Jaguarciklid - Parachromis managuensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #31
    jag har exakt samma erfarenheter ang vilket foder fiskarna får imitt fall vart det petenia splendida där kompisen matade med levande foder medan mina fick räkor,pellets och mysis hans var mer piggare växte mindre mina vart större och lite mer slöa,,ps hoppas det inte blev fel när jag pratar petenia i en jagga tråd isf tar jag bort inlägget...
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #32
      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
      jag har exakt samma erfarenheter ang vilket foder fiskarna får imitt fall vart det petenia splendida där kompisen matade med levande foder medan mina fick räkor,pellets och mysis hans var mer piggare växte mindre mina vart större och lite mer slöa,,ps hoppas det inte blev fel när jag pratar petenia i en jagga tråd isf tar jag bort nlägget...
      Ingen fara jag har tyckt mig se samma skillnader - får de väldigt mycket dött foder så brukar de bli väldigt ivriga då de inser att de ska få mat, men i övrigt är de ganska inaktiva - medan om de får levande foder regelbundet så är de mer på hugget och simmar runt och kollar läget betydligt mer, ser väl om de kan ha missat nån fisk de kan glufsa i sig kanske.

      Det roligaste är om man har möjlighet att hela tiden ha små ciklider med dem, då slutar de aldrig att smyga omkring. Tyvärr blir ju detta både dyrt och knepigt då de blir större.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #33
        Man kan ju kombinera genom att slänga i lite småfisk ibland.

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #34
          Ursprungligen postat av Håknil

          Jag tycker dock inte att man skall bortse ifrån en viss "sönderavling".
          Vore intressant att få veta hur vildfångade parachromisarter skulle
          fungera.
          Är väl knappast nån som har haft den möjligheten i Sverige.Eller??

          Mvh
          Håkan
          Daniel Odell importerade ju en jaguar från Jeff Rapps som skulle vara F1 från vildfångat. Senare skeppades den hit till Luleå som en kompis tog hand om. Den var mycket kompaktare kropp och betydligt grövre huvud och käkparti. Dessutom var den mycket mörkare än andra jaggor jag sett i samma storlek.

          Vill dock minnas att den inte alls var intresserad av levande foder då den ätit pellets hela sitt liv. Så jag ställer mig lite tveksam att sådan instinkt skulle vara bortavlad.
          Mvh Alex

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #35
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Man kan ju kombinera genom att slänga i lite småfisk ibland.
            Jupp precis så brukar jag göra. Under uppväxten kan man också utnyttja att de är små och växande och låta dem gå med andra små fiskar de växer om, det är i såna situationer jag har sett de mest spännande jakterna.

            En snabb fundering dock. Jag har sett att många som enbart håller fengäddor i karen låter dem gå med massvis av guldfisk. Sedan får de se till att ta för sig och hålla sig mätta bäst de vill... Är detta något som kan fungera med ciklider?
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Håknil
              Användare
              • december 2005
              • 484

              #36
              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
              Daniel Odell importerade ju en jaguar från Jeff Rapps som skulle vara F1 från vildfångat. Senare skeppades den hit till Luleå som en kompis tog hand om. Den var mycket kompaktare kropp och betydligt grövre huvud och käkparti. Dessutom var den mycket mörkare än andra jaggor jag sett i samma storlek.

              Vill dock minnas att den inte alls var intresserad av levande foder då den ätit pellets hela sitt liv. Så jag ställer mig lite tveksam att sådan instinkt skulle vara bortavlad.
              Ja,ha ja.tack för kommentaren.

              Den skulle man vilja se på bild.

              Mvh Håkan

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #37
                Ursprungligen postat av FI
                Jupp precis så brukar jag göra. Under uppväxten kan man också utnyttja att de är små och växande och låta dem gå med andra små fiskar de växer om, det är i såna situationer jag har sett de mest spännande jakterna.

                En snabb fundering dock. Jag har sett att många som enbart håller fengäddor i karen låter dem gå med massvis av guldfisk. Sedan får de se till att ta för sig och hålla sig mätta bäst de vill... Är detta något som kan fungera med ciklider?
                Jag tror det blir dyrare med ciklider då de jagar på ett helt annat sätt, som gör att de sätter i sig mer föda/tidsenhet än fengäddor. Jag utgår då ifrån att fengäddor jagar på samma sätt som vanliga gäddor. Tror inte heller att ciklider är lika benägna att ta lika stora byten som fengäddor, vilket isåfall innebär att man får ge dem bytesfisk av mindre storlek, vilket gör att de måste äta mer.

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #38
                  Ursprungligen postat av Lundensis
                  Jag tror det blir dyrare med ciklider då de jagar på ett helt annat sätt, som gör att de sätter i sig mer föda/tidsenhet än fengäddor. Jag utgår då ifrån att fengäddor jagar på samma sätt som vanliga gäddor. Tror inte heller att ciklider är lika benägna att ta lika stora byten som fengäddor, vilket isåfall innebär att man får ge dem bytesfisk av mindre storlek, vilket gör att de måste äta mer.
                  Ja det kan nog stämma, kommer ihåg en gång då jag slängde i 10st guldfiskar till mitt första lekpar, jag tänkte de skulle räcka ett tag, och hanen pressade i sig 6 st guldfiskar samma kväll (!!)

                  Den typen av frosseri får de inte pyssla med i sådana fall. Men de kanske slutar frossa till slut om de inser att det alltid kommer finnas fisk så det räcker? Eller sitter det så djupt rotat att de bör äta så länge det finns något ätbart i karet för att man aldrig vet då maten tar slut? I naturen kan jag tänka mig att det är så, då jagar de nog hela dagarna men får kanske inte tag på så många fiskar per dag pga de stora ytorna bytena kan fly iväg över.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    Jag har ju tyvärr inte plats med nån 2-meters balja men jag har i alla fall fixat ett liiite bättre framtida hem för jaggorna nu. Ett 540-liters Och 375an ska jag försöka ha kvar, så nu kanske man kan hålla mer än ett ciklidpar för en gångs skull. Och bara vattnet är i balans så kan de dras upp i lite rymligare miljö utan risk att sluta som 10 små mumsiga matbitar till fengäddorna.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #40
                      Alltså jag blir bara mer och mer förvånad över denna art... Nu har jag en grupp på 10 individer där de största är max 6cm, de är rejält revirhävdande redan nu och har börjat gräva små hålor under rötter etc där de verkar ha små revir... Inte nog med det, redan nu har jag även sett de största göra "lip-lock".

                      Undra just om vi har problem i handeln med odlade jaggor som har vuxit för lite vid tidig ålder? så de är äldre än de ser ut? eller om arten bara är sådan att de visar upp revirbeteenden relativt tidigt. Detta är tveklöst de minsta jaggorna jag själv har haft som har visat sådana beteenden i alla fall.


                      Allt flyter fint med de små liven så långt hur som helst Nu har jag 540-liters karet uppe också så bara jag är säker på att inte råka ut för nitrit så flyttar jag över gruppen dit. Eventuellt delar jag på gruppen under uppväxten så halva går i 540 och halva 240. Det brukar ju heta att man inte ska ha alla ägg i samma korg.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Att man får vara beredd på det värsta då man googlar efter bilder har man ju insett... här är dock en iofs väldigt grym bild för mig personligen, men samtidigt fotomässigt fantastisk bild.
                        Anledningen till att våra respektingivande monster inte gillar skuggor som faller över karet kanske.

                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #42
                          Det verkar inte vara överdrivet stort intresse för jaggan här nu så jag tänkte jag får väl kompensera med att öka mitt intresse, nu har jag 10st jaggor till på uppväxt, 20 totalt nu.

                          De senaste är odlade i tjeckien, ser väldigt lika ut den större ungfiskgruppen jag hade för några år sedan som var mer silverfärgade än vad som är normalt åtminstone här uppe i norr.

                          540-karet har stått uppe och puttrat ett tag nu också. Jag väntade mig en nitritspik men jag verkar ha sluppit den, jag tog hälften av vattnet från övriga kar, samt all sand och inredning också, plus att filtren inte rengjordes så grundligt efter köpet (beggat kar) så det gjorde väl susen.


                          En bild på karet efter uppstarten för en vecka sedan.


                          Karet igår, plecon jag fick med är en grävmaskin så det ser lite mindre prydligt ut i karet nu...


                          Några av de nya jaggorna




                          Passar på att lobba lite för fengäddor också, här ser ni mina ornatipinnis roa sig med lite fredagsunderhållning



                          En lite närmare bild på två av monstren, damen ligger överst och herrn under
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Laban
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 196

                            #43
                            Ursprungligen postat av FI
                            Det verkar inte vara överdrivet stort intresse för jaggan här nu så jag tänkte jag får väl kompensera med att öka mitt intresse, nu har jag 10st jaggor till på uppväxt, 20 totalt nu.

                            De senaste är odlade i tjeckien, ser väldigt lika ut den större ungfiskgruppen jag hade för några år sedan som var mer silverfärgade än vad som är normalt åtminstone här uppe i norr.

                            540-karet har stått uppe och puttrat ett tag nu också. Jag väntade mig en nitritspik men jag verkar ha sluppit den, jag tog hälften av vattnet från övriga kar, samt all sand och inredning också, plus att filtren inte rengjordes så grundligt efter köpet (beggat kar) så det gjorde väl susen.


                            En bild på karet efter uppstarten för en vecka sedan.


                            Karet igår, plecon jag fick med är en grävmaskin så det ser lite mindre prydligt ut i karet nu...


                            Några av de nya jaggorna




                            Passar på att lobba lite för fengäddor också, här ser ni mina ornatipinnis roa sig med lite fredagsunderhållning



                            En lite närmare bild på två av monstren, damen ligger överst och herrn under
                            http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...pinnis1002.jpg
                            snyggt kar.
                            Cheers,
                            Laban

                            "We Fear No Foe" MFC

                            Kommentar

                            • Håknil
                              Användare
                              • december 2005
                              • 484

                              #44
                              Ursprungligen postat av FI
                              Det verkar inte vara överdrivet stort intresse för jaggan här nu så jag tänkte jag får väl kompensera med att öka mitt intresse, nu har jag 10st jaggor till på uppväxt, 20 totalt nu.

                              De senaste är odlade i tjeckien, ser väldigt lika ut den större ungfiskgruppen jag hade för några år sedan som var mer silverfärgade än vad som är normalt åtminstone här uppe i norr.

                              540-karet har stått uppe och puttrat ett tag nu också. Jag väntade mig en nitritspik men jag verkar ha sluppit den, jag tog hälften av vattnet från övriga kar, samt all sand och inredning också, plus att filtren inte rengjordes så grundligt efter köpet (beggat kar) så det gjorde väl susen.


                              En bild på karet efter uppstarten för en vecka sedan.


                              Karet igår, plecon jag fick med är en grävmaskin så det ser lite mindre prydligt ut i karet nu...


                              Några av de nya jaggorna




                              Passar på att lobba lite för fengäddor också, här ser ni mina ornatipinnis roa sig med lite fredagsunderhållning



                              En lite närmare bild på två av monstren, damen ligger överst och herrn under
                              http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...pinnis1002.jpg
                              hej

                              Vad är det för småfirrar du har intill?och får de vara ifred?

                              HN

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #45
                                Ursprungligen postat av Laban
                                snyggt kar.
                                Tackar, det är en gammal jobbarkompis som har byggt möbelbänken, sedan ett Zooline-540 på. Han har tjatat på mig i 5 år typ att jag ska köpa det av honom så han fick lägga nytt golv så nu gjorde jag slag i saken.
                                Ursprungligen postat av Håknil
                                Vad är det för småfirrar du har intill?och får de vara ifred?
                                Med fengäddorna? Det är fredagsmaten, och fengäddorna är bra jägare så de flesta är borta nu. Det var lite blandat smått och gott, mest sorgmanteltetror men några sebrafiskar också och nån annan stimfisk jag tyvärr inte vet namnet på.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...