Vilket objektiv använder ni...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • februari 2003
    • 1156

    Vilket objektiv använder ni...

    ...mest eller är er favorit ni inte skulle klara er utan?
    Denna frågan är för min egen nyfikenhet men även att det kunde komma fram lite rekommendationer och diskussioner till olika optiker, billiga som dyra...dåliga som bra o.s.v
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag återkommer till mitt gamla slöa Tamron 90mm. Om jag lyckas med det så blir bilden bra.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Kanon tråd!

      Själv sitter jag och funderar på uppgradering av min Canon eos 450 med 18-55. Bilderna blir ok kan jag tycka men det fattas mkt för att nå hela vägen.
      Tips och råd emottages tacksamt.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Jag uppgraderade just mitt hus från Canon 300D till 500D så än så länge är de kit objektivet 17-55 med IS som gäller...

        Men är också nyfiken på vad man skall försöka välja när det är dags att uppgradera optiken. Jag har ett gammalt 75-300 samt kit optiken 28-80 till min EOS 50E också... men det är inte något som funkar så bra för fiskfoto.

        Funderade på att köpa Canons billiga 50mm 1.8 objektiv som ligger på runt 1300 kan det vara något? Hur fungerar det med mellanringar är något jag också funderat över?!
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Sigma 10-20 är den glugg som oftast sitter på min kamera numera, den skulla jag ha svårt att klara mig utan.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            För min del är det Canon 70-200/2.8 is usm som används flitigast just nu. Skulle gissa på att den används till 99% av de bilder jag tar.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 7334

              #7
              Min absoluta favoritglugg är faktiskt Nikon 50mm f1.8 från 1979. Helt manuell förstås men ger ett otroligt skönt färgdjup i bilderna, och bra skärpa om man prickar fokuseringen.

              Att fokusera manuellt i sökaren på min D70 (ja jag har inte bytt upp mig ännu) är förstås lite jobbigt, varför en Nikkor 50mm f1.4 inhandlades för att få autofokus.

              Dessa används en del till närbilder porträtt i studio samt utomhus i kvällsljus.

              Är sugen på en Nikkor 70-300mm f2.8 VR, men har inte slagit till ännu.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se
              ____________________________________________

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #8
                Ursprungligen postat av Johan F
                För min del är det Canon 70-200/2.8 is usm som används flitigast just nu. Skulle gissa på att den används till 99% av de bilder jag tar.
                Det känns som om det är ett fantastiskt objektiv... det är väl bara att bita i det sura äppet och börja spara..
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #9
                  Vid inomhusfotografering = akvariefiskar så är det nästan bara Nikon AF 60mm f/2.8D Micro-Nikkor som gäller.

                  När det gäller utomhus = djur/fåglar så är det mitt nya Nikon Nikkor AF-S VR 300/2.8G IF-ED med tillhörande konvertrar 1,4 eller 1,7 som gäller.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Niklas Olsson
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 1156

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Kanon tråd!

                    Själv sitter jag och funderar på uppgradering av min Canon eos 450 med 18-55. Bilderna blir ok kan jag tycka men det fattas mkt för att nå hela vägen.
                    Tips och råd emottages tacksamt.
                    Har du tänkt byta ut 18-55? Är det den gamla modellen utan IS? I så fall skulle jag rekommendera Sigma eller Tamron 17-50 2,8 alt. Tamron 28-75 2,8.
                    Vill du komplettera med en ljusstark skarp glugg så finns Canons fasta 50 1,8 till ett bra pris.

                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Funderade på att köpa Canons billiga 50mm 1.8 objektiv som ligger på runt 1300 kan det vara något? Hur fungerar det med mellanringar är något jag också funderat över?!
                    Canons 50 1,8 är nog ett av de prisvärdaste optikerna du kan hitta.
                    Ang. mellanringar så kan det väl enkelt förklaras så att du flyttar fram närgränsen så du har möjlighet att komma närmare det du ska fota. Ett bra alternativ om du inte vill lägga massa pengar på ett riktigt macro.


                    För min egen del så skulle jag om jag bara fick välja ett objektiv välja mitt fasta 50, det har ett relativt brett "arbetsområde" tycker jag med bra ljusstyrka som gör att det kan användas även i lite dunkla miljöer utan blixt.
                    //Niklas

                    www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook
                    ____________________________________

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #11
                      Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                      Har du tänkt byta ut 18-55? Är det den gamla modellen utan IS? I så fall skulle jag rekommendera Sigma eller Tamron 17-50 2,8 alt. Tamron 28-75 2,8.
                      Vill du komplettera med en ljusstark skarp glugg så finns Canons fasta 50 1,8 till ett bra pris.
                      Det gäller uppgradering på objektivsidan.
                      Det gamla objektivet Canon 18-55 med IS känns som ok men inte mer.
                      Är kamerahuset Canon eos 450d ok?
                      Använder ingen extern blixt.
                      Böjade fota för ett halvårsedan och intresse finns för utveckling på området.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        20-35 f/2,8 L och 300mm f4 L är mina favoriter. Skulle dock vilja uppgradera min optikarsenal något med lite andra brännvidder, IS etc., men det kostar ju om det skall smaka så att säga. Bättre att spara till få bra objektiv än en massa mediokra.

                        Ni som kör Canon och inte har testat L-optik bör göra det om ni får chansen. Stora bländare, snabb fokus, skärpa, bättre färger, kontrastrikare, bättre glas, flouritbehandlade linser, bättre ströljusbehandling etc. gör att det inte går att få tag i bättre optik. Men så var det ju detta med priset...

                        Once you go L, you never go back.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Niklas Olsson
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1156

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anders i Askim
                          Det gäller uppgradering på objektivsidan.
                          Det gamla objektivet Canon 18-55 med IS känns som ok men inte mer.
                          Är kamerahuset Canon eos 450d ok?
                          Använder ingen extern blixt.
                          Böjade fota för ett halvårsedan och intresse finns för utveckling på området.
                          Det gamla 18-55 är utan IS och som jag läst sämre än det nya.
                          450n är en bra kamera så jag tycker först och främst det känns vettigare att skaffa bättre optik innan du byter kamera.
                          Sedan vet jag inte vad du har planer inför nästa kameraköp? Går du i tankarna på en fullformat redan nu kanske du ska tänka på det när du väljer optik, all optik funkar inte på en sådan kamera.
                          Köper du begagnad optik förlorar du inte så mycket eller t.o.m kanske ingenting om du skulle vilja byta vid ett senare tillfälle.
                          Har köpt några optiker begagnat och senare sålt dom utan förslust fast jag haft dom över ett år.
                          En blixt är ju alltid bra att ha också naturligtvis att plocka fram vid behov.
                          //Niklas

                          www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook
                          ____________________________________

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                            Det gamla 18-55 är utan IS och som jag läst sämre än det nya.
                            450n är en bra kamera så jag tycker först och främst det känns vettigare att skaffa bättre optik innan du byter kamera.
                            Sedan vet jag inte vad du har planer inför nästa kameraköp? Går du i tankarna på en fullformat redan nu kanske du ska tänka på det när du väljer optik, all optik funkar inte på en sådan kamera.
                            Köper du begagnad optik förlorar du inte så mycket eller t.o.m kanske ingenting om du skulle vilja byta vid ett senare tillfälle.
                            Har köpt några optiker begagnat och senare sålt dom utan förslust fast jag haft dom över ett år.
                            En blixt är ju alltid bra att ha också naturligtvis att plocka fram vid behov.
                            Tack för tipsen!
                            Bra att få vägledning på ett område där jag är fullständigt novis.
                            Handlingsplanen ligger färdig för hösten.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • drd
                              Användare
                              • december 2004
                              • 1112

                              #15
                              Ang. bättre färger och annat med L optik så har jag ett par gånger testat en polares lite slitna 70-200 2,8 L IS och jag jämför med mitt 17-85 4-5.6 IS och får bättre färger med 17-85:an direkt.
                              Speciellt om jag är ute på sjön och plåtar segling.
                              Mysko lr gör jag nåt galet ?
                              Plåtar med samma inställningar för övrigt och med min eos 40D.
                              Senast redigerad av drd; 12 augusti 2009, 19:54.
                              // drd

                              Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                              Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                              Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                              Kommentar

                              Arbetssätt...