Malawi eller SA - eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • juni 2008
    • 1882

    Malawi eller SA - eller vad?

    Ok, så nu står jag här med ett hörnakvarium på 470 lite med BTN-moduler. Jag har inte haft akvarium på några år och senast var det saltvatten i ett antal år. Och nu är jag tillbaka i akvarieträsket igen. Denna gång blir det sötvatten alltså. Lägenheten är alltför varm för saltvatten. Kylare är inget alternativ för mig.
    Alltså: Första tanken var att ha ett SA med discus etc. Men akvariet jag köpte hade redan monterade BTN klippmoduler (jäkligt snyggt) och det är ju inte riktigt Amazonas över dem. Nu, i sista stund, har jag börjat vackla: Ska jag köra Malawi istället? Eller Tanganyika? Jag vill inte ha alltför jäkla mycket jobb med det heller, det kommer inte att funka.
    Vad säger ni? Vilken inriktning ska jag köra på? Hade det inte varit för BTN-modulerna hade det tveklöst blivit SA.
    Mvh
    Kaj
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #2
    Ursprungligen postat av Kajjjan
    Ok, så nu står jag här med ett hörnakvarium på 470 lite med BTN-moduler. Jag har inte haft akvarium på några år och senast var det saltvatten i ett antal år. Och nu är jag tillbaka i akvarieträsket igen. Denna gång blir det sötvatten alltså. Lägenheten är alltför varm för saltvatten. Kylare är inget alternativ för mig.
    Alltså: Första tanken var att ha ett SA med discus etc. Men akvariet jag köpte hade redan monterade BTN klippmoduler (jäkligt snyggt) och det är ju inte riktigt Amazonas över dem. Nu, i sista stund, har jag börjat vackla: Ska jag köra Malawi istället? Eller Tanganyika? Jag vill inte ha alltför jäkla mycket jobb med det heller, det kommer inte att funka.
    Vad säger ni? Vilken inriktning ska jag köra på? Hade det inte varit för BTN-modulerna hade det tveklöst blivit SA.
    Mvh
    Kaj
    Kör kanske 20 demasoni och 10 golden + kanske en liten Aulonocara Jakobfreibergi alternatift röd rubin grupp på 1+2.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #3
      skär ut modulerna. Tar inte lång tid, och spara till ett annat projekt, eller sälj dom och köp discus. Om du är tveklöst sugen på SA tycker jag du ska köra de så du inte ångrar dig. O gör du det är det ju bara att sätta i modulerna igen om du inte sålt dom!
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Ok, tack för era synpunkter. Att skära ut modulerna är inget alternativ jag är så pigg på - de var en viktig anledning till att jag köpte karet. Så konsekvensen är att det måste bli Malawi då, eller...? Jag har inget emot det alls, men ursprungligen var jag inne på discus som sagt.
        Mitt dilemma är att jag först nu slagits av tanken att mina BTN-moduler inte är Amazonas. Det kan ju vara snyggt med discus och dessa moduler men det är ju inte biotop-riktigt och därför lite motbjudande. Av samma anledning vill jag då helst ha fisk som finns i naturen och inte framodlade varianter (vilket begränsar discusutbudet ordentligt naturligtvis) och då kan - vad jag förstår - inte Röd Rubin accepteras i mitt Malawi-kar (om det nu blir ett sådant jag väljer).
        Just nu tycks det mesta tala för ett Malawi eller Tanganyika-kar.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Ursprungligen postat av Kajjjan
          Ok, tack för era synpunkter. Att skära ut modulerna är inget alternativ jag är så pigg på - de var en viktig anledning till att jag köpte karet. Så konsekvensen är att det måste bli Malawi då, eller...? Jag har inget emot det alls, men ursprungligen var jag inne på discus som sagt.
          Mitt dilemma är att jag först nu slagits av tanken att mina BTN-moduler inte är Amazonas. Det kan ju vara snyggt med discus och dessa moduler men det är ju inte biotop-riktigt och därför lite motbjudande. Av samma anledning vill jag då helst ha fisk som finns i naturen och inte framodlade varianter (vilket begränsar discusutbudet ordentligt naturligtvis) och då kan - vad jag förstår - inte Röd Rubin accepteras i mitt Malawi-kar (om det nu blir ett sådant jag väljer).
          Just nu tycks det mesta tala för ett Malawi eller Tanganyika-kar.

          I ett kar av den storleken finns det en massa att välja på. Det beror lite på vad du vill ha ut av karet. Vill du ha lugnare fiskar eller mera temperamentsfulla? Eller vill du ha en explosion av färger? Eller vad?
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • december 2007
            • 517

            #6
            Ursprungligen postat av HåE
            I ett kar av den storleken finns det en massa att välja på. Det beror lite på vad du vill ha ut av karet. Vill du ha lugnare fiskar eller mera temperamentsfulla? Eller vill du ha en explosion av färger? Eller vad?
            Nyfiken på explosionen av färger inför framtida kar! Va har du för ideér?
            Även nyfiken på tempramentsfulla sammansättningar? Några exempel? Gärna på fiskar som går att få tag i utan att åka till afrika eller tyskland
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • Kajjjan
              NCS Medlem
              • juni 2008
              • 1882

              #7
              Eftersom jag senast hade saltvatten är jag ju fortfarande svag för färgexplosioner...
              Temparamentsfulla eller lugna spelar mindre roll men jag vill helst undvika fiskar som rusar mot rutan, som en svärm nattfjärilar mot lampan, när någon rör sig i närheten - om du förstår vad jag menar.
              Dessutom är jag inne på slarvids linje om att slippa åka till Afrika eller Tyskland för att få tag på dem.
              Och, som sagt, inga framavlade färgvarianter som man inte ens är i närheten av i naturen.
              Nu är jag verkligen nyfiken på vad du kommer att föreslå.

              Kommentar

              • Kajjjan
                NCS Medlem
                • juni 2008
                • 1882

                #8
                Som åsnan mellan hötapparna..., men till sist bestämde jag mig för lite Tanganyika...
                Så nu går där 5 Frontsor.
                Det blir alltså ingen färgexplosion, men det kan nog bli jäkligt bra ändå.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Bra val Kajjan. Lugna och grasiösa firrar. Bygg ett litet stenröse med snäckor i o sätt en liten grupp L.mulifasciatus. Då får du även något som händer innanför bortom bakom så att säga. Har du tur så kan det bli lite jägare/jagad beteende också.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • juni 2008
                    • 1882

                    #10
                    Jo, det ska kompletteras lite efterhand. Men först vill jag se hur de här acklimatiserar sig. Tack för tipset dock.

                    Kommentar

                    • HåE
                      Användare
                      • september 2007
                      • 1525

                      #11
                      Ursprungligen postat av slarvid
                      Nyfiken på explosionen av färger inför framtida kar! Va har du för ideér?
                      Även nyfiken på tempramentsfulla sammansättningar? Några exempel? Gärna på fiskar som går att få tag i utan att åka till afrika eller tyskland

                      Det finns många snygga agro mbuna. T.ex. labidochromis sp. hongi, cyntilapia afra "coube", pseudotropheus sp. "elongatus mpanga", pseudotropheus sp. "polit", tropheops sp. "chilumba", tropheops sp. "red cheek"
                      och sist en gammal favorit melanochromis auratus som är en riktig tuffing men som funkar hyfsat med andra agro mbuna så länge dom inte har längsgående mönster. Jag höll melanochromis auratus tillsammans med melanochromis johannii för en massa år sedan och det gick inte alls. Om man ska hålla flera av dessa arter i samma kar så bör det vara ganska stort med utrymme för ett flertal revir (mycke sten) och även ha ett flertal honor per hane. Dom flesta av dessa arter har jag haft vid något tillfälle, men dom enda jag har haft tillsammans i samma kar är melanochromis auratus, tropheops sp. "red cheek" och cyntilapia afra och det funkade bra.
                      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av HåE
                        Det finns många snygga agro mbuna. T.ex. labidochromis sp. hongi, cyntilapia afra "coube", pseudotropheus sp. "elongatus mpanga", pseudotropheus sp. "polit", tropheops sp. "chilumba", tropheops sp. "red cheek"
                        och sist en gammal favorit melanochromis auratus som är en riktig tuffing men som funkar hyfsat med andra agro mbuna så länge dom inte har längsgående mönster. Jag höll melanochromis auratus tillsammans med melanochromis johannii för en massa år sedan och det gick inte alls. Om man ska hålla flera av dessa arter i samma kar så bör det vara ganska stort med utrymme för ett flertal revir (mycke sten) och även ha ett flertal honor per hane. Dom flesta av dessa arter har jag haft vid något tillfälle, men dom enda jag har haft tillsammans i samma kar är melanochromis auratus, tropheops sp. "red cheek" och cyntilapia afra och det funkade bra.
                        Ja det är som med dom flesta mbunas, ju mer man har ju mindre agression.
                        Jag har kört auratus med både johanni och maingano, det funkar bara du har tillräckligt många, är det för få så blir det bara att den största hannen tar över och dödar resten, i 99 % av fallen så är det auratushannen.
                        Men det finns en annan hanne som jag ser mer och mer, det är lombardohannen, hur många baljor här på forumet har handlat att det finns en fisk kvar, och det har varit lombardohannen, ja tydligen så kan lombardon också, eller också är det så att det har sålts en massa utav lombardo, ja dom flesta säger när dom är i zooaffären för att köpa fisk, dom är väl söta dom ljusblå med ränder ca 3 cm, för är dom större då blir hannarna gula, och det är väl den enda fisk som zoohandlaren aldrig gnäller att den är för liten. dom måste vi köpa, sagt och gjort, tyvärr så glömmer zoohandlaren nämna att det kan vara en agressiv fisk.Janne

                        Kommentar

                        Arbetssätt...