Nimbochromis venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Panos
    Användare
    • juli 2009
    • 19

    #16
    Aha...så man kan göra litet byte/lägga pengar emellan med affären också...coolt
    www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Ett tips är att köpa två arter och cirka 8-10 av varje art istället för att köpa 8-10 arter och två av varje Detta innebär att du bör tänka efter noga innan du handlar så det inte blir katastrof av alltihopa.

      Vill du ha fler arter rekommenderar jag fler akvarier istället för att packa det du har fullt med massor av olika arter. Du får bättre harmoni i ett akvarium med få arter och många individer av varje art.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Panos
        Användare
        • juli 2009
        • 19

        #18
        De e ungefär så jag tänkt, två arter
        Om man tänker på hanar...Hur många hanar kan man ha ihop utan att det ska bli
        fight i karet?
        www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Jupp håller me Zaphi.
          Johanni är en mbuna där både hannarna(blå) och honorna(gula) är snygga.
          Den är dessutom lättlekt inte allt för aggro och är inte allt för kräsen när det gäller vattenkvaliten. Har man lite gömställe så brukar lite yngel överleva.
          Med andra ord en lätt Malawiciklid som ger en bra ingång till ciklidhobbyn.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Ursprungligen postat av Panos
            De e ungefär så jag tänkt, två arter
            Om man tänker på hanar...Hur många hanar kan man ha ihop utan att det ska bli
            fight i karet?
            Allt står i relation till något annat. Ju fler hanar som en alfahane måste dela upp sina aggressioner på, ju lugnare blir karet och ju färre får mycket stryk. Så antingen har du 1 hane, eller 3 eller fler. 3-4 hanar och 5-7 honor är inte fel. Det är ingen som kommer sälja dig 1 hane och 7-10 honor ändå.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #21
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Detta är en enorm överdrift. Det finns mängder med malawi som fungerar i 180 liter. Alla aulonocara, små copadichromis, mindre placidochromis och de fredligare mbuna så som L. caeruleus, en del cynotilapia etc. är inga problem i 180 liter.

              Givetvis har det lite att göra med erfarenheten samt hur man sköter sitt akvarium, men visst finns det massor av malawi till 180 liter.
              Beror väll på om du har vuxna L.caeruleus i ett 180l ser det inte så kul ut och jag tror inte fisk som kanske får stryk pga detta mår så bra heller.. Tror inte det har med erfarenhet att göra , jag började med 200l och rödebra för över 20år sedan , man lär sig på vägen. Men nu handlade det ju först o främst om hans venustus.
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #22
                Det har med erfarenhet att göra på så sätt att man vet hur man sköter ett akvarium som har mindre vattenvolym, vad som händer om det inte sköts samt att man tidigare kan se och utläsa hur fiskarna mår och om det finns risker med den agressivitet de visar upp. Det är inte så lätt för en nybörjare.

                Det finns som sagt mängder med malawi som passar kanon i 180 liter. Rödzebra är inte en av dem, men Golden är det, utan tvekan. Men visst är det bättre med stora kar om man har plats och råd etc.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Qeril
                  Användare
                  • september 2008
                  • 15

                  #23
                  jag tycker först och främst man ska tänka på fiskens bästa ! När man skaffa sig ett akvarium så ska man veta vad man ger sig in på! Kan ta ett exempel: ungefär som om jag bor i en liten 1:a på 20 kvm , skulle skaffa mig en jätte stor hund som behöver mycket mat , mortion och träning och ytrymme inte kanske skulle vara så lämpligt för mig just då! Men istället då skaffa mig en mindra hund som är lite mer anpassad för det!, tycker det är ungefär samma sak, vill man hålla på med malawi så får man skaffa sig ett större akvarium , annas får man hålla sig till mer lämpliga fiskar. Men visst nu kanske ett 180 l räcker för vissa malawi , men jag har sätt värre fall , det var en idiot som hade ett 54 l akvarium , med malawi i , tex rödzebro han måste ju tänka om , och skaffa sig mer kött på bena
                  Senast redigerad av Qeril; 04 augusti 2009, 18:33.

                  Kommentar

                  • Panos
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 19

                    #24
                    Qeril: Där måste jag tyvärr rätta dig. Det går alldeles utmärkt att ha en stor hund i en liten etta. En hund ska inte busa, leka o jobba i hemmet, där ska den sova, äta och mysa. Man aktiverar hunden ute med träning och allt vad de innebär. Jag har en dobermann i en 1 1/2rummare. Ser inget problem alls med de.
                    www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                    Kommentar

                    • Qeril
                      Användare
                      • september 2008
                      • 15

                      #25
                      haah ja det kanske var ett exempel som var dåligt , men du förstå min tanke

                      Kommentar

                      • Panos
                        Användare
                        • juli 2009
                        • 19

                        #26
                        Jajjamänsan...förstår precis vad du menar Qeril
                        www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                        Kommentar

                        • Qeril
                          Användare
                          • september 2008
                          • 15

                          #27
                          Här har du ett snyggt 180 l som du kanske kan sno lite ideer från



                          lycka till

                          Kommentar

                          • Panos
                            Användare
                            • juli 2009
                            • 19

                            #28
                            Nu får jag panik alltså.
                            Under natten så dog Venustushanen och lilla venustushonan
                            Börjar fundera på om de e nåt med sanden
                            Nu har jag bara crabrohanen samt en venustushona kvar.

                            Ska ta ett vattenprov idag.

                            Mvh Panos
                            www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #29
                              Err.. Ok. Hur länge har akvariet varit igång? När bytte du vatten sist? Vad matar du med och hur mycket matar du? Vad har du för pump? Rör sig vattenytan av pumpens flås? Ser fiskarna smala eller uppsvullna ut?

                              Kolla din nitrit.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Panos
                                Användare
                                • juli 2009
                                • 19

                                #30
                                Ursprungligen postat av Zaphi
                                Err.. Ok. Hur länge har akvariet varit igång? När bytte du vatten sist? Vad matar du med och hur mycket matar du? Vad har du för pump? Rör sig vattenytan av pumpens flås? Ser fiskarna smala eller uppsvullna ut?

                                Kolla din nitrit.
                                Karet har varit igång 1 1/2vecka. Matar med Tetra Cichlid Granules (som förra ägare matade med), de får knappt en halv tesked. Har en Fluval 3Plus som jag rengjorde för andra gången härom dagen och har den nersänkt ungefär 1,5cm under vattenytan och vattenytan rör sig utav pumpen flås. Fiskarna ser varken smala ut eller uppsvullna.

                                Ska kolla nitritet idag.

                                Glömde säga, igår var de bara crabron samt venustushonan som åt, resten åt ingenting.
                                www.gixxer.se www.bkk-karlskrona.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...