Akvarieställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janneviking
    Användare
    • januari 2008
    • 73

    Akvarieställning

    Har någon provat något som denna till era kar http://www.harald-nyborg.se/merinfo....3667&Grp=&n=10

    Jag tänkte ha den till tre stycken 165l men känner mig osäker som fan att belastningen stämmer i verkligheten.
    Janne
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #2
    Ursprungligen postat av janneviking
    Har någon provat något som denna till era kar http://www.harald-nyborg.se/merinfo....3667&Grp=&n=10

    Jag tänkte ha den till tre stycken 165l men känner mig osäker som fan att belastningen stämmer i verkligheten.
    Janne
    Det är något liknande som min kompis har men han köpte sin på Jula och han har 3st 140l kar i den ställningen,

    Kommentar

    • doohan
      NCS Medlem
      • augusti 2004
      • 1607

      #3
      Ser

      ut som perfekta för mindre akvarier. Kan tänka mig att ha ett gäng spottakvarium i en sådan ställning. ev ett uppväxtakvarium på varje hyllplan

      Tack för tipset!

      Kommentar

      • poujac
        Användare
        • maj 2006
        • 170

        #4
        Ursprungligen postat av janneviking
        Har någon provat något som denna till era kar http://www.harald-nyborg.se/merinfo....3667&Grp=&n=10

        Jag tänkte ha den till tre stycken 165l men känner mig osäker som fan att belastningen stämmer i verkligheten.
        Janne
        Nu går det inte att se om den har ett kryss på baksidan, ifall den inte har ville jag iaf. fixa ett själv.

        Tänk oxå på att: 220kg är beräknat på ett jämt tryck på hela ytan
        >>Drive a real car drive a Jaguar<<

        Kommentar

        • janneviking
          Användare
          • januari 2008
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av poujac
          Nu går det inte att se om den har ett kryss på baksidan, ifall den inte har ville jag iaf. fixa ett själv.

          Tänk oxå på att: 220kg är beräknat på ett jämt tryck på hela ytan
          Det var det som jag funderade på för mina kar är 950*410 så vikten(belastningen kommer en bit in på skivan!!!
          Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

          Kommentar

          • poujac
            Användare
            • maj 2006
            • 170

            #6
            Ursprungligen postat av janneviking
            Det var det som jag funderade på för mina kar är 950*410 så vikten(belastningen kommer en bit in på skivan!!!

            Jag tyckar att du ska köra till harald och kolla hur hyllorna är förstärkt och hur dom fästas.

            För med den storlek akvarie belastar du ju nästan hela hyllans yta.
            >>Drive a real car drive a Jaguar<<

            Kommentar

            • Lacustris
              Användare
              • juni 2005
              • 142

              #7
              Alternativt kan man fundera på om karen håller om man bara ställer upp dem på kortsidorna.
              Själva infästningen av hyllplanen håller säkert för den last som utlovas, men själva hyllplanen kan troligtvis böja ner rejält.
              Det är aldrig för sent att ge upp!

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Jag har funderat på den här hyllan. Tycker dock att måtten på den hyllan du hittat var bättre. den här är bara 895 mm bred.

                JULA: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

                Sen finns ju den i större modell ifall man vill ha lite större burkar som ska hålla för 900 kg/hyllplan


                Frågan är hur väl deras belastningsberäkningar stämmer med verkligheten? Jag skulle nästan vilja svetsa hyllplanen. Kan tänka mig att det är såna där små "metallsprintar" som hyllplanen vilar på.
                Senast redigerad av Erik Österlund; 08 augusti 2009, 11:05.

                Kommentar

                • janneviking
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 73

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Jag har funderat på den här hyllan. Tycker dock att måtten på den hyllan du hittat var bättre. den här är bara 895 mm bred.

                  JULA: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

                  Sen finns ju den i större modell ifall man vill ha lite större burkar som ska hålla för 900 kg/hyllplan


                  Frågan är hur väl deras belastningsberäkningar stämmer med verkligheten? Jag skulle nästan vilja svetsa hyllplanen. Kan tänka mig att det är såna där små "metallsprintar" som hyllplanen vilar på.
                  Den såg också bra ut men precis som du skrev lite fel mått för mig. Tror liksom du att det är metallploppar som håller hela tyngden.Kul om man lastar på tre 165l och det översta ger sig neråt på nästa kar(dominoeffekten)
                  Köper jag en sådan så får jag förstärka den och det var det jag ville undvika genom att köpa färdigt och inte bygga träställning(har tre av dom)
                  Janne
                  Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                  Kommentar

                  • tummen
                    Användare
                    • maj 2007
                    • 20

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund
                    Jag har funderat på den här hyllan. Tycker dock att måtten på den hyllan du hittat var bättre. den här är bara 895 mm bred.

                    JULA: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

                    Sen finns ju den i större modell ifall man vill ha lite större burkar som ska hålla för 900 kg/hyllplan


                    Frågan är hur väl deras belastningsberäkningar stämmer med verkligheten? Jag skulle nästan vilja svetsa hyllplanen. Kan tänka mig att det är såna där små "metallsprintar" som hyllplanen vilar på.
                    metallsprintarna är starkare än svets i detta läge. då det är väldigt tunn plåt i hyllplanen. det blir nog starkare om man sätter skruv o mutter med planbrickor i stället.mvh Tobbe.

                    Kommentar

                    • Marcus Karlsten
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 318

                      #11
                      Ursprungligen postat av janneviking
                      Den såg också bra ut men precis som du skrev lite fel mått för mig. Tror liksom du att det är metallploppar som håller hela tyngden.Kul om man lastar på tre 165l och det översta ger sig neråt på nästa kar(dominoeffekten)
                      Köper jag en sådan så får jag förstärka den och det var det jag ville undvika genom att köpa färdigt och inte bygga träställning(har tre av dom)
                      Janne
                      På IKEA finns lösa krysstag i metal för ca en tjuga som man skruvar dit på ryggsidan.
                      Dessa tar upp kraften i diaganalen och gör otroligt mycket för stabiliteten.
                      www.marcuskarlsten.se
                      -www.mobelspecialen.se-

                      Kommentar

                      Arbetssätt...