar mata med enbart pellets i olika storlek, tex 1mm NLS till troffarna o medium Hickari till pettrisarna

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                Det är som Magnus säger, Pettrisarna äter som grisar och man måste mata på ordentligt om de ska se bra ut (utan insjunkna bukar) och komma i lekkondition. Troffarna är väldigt snabba och trycker de i sig lika mycket som Pettrisarna gör så kommer säkert buken som på Posten. Om inte så blir de tjocka och fula. Jag matar med Hikari excell, NLS 2mm och Sera Flora. I mitt 960L går det i dag 44 petrisar 10 vuxna prinsessor, 8 tretocephalus 5 hästnosar, 5 ventralisar och en tjock A ellipsifer. Vid utfodringen så är det ibland flingor och NLS, eller Hikari och NLS. Flingorna och Hikari flyter och NLS och flingorna sjunker.
                Pettrisarna simmar vid ytan och gapar stort för att få i sig så mycket som möjligt och de andra firrarna tar hand om det som sjunker.
                Blanda mera!
                /J
                Senast redigerad av maltandis; 11 mars 2012, 13:50.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • jhes
                  Användare
                  • september 2010
                  • 229

                  Lite info från andra som försökt! Värker va väldigt delade erfarenheter!

                  Kommentar

                  • jhes
                    Användare
                    • september 2010
                    • 229

                    Köpte idag 4+10 vf P.texas flame

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      Det

                      Är en snygg variant av petrochromis. Har kikat på dem de sista gångerna jag har besökt ASI. Så grattis till en firre som blir as snygg när dom färgar ut. Grattis!





                      Ursprungligen postat av jhes
                      Köpte idag 4+10 vf P.texas flame

                      Kommentar

                      • doohan
                        NCS Medlem
                        • augusti 2004
                        • 1607

                        Aha

                        Så det är därför du inte har troffar kvar med petrochromisarna i ditt 960?

                        Tolkar ditt svar som att övriga firrar från Tanganyika som inte har troffemagar kan fungera ok med petttrissar. Challochromisar har jag och snäckisar har jag tänkt stoppa i, alltså små snäckisar.

                        Fungerar det inte så kommer troffarna att ersättas med fler petrochromis och eller annan fisk.



                        Ursprungligen postat av maltandis
                        Det är som Magnus säger, Pettrisarna äter som grisar och man måste mata på ordentligt om de ska se bra ut (utan insjunkna bukar) och komma i lekkondition. Troffarna är väldigt snabba och trycker de i sig lika mycket som Pettrisarna gör så kommer säkert buken som på Posten. Om inte så blir de tjocka och fula. Jag matar med Hikari excell, NLS 2mm och Sera Flora. I mitt 960L går det i dag 44 petrisar 10 vuxna prinsessor, 5 hästnosar, 5 ventralisar och en tjock A ellipsifer. Vid utfodringen så är det ibland flingor och NLS, eller Hikari och NLS. Flingorna och Hikari flyter och NLS och flingorna sjunker.
                        Pettrisarna simmar vid ytan och gapar stort för att få i sig så mycket som möjligt och de andra firrarna tar hand om det som sjunker.
                        Blanda mera!
                        /J

                        Kommentar

                        • jhes
                          Användare
                          • september 2010
                          • 229

                          Hej. Det e dom från ASI jag köpt ,pigga o inkörda men vatten o mat
                          Kör själv Stappersi i petrobaljan o det funkar bra, flera lekar men inga överlevande yngel än!

                          Ursprungligen postat av doohan
                          Är en snygg variant av petrochromis. Har kikat på dem de sista gångerna jag har besökt ASI. Så grattis till en firre som blir as snygg när dom färgar ut. Grattis!

                          Kommentar

                          • Magnus m
                            Användare
                            • december 2008
                            • 303

                            Ursprungligen postat av jhes
                            Hej. Det e dom från ASI jag köpt ,pigga o inkörda men vatten o mat
                            Kör själv Stappersi i petrobaljan o det funkar bra, flera lekar men inga överlevande yngel än!
                            Grattis Henrik till den nya gruppen!! Kul!! Ja den är snygg och bra du körde en inkörd grupp kommer spara dig många svordomar och kronor.
                            Posta gärna bilder sen
                            Petrochromis biten!

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av jhes
                              Hej. Det e dom från ASI jag köpt ,pigga o inkörda men vatten o mat
                              Kör själv Stappersi i petrobaljan o det funkar bra, flera lekar men inga överlevande yngel än!
                              Var det ni som i går köpte dessa pettrisar från Aquarium Stockholm?



                              GRATTIS till en mycket fin Pettris
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • jhes
                                Användare
                                • september 2010
                                • 229

                                Stämmer
                                Och idag bokades 10st so Moshi, så nu blir det äntligen lite färg i baljan
                                ,

                                Ursprungligen postat av Johan F


                                Var det ni som i går köpte dessa pettrisar från Aquarium Stockholm?



                                GRATTIS till en mycket fin Pettris

                                Kommentar

                                Arbetssätt...