Utfodringsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Utfodringsproblem

    Jag har ett ganska nystartat akvarium och sedan en vecka går där bl a 5 Frontosor. Jag har svårt att få dem att käka.
    De är väldigt skygga och håller sig helst undan när jag är framme och matar. De verkar inte se maten. De tar maten de få gånger de ser den, i alla fall om det är pellets. Men eftersom den inte sjunker så lägger pelletsen vid kanterna, i skrymslen i BTN-modulerna, i Vallisnerian osv - och de letar ju inte direkt efter maten. Jag har också märkt att de lättare märker maten när MH-belysningen är släckt. De är inte helt förtjusta i det starka ljuset verkar det som - kommer det att ändras med tiden?
    Jag har provat med mysis, räkmix och oxhjärta och det är inget de gör vågen för direkt - någon reagerar och käkar om han sen den. Men det är mycket så att det måste dimpa ner framför munnen för att det ska äta.
    Några av dem är mörka, bl a den störste av dem. Han har dock ätit en del. Egentligen är det bara en som ser normal ut färgmässigt. Inga andra uppenbara tecken på problem - normal andning och de fightas lite sinsemellan. Har även 4 jullar och 3 malar som inte uppvisar några problem mer än att Jullarna är lite kräsna med vad de käkar. Men det är bra fart i Jullarna. Deras ankomst gjorde att Frontosorna blev lite modigare och rör sig mer ute i karet. Frontosorna har käkat pellets i ett lite kar i affären där jag köpte dem. Kan ha varit där en tid och bara vant sig vid pellets och i ett så litet kar är den ju lätt att upptäcka.
    Tips och idéer någon?

    PH var 7,9 tills ikväll då jag höjde det till 8,1 med bikarbonat.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Har de börjat käka än? Det kan vara lite inkörningsproblem med nytt foder på vissa arter. Nu flyttade de ju dessutom i samband med flytten. Jullarna borde göra att de gärna äter (på sikt även jullar...)
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      #3
      Hej! Jag har 8st Julidochromis marlieri, som är väldigt kräsna. Äter knappt. Har matat med mysis, granulat, NLS, men dom intresserar sig inte. Står ganska stilla, och tar en bit i munnen och spottar ut. För en liten stund sen testade jag med gröna flingor. Dom blev helt TOKIGA, och flängde runt i hela karet för att glufsa i sig så mycket som möjligt. Det tyckte jag var väldigt intressant. Helt annat beteende. Kan det ha att göra med att de inte har ätit så mycket mysis eller NLS/pellets innan? Någon som upplever liknande?

      /Anders
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • sleepy
        Användare
        • augusti 2004
        • 294

        #4
        Hur stort e karet?

        De kan ju vara så att de blir skygga just av att de e för lite fisk per liter.....
        Mina äter ur handen på mig men detta hade de alldrig gjort ifall de gick ensamt i karet.

        Hur stora e dom?
        Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
        http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Jag har faktiskt också sett att gröna flingor är omtyckta. I mitt fall var det discustetror istället.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            #6
            Ursprungligen postat av DaRe
            Jag har faktiskt också sett att gröna flingor är omtyckta. I mitt fall var det discustetror istället.
            Nu efter några dagar med NLS, så har samtliga börjat mumsa i sig även detta! Jihoo! Så nu kör jag med mysis, gröna flingor, NLS, och "Sera Vipagran staple diet, Aliment Compose" (granulat alltså). Det verkar ju vara HELT andra ingredienser i Sera-granulatet än NSL. Jag tror det är bra med variationen. Tiden får utvisa.
            Senast redigerad av elvin; 30 april 2011, 14:30.
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Skönt att det löst sig. Den mixen fungerar säkert utmärkt!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...