Foder från "förr i tiden"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Foder från "förr i tiden"

    Ja vi som har hållit på ett tag har ju haft fiskar under "gången tid".
    Tycker det vore skoj att skriva om vilka foder vi använde förr.
    Ja Tetra min har ju funnits hur länge som helst och var klart marknadsledande.
    Torkad tubifex var populärt. I ungdomen var det ett populärt nöje när kompisarna var på besök att mata mina eldbukar med stora bitar plättar, de åt med god aptit och blev väldigt runda om buken. Havregryn ansåg en del gamla akvarieböcker vara ett bra foder så det åkte förstås i med rätt grumligt vatten som följd. En slags egenmix gjorde jag efter ideer från boken
    "ciklider från hela värden", ägggulor,rom,fisk och spenat mixades ihop till ett frysfoder, särskilt kommer jag ihåg lukten då jag även körde ner inälvorn råa från fisken........... Som nödfoder för yngel rekommenderade en gammal akvariebok kokt ägggula pressad genom en tygbit, detta har jág faktiskt fött upp blå guramiyngel med och till slut blev det ett 40-tal vuxna fiskar.
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag kommer ihåg Pond Pride i gröna rör. Billigt och luktade konstigt.

    Hikari pellets matade jag också mycket med. Men nu snackar vi ca 30 år sedan.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Förr kunde man köpa levande tubifex i akvarieaffärerna. Om jag inte kommer ihåg fel, så fick man en matsked för en femma. Det var viktigt att ta hand om tubifexen väl , annars så blev det snart en illaluktande grå slemmig massa av döda maskar.

      Sedan så var man mer ute i naturen förr, för att fånga levande foder. Idag så blir man uttittad när man cyklar iväg med en hink hängandes på cykelstyret och en lopphåv.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Nu blir jag nostalgisk...minnen från tonåren. Levande tubifex i små påsar. Där jag växte upp, i sörmland, hade jag och ett par kompisar ett "hemligt" marmorbrott. Gud, vi håvade upp kilovis med vita mygg från kajak om hösten. Sålde även till lokale zoohandlarn som försökte pressa ur oss var vi hämtat mygglarverna...haha

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Christian Alfredsson

          Hikari pellets matade jag också mycket med. Men nu snackar vi ca 30 år sedan.
          Visst blev det en hel del Hikari pellets, men den klara favoriten (mbuna) var frysta fiskbullar

          /Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • tricoti
            Användare
            • juni 2009
            • 249

            #6
            Jag tog ihjäl många fiskar med falukorv när jag var liten.När jag var större så dödade jag cyprichromis med grodlarver eller om det var något annat levandefoder..

            Kommentar

            • Barracudan
              Användare
              • april 2005
              • 453

              #7
              I vår akvarieförening (Alingsås) lärde vi oss hur man kunde göra hemmagjort flingfoder.

              Basen var potatismjöl som man färgade !!! med karamellfärg och penslade ut på bakplåtspapper. Man kunde strö lite havregryn och annat på om man ville. Har för mig att man sedan torkade detta i ungnen.

              Sedan var det bara att smula sönder det i lagom stora flingor.

              I efterhand tänker man VARFÖR och VEM kom på detta? Vi pratar nu mitten av 80 talet!
              Frontosamarkus

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                När mina föräldrar höll på som bäst, i mitten och slutet av 70-talet, var det nästan bara levandefoder, huvudsakligen svarta och vita mygglarver, men även fiskyngel av mört och abborre till de stora påfågelcikliderna. Rom från abborre gädda och även torsk som var självfångad användes oxå friskt. Frystorkat foder användes bara undantagsvis, naturligtvis föddes det upp stora mängder artemia.
                För uppfödning av labyrint-yngel odlades det infusorier.
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • Håknil
                  Användare
                  • december 2005
                  • 484

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bilbo
                  När mina föräldrar höll på som bäst, i mitten och slutet av 70-talet, var det nästan bara levandefoder, huvudsakligen svarta och vita mygglarver, men även fiskyngel av mört och abborre till de stora påfågelcikliderna. Rom från abborre gädda och även torsk som var självfångad användes oxå friskt. Frystorkat foder användes bara undantagsvis, naturligtvis föddes det upp stora mängder artemia.
                  För uppfödning av labyrint-yngel odlades det infusorier.
                  Hej

                  Av ren och skär bekvämlighet använder jag mest laxpellets idag??
                  Mycket effektivt,men har sina nackdelar.

                  Hn

                  Kommentar

                  Arbetssätt...