Vita prickar i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricH
    Användare
    • juli 2009
    • 110

    Vita prickar i vattnet?

    Jag har haft mitt 450l kar med malawi nu i runt 2-3 månader. När det var som varmast här fick jag problem med flytalger och karet blev helt grönt, slog en dos av happy life algin-regular och täckte för i en vecka.
    Öppnade och allt var rent o fint, men nu har jag fått något som påminner lite om syrebubblor som drar runt i karet och funderar på vad det kan vara?

    Det är ju så svårt att förklara såhär och jag har ingen kamera som får med dom heller, påminner om syrebubblor som sagt men tycker inte det är det, ser smutsigt ut hjälper inte nämnvärt att byta vatten.
    Runt 0-1mm stora, ser väl dom mer då jag har svart bakgrund med..
    Vattnet är klart i övrigt, förutom en fet hinna på ytan.

    Infusorier var det någon som hade som förslag?
    Döda alger efter algblomningen är ett annat?
    Bara vänta så ger det sig är ett tredje?

    Någon här osm vart ute för nåt liknande som inte vill ge sig?
    Fråga om det är nåt mer ni vill veta.

    Det måste vara nåt mer som är fel för när jag bytte vatten och slog i happy lifes flytande bakteriekultur gav det sig inte dess grummel förrän efter en vecka och ett vattenbyte(ska ju bara ta några timmar)

    Känner mig bra dum som ställer en sån här fråga men stör mig så på det

    /Eric
  • laestander
    Användare
    • april 2009
    • 71

    #2
    laestander

    hej jag har haft precis samm problem i början när jag startade typ efter en månad eller två. vita prickar (grumligt vatten) och fick samma svar av folk att det kunde va infusier som du sa. Ha tålamod så ger det sig sa dom men vem orkar vänta Jag har provat sera kristallklart och det tyckte jag var värdelöst, utan köp JBL Clearol (vattenrenade flockningsmedel) och dosera enligt flaskan. ja som det stod kristallklart vatten efter nån timme bara sen när jag bytte vatten kom det tillbaka så jag fick använda Clearol ett par vattenbyten efter men sen så vart allt bra och jag har haft bra vatten sen dess. så om du inte orkar vänta prova. annars kan jag tipsa om uv filter men det är ju aningen dyrare.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Om du vill ha bort den feta hinnan på ytan, så rikta upp utblåset från filtret mer mot ytan. Då försvinner det och mer rörelse på ytvattnet syresätter också karet bättre.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • EricH
        Användare
        • juli 2009
        • 110

        #4
        Tack för tipset, ska se om jag kan få ordning på dessa prickar.

        Ska se om man kan fixa till utblåset på ytterfiltret så det blåser mer uppåt som modulfiltret. Hört att det kan bero på maten med? Använder mig av en av pelletssorterna från Hikari.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Ursprungligen postat av EricH
          Tack för tipset, ska se om jag kan få ordning på dessa prickar.

          Ska se om man kan fixa till utblåset på ytterfiltret så det blåser mer uppåt som modulfiltret. Hört att det kan bero på maten med? Använder mig av en av pelletssorterna från Hikari.

          Du har helt rätt. Fettet på ytan kommer från fodret. Det blir så efter dom flesta torrfodren. Blev glasrutorna gröna av alger eller vattnet? Om det var vattnet så tror jag att det är ganska troligt att det du upplever i ditt kar är döda alger. Om ditt vatten var helt grönt av alger så blir det väldigt svårt för dina filter att ta bort resterna. Dessa partiklar är så små att dom förmodligen inte ens tas upp av filterna. Jag råkade ut för detta en gång i ett yngelkar efter att ett innerfilter hade ramlat isär i karet. Vattnet blev så grönt att till slut såg man högst en decimeter in i karet. Med vattenbyten försvinner dessa rester med tiden. Använd också en slamhävert vid vattenbyte för att få bort resterna som finns i gruset, så får du snabbare resultat. Om du inte vet vad det är för något så har du en länk här.

          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • EricH
            Användare
            • juli 2009
            • 110

            #6
            Det var vattnet som blev grönt. Hoppas verkligen du har rätt
            Men isf det är bara köra på som inget har hänt, byta vatten en gång i veckan (40-50%?) och kanske mata lite mer sparsamt..?
            Sätta filtermatta i insuget på pumpen i modulen?

            Jo det vet jag allt vad det är Var så snål att jag byggde en egen för ett tag sen hehe

            Tack för att ni svarar, alltid skönt att bolla tankar med nån

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Det är också viktigt att hitta orsaken till denna algattack. Förmodligen har du matat dina fiskar för hårt i ett nystartat akvarium. Har du kollat dina vattenvärden i akvariet? Om inte så råder jag dig att göra detta. Det är väldigt viktigt att ha en fungerande bakteriekultur i akvariet och i filter för att bryta ner alla biprodukter som skapas i form av överbliven mat och avföring. Köp en dropptest för nitrit för att vara på säkra sidan. Happy life har jag för mig är samma som easy life så det är en bra produkt som du bör använda dig av vid vattenbyten iaf tillsvidare.
              Senast redigerad av HåE; 06 augusti 2009, 03:46.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • EricH
                Användare
                • juli 2009
                • 110

                #8
                Ja jag blir tokig av att inte veta varför det blev såhär!
                Jag har matat var tredje, var fjärde dag fram tills jag fick algerna och inga stora mängder.. Efter det har jag fortsatt att mata snålt.

                Har kollat ph och nitrit med dropptest med jämna mellanrum från jag startade och det har aldrig varit några problem. hade en topp men det ska väl vara naturligt. Det var en tag innan algblomningen.
                Dennis i vår lokala zoobutik sa att det är en handfull varje sommar som får problem med det här i stan pga av nåt i rören när det blir varmt. Vet inte om det kan vara nåt sånt..
                Bor i lägenhet så det är ganska svårt att inte få solljus på det också, nu har vi nerdraget som värsta bunkern hehe
                Senast redigerad av EricH; 06 augusti 2009, 12:57.

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #9
                  Ursprungligen postat av EricH
                  Ja jag blir tokig av att inte veta varför det blev såhär!
                  Jag har matat var tredje, var fjärde dag fram tills jag fick algerna och inga stora mängder.. Efter det har jag fortsatt att mata snålt.

                  Har kollat ph och nitrit med dropptest med jämna mellanrum från jag startade och det har aldrig varit några problem. hade en topp men det ska väl vara naturligt. Det var en tag innan algblomningen.
                  Dennis i vår lokala zoobutik sa att det är en handfull varje sommar som får problem med det här i stan pga av nåt i rören när det blir varmt. Vet inte om det kan vara nåt sånt..
                  Bor i lägenhet så det är ganska svårt att inte få solljus på det också, nu har vi nerdraget som värsta bunkern hehe

                  Det hela låter märkligt eftersom du verkar ha haft bra koll på dina vattenvärden, och övergödning verkar ju inte vara fallet heller. Att det skulle komma ifrån kranvattnet låter väldigt konstigt och oroväckande. När det gäller direkt solljus eller dagsljus så är det viktigt att det inte kommer in i akvariet via bakrutan för det kan trigga kraftig algtillväxt. Själv kör jag med täckta bakrutor, och sidorutorna mot fönstren är också täckta i mina kar. Det enda kar jag får nämnvärt med alger i är det som står i köket och där har jag mest dagsljus. Men den typen av algblommning du har krävs ett näringsöverskott i vattnet. Om man inte får död på den här typen av alger så kommer dom tillbaka som ett brev på posten. Det kan vara bra att ha tillgång till ett uv-filter om denna algblommning skulle återkomma. Det är det effektivaste sättet att ta död på denna typ av alger.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • EricH
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 110

                    #10
                    Ja det är märkligt som du säger, jag som är grön inom detta med gillar inte att inte veta orsaken till det här.
                    Baksidan står mot en vägg och nu efter blomningen tonade jag båda sidorutorna med för att se om det hjälper.
                    Hoppas verkligen det inte kommer igen men då får det väl bli ett uv-filter som du säger.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11


                      Är ett mycket bra filter om man vill fåbort svävande prylar ur vattnet. Det gäller bara att rengöra filtret ofta.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • EricH
                        Användare
                        • juli 2009
                        • 110

                        #12
                        Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ursprungligen postat av LN
                          http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=297&page=1

                          Är ett mycket bra filter om man vill fåbort svävande prylar ur vattnet. Det gäller bara att rengöra filtret ofta.
                          Vad är det för diameter på hålet? (för powerheaden förståss)
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Vad är det för diameter på hålet? (för powerheaden förståss)
                            Verkar som att den passar till alla typer...
                            "Passar till: 201, 301, 400, 402, 800, 802, 2000, 3000, 4000 och 5000."

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Tänkte mest på att det finns andra fabrikat där man kan använda denna mojäng, så diametern vore bra om nån vet det!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...