Ombyggnad av 1350 l kar i Genarp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    Här har jag utnyttjat slimlinemodulernas platta utseende för att dölja skarvar mellan de större modulerna.
    Det är en F modul till vänster, ovan så sitter det en U modul och till höger så sitter H modulen som jag visade i förra inlägget (längst ner till höger syns också F modulen som ligger på bottnen).
    I mitten, mellan F och H modulen så sitter det en del slimline bitar.

    Fördelen med dessa är att de är så platta. Det går alldeles utmärkt att limma de ovanpå varandra. Tänk då på att skära bort det mjukare materialet på baksidan (kommer inte på vad det heter). Kvar blir då en riktigt hård, och vass (jag skar mig vid ett par tillfällen på denna) skiva.
    För att få kanterna mer naturliga så försök bryta sönder de bitar du vill ha istället för att skära. Jag kom själv på det när jag hade satt det mesta.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Den enda riktiga stenen...än så länge.
      Jag skall ut och leta sten för att få tag på lite mindre.
      Tanken är att de skall ligga nära modulerna bak i karet så att det ser ut som om de brutits loss från dessa.
      Ju närmre frontglaset de ligger desto mindre skall de vara...men inte så pass små så att fiskarna får för sig att de skall flytta på dem.
      Det kantiga utseende på modulerna har gett mig den fördelen att jag slipper ge mig ut til kusten för att leta efter vattenslipade stenar. Jag kan nöja mig med att gå runt och titta längs med gärsgårdar och böndernas stenhögar intill åkrarna.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #18
        De där va nog de snyggaste jag någonsin sett!! Helt otroligt läckert!

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          Ursprungligen postat av jinnarparen
          Här är en liten detalj där jag har utnyttjat "sprickorna" i en F modul (stor platt modul som är limmad på bottnen) och en H modul (limmad mot baksidan).
          Sprickan i H modulens vänstra sidan fortsätter i F modulens vänstra sida.
          Bägge modulerna har samma färgförändring vid sprickan så jag tyckte det passade alldeles utmärkt att ha det så.
          F modulen var jag "tvungen att såga sönder för att utnyttja detta, men restbiten gick ju att använda på ett annat ställe i karet.
          Ja har gjort exakt samma lösning som du i detta fallet. Kul att det slumpar sig så att man hittar exakt samma lösning

          Tycker att du gjort ett riktigt grannt akvarium.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • HåE
            Användare
            • september 2007
            • 1525

            #20
            Det ska bli otroligt kul att se fisk i karet. Att blanda in lite slimline var ett genidrag. Passar perfekt. Färgskillnaden gör det bara snyggare.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

            Kommentar

            • salmberg
              NCS Medlem
              • oktober 2007
              • 830

              #21
              Riktigt snyggt Rickard. Ska bli kul och få se det live snart.
              Ska inte nicaraguensisparet få gå i det stora karet nu?

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #22
                Mycket snyggt, vilket dröm akvarie!
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Jag kan faktiskt inte låta bli att titta på karet flera gånger. Ju mer man ser det desto mer drömmer man...

                  100% inspiration och 100% begär just nu att starta upp kar igen!

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Men wow alltså! Förmodligen snyggaste BTN-baljan jag har sett! Verkligen helt galet snyggt ju!

                    Nu fick jag lust att fixa till min gamla 375a! Jag har inte ens papperplansch bakom karet just nu ju

                    Hur har du förvarat fiskarna under byggnationen? Och hur länge skulle du uppskatta att ett sånt här projekt tar innan karet kan fyllas igen? Jag tänker då på om man skaffar allt man behöver innan och räknar enbart tiden att tömma, rengöra, limma in bakgrunden och fylla karet
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #25
                      Än en gång, stort tack för alla positiva kommentarer, sådant värmer verkligen.

                      Det tog ju 2.5 vecka att fixa till karet. Fiskarna förvarades under tiden i ett 600 l kar.
                      Allt gick bra under hela tiden. De enda skadorna var väl lite småsår samt att de tappade all färg.
                      De såg inte för roliga ut när jag släppte tillbaka dem. Gråa och trista.

                      Om någon dag så hade jag tänkt lägga in lite mer bilder på karet nu när fiskarna har kommit tillbaka.
                      Det är lite småpysslande kvar. Jag vill ju gärna ha i lite mindre sten också, så igår var frugan och jag ute på en cykeltur för att leta sten.
                      Tanken med det hela är att få lite mer naturligt stuk. Som det är nu så är det stora klippblock och sand. Men i naturen så föreställer jag mig att det finns större och mindre stenar också. Grusen hoppar jag över denna gången.

                      Kan också nämna att jag redan för ett år sedan började samla på mig moduler för att genomföra projektet. Det känns inte lika dyrt om man sprider ut anskaffningen på en längre tid.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #26
                        Supersnyggt, ska bli kul att se det på riktigt!

                        Kommentar

                        • Micke Jarhl
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2277

                          #27
                          Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Än en gång, stort tack för alla positiva kommentarer, sådant värmer verkligen.

                          Det tog ju 2.5 vecka att fixa till karet. Fiskarna förvarades under tiden i ett 600 l kar.
                          Allt gick bra under hela tiden. De enda skadorna var väl lite småsår samt att de tappade all färg.
                          De såg inte för roliga ut när jag släppte tillbaka dem. Gråa och trista.

                          Om någon dag så hade jag tänkt lägga in lite mer bilder på karet nu när fiskarna har kommit tillbaka.
                          Det är lite småpysslande kvar. Jag vill ju gärna ha i lite mindre sten också, så igår var frugan och jag ute på en cykeltur för att leta sten.
                          Tanken med det hela är att få lite mer naturligt stuk. Som det är nu så är det stora klippblock och sand. Men i naturen så föreställer jag mig att det finns större och mindre stenar också. Grusen hoppar jag över denna gången.

                          Kan också nämna att jag redan för ett år sedan började samla på mig moduler för att genomföra projektet. Det känns inte lika dyrt om man sprider ut anskaffningen på en längre tid.
                          På måndag kommer vi Jinnarp synar ditt fina kar så håll dig hemma nu kanske du ger dig på 600l baljan åxo som står jämte...
                          Micke Jarhl Med akvarium!

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • juli 2004
                            • 306

                            #28
                            Riktigt snyggt ! Helt klart bland dom snyggaste "modulkar" jag har sett !

                            Väldigt levande med olika färger på modulerna !

                            Skall bli kul att se när det kommer fisk i !

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #29
                              snyggt karet.. lycka till..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #30
                                Fiskarna har nu varit i karet sen i lördags...och har börjat dela upp det sinsemellan också....
                                Senast redigerad av jinnarparen; 03 augusti 2009, 21:04.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...