Alu ställning som böjt sig.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Alu ställning som böjt sig.

    Har fått ett problem, två av alulisterna på min ställning har böjt sig neråt på mitten ca 5-6 mm.

    Står ett helglas akvarium på 112 Liter överst. på planet under står det ett 125 Liters men där har inte listerna böjt sig en mm.

    Vad är de som gör att listerna överst inte står pall? Snackade med kent i nol över telefon och han tyckte jag skulle tömma karet, och fixa en plyfa skiva att ha under också, men de känns inte som de ska behövas när man lagt pengar på en riktig aluställning.

    vad tror/tycker ni?

    Skall tömma karet ikväll ändå för det knäpper om det, låter som sättningar, vet inte om de är glaset eller listen som sätter sig men tänker inte ta några risker.
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Ah,,, ja hade inte chansat 112 liter är inte mycket, men på golvet är det en himla massa.
    Ja hade kört på Kents tips o handlat in en bit marinplyfa målat den svart ställt karet på den.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      ser inte ut att sitta några förstärkningar under det översta.. Jag har 2st 540l på liknande ställning och det blir ju lite mer vikt.. ska se om ja kan lägga upp bild.. Gör du så ska det inte vara prob sen.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ja jag får ser hur jag gör, har tömt akvariet nu iaf och flyttat fisken en våning ner.

        Funderar rent av på att göra slag i saken nu och sälja grejerna då jag ändå tänkt göra det snart.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Har du frigolit eller typ liggunderlag mellan akvarierna och aluminiumställningen? Isåfall är det förklaringen och inget jag hade bekymrat mig om.
          Ett akvarium är självbärande och på en aluminiumställning vilar det endast på "knutarna" i aluminiumprofilerna, d.v.s. i hörnen på akvariet. I princip behövs inte balkarna för bäringen av själva akvariet, men är en förutsättning för att "hålla ihop" ställningen. Hoppas du förstår vad jag menar.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Jag tror jag förstår vad du menar...

            Men akvariet står ju inte ända ute på hörnena utan står endast på lsiten som ligger imellan knutarna...

            Ja jag har liggunderlag imellan.

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #7
              Knutarna är av plastöverdraget stål och sträcker sig in i respektive aluminiumprofil ungefär 5cm så dina akvarier står på knutarnas "armar" precis som dom ska.
              I akvariets hörn, d.v.s. vid "knutarmarna", pressar akvariets tyngd samman liggunderlaget. Aluminiumprofilen är inte tillräckligt styv för att orka stå emot mitt under akvariet och där blir liggunderlaget nästan inte hoptryckt alls. Att det bara gäller det översta akvariet och inte det undre finns det en rent statisk anledning till som jag inte ger mig in på att förklara närmare, men det har med vridning att göra.
              Hursomhelst, en lösning på om du stör dig på att aluminiumprofilen böjer ner på mitten är att bara ha liggunderlag precis vid "knutarmarna". Då kommer balken förbli rak och akvariet kommer "sväva" över balken 1-2mm motsvarande de sammanpressade liggunderlagen vid knutarna.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Så då är de ingen fara då med andra ord...

                Ville ju som sagt var hellst slippa ha plyfa skivor och dyligt så är de ingen fara så är ju de toppen!

                Misstänkte att det var något åt det här hållet men med vatten vågar man ju inte chansa.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  Knutarna är av plastöverdraget stål och sträcker sig in i respektive aluminiumprofil ungefär 5cm så dina akvarier står på knutarnas "armar" precis som dom ska.
                  I akvariets hörn, d.v.s. vid "knutarmarna", pressar akvariets tyngd samman liggunderlaget. Aluminiumprofilen är inte tillräckligt styv för att orka stå emot mitt under akvariet och där blir liggunderlaget nästan inte hoptryckt alls. Att det bara gäller det översta akvariet och inte det undre finns det en rent statisk anledning till som jag inte ger mig in på att förklara närmare, men det har med vridning att göra.
                  Hursomhelst, en lösning på om du stör dig på att aluminiumprofilen böjer ner på mitten är att bara ha liggunderlag precis vid "knutarmarna". Då kommer balken förbli rak och akvariet kommer "sväva" över balken 1-2mm motsvarande de sammanpressade liggunderlagen vid knutarna.
                  Precis så

                  men det finns en fördel med tex plyfaskiva och den ökar avlastningen från punktbelastning till en ganska mycket större yta , dock ej på mitten av aluminiumstativet.

                  sedan finns en fördel med tunna mjuka liggunderlaget o det är att aluminiumet inte bågnar så mycket.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...