Är inavel dålig för våra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Jag får väl svara på min egen fråga varför mina demasoni har så raka band. jag inavlar dom bästa djuren och plockar ut dom djuren med dom rakaste band, ja det var mitt mål med demasoni, och jag kom fram till målet.Janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av HåE
      Mycket snygga demasoni. Jag får snart ett 250 liters ledigt, och är ruskit sugen på att köra en grupp på ca 25 individer i detta. Hur tycker du könsfördelningen ska vara?
      Mina demasoni hade jag i ett 300 liters balja, min erfarenhet så många honor som möjligt, på bilden på mina demasoni så var det bara honor, hannarna var mycket grannarna, men om du kan få 20 honor och 5 hannar så är det är en bra början.
      Märk väl mina demasoni härstammar från 5 par som jag köpte, när dom var ruskigt dyra, jag vet när jag mötte upp Marcus på flygplatsen, och vi hade kommit överens om priset, jag och min före detta sambo åkte upp och skulle möta upp markus på flygplatsen, ja vi träffades där markus hade väl tagit in en ca 20 lådor VF fiskar från malawi, mycket godsaker, ja i vilket fall så fick markus fram mina demasoni, ja här får du Janne, jag betalar 3000kr för den påsen, ja den minen från min före detta sambo den var.
      Ja i vilket fall det var det inte en rolig resa hem, det var ett djävla tjattrande , hur kan du betala så mycket pengar, för en liten påse av fisk.Janne

      Kommentar

      • endymion

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja Albin eftersom du tog upp Viktoriaciklider, så kommer jag ta upp tre exempel från det verkliga livet, det vill säga mina erfarenheter.
        Jag har odlat ca 10 sorter av viktoria, på den tiden när jag odlade så var det väldigt svårt att skilja på honorna.
        Ja i vilket fall så hade jag div sorter hemma, men som sagt var honorna så ju likadana ut.
        vi hade en resa med göteborgs ciklidgrupp. jag tror att det var 93.Ja vi tog den vanliga resan med div grossister och affärer.
        Ja hade ju en erfarenhet att viktoriacikliderna hade dålig färg som honor.'
        Ja i vilket fall så gick jag in i en affär, och fick se guldgula honor med en svart rand, både jag och Kent i nol undrade självklart vilken viktoria det var, det var rockkribensi, och dom var inte VF, dom var självklart inavlade i många generationer innan, men jag har ju sett den förut och då har det inte varit så mycket färg på honorna, ja det var tufft att dela på dom små ynglen mellan mig och Kent. Den stammen säljer fortfarade Kent yngel på, undrar när den stora katasrofen inträffar.
        Dom 2 andra 2 är piebald red fin och flamebacken.
        Ja dom köpte jag som VF 93, ja där kanske vi har lite mer marginal innan den stora katastofen inträffar. en liten parentes jag har varit och besökt den affären några gånger tillsammans med ciklidvännerna i malmö och det har alltid funnits dom ruskigt fina rockkribensi till saluJanne

        Ja det var ju bra exempel: piebald redfin. svenska stammen är utdöd, rockkkribensis mwanza north ger yngel men fruktansvärt mycket sot på fisk och flamebacken(svenska stammen) också den försvunnen.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av endymion
          Ja det var ju bra exempel: piebald redfin. svenska stammen är utdöd, rockkkribensis mwanza north ger yngel men fruktansvärt mycket sot på fisk och flamebacken(svenska stammen) också den försvunnen.
          Ja jag visste det, jag skulle fortsatt odla Viktoria, nej skämt åsido, det var tråkigt, flame backen går väl att få tag på.Janne

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja jag visste det, jag skulle fortsatt odla Viktoria, nej skämt åsido, det var tråkigt, flame backen går väl att få tag på.Janne
            Jo flameback går att fixa men det är en fransk stam

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av endymion
              Jo flameback går att fixa men det är en fransk stam
              Har du pratat med Kent om flamebacken.Janne

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #22
                Hej Janne, eftersom du är så övertygad att inavel är bra, varför tar du upp frågan? Sen ser du ju inte hur fisken ser ut invändigt, kan ju vara stora defekter på organen som påverkar fisken negativt. Du kan inte heller avgöra hur bra en fisks mentala hälsa är, dömer man av riktigt inavlade människor så funkar ju inte den optimalt detsamma borde ju gälla fiskar, eller?

                Kommentar

                • HåE
                  Användare
                  • september 2007
                  • 1525

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Jag får väl svara på min egen fråga varför mina demasoni har så raka band. jag inavlar dom bästa djuren och plockar ut dom djuren med dom rakaste band, ja det var mitt mål med demasoni, och jag kom fram till målet.Janne

                  Jo, det är klart att man får den snyggaste avkomman om man odlar på dom snyggaste individerna. Men det beror knappast på att dom är inavlad. Resultatet hade knappast blivit sämre om du hade odlad ifrån dom snyggaste individerna från olika genetiska grupper av samma art. Det finns väl ingen art som mår bra av inavel i längden.
                  Om man tar laxen som exempel så har dom i Norge fått problem med att ca en miljon kasseodlade laxar rymmer årligen. Den kasseodlade laxen kommer ifrån ett fåtal avelsfiskar ursprungligen och rymmlingarna har ett annat socialt beteende än vildlaxen. Dom följer med vildlaxen upp i älvarna och förstör bl.a. deras lek. Forskarna är rätt övertygade att detta beror på inavel.
                  Hur stor effekt inavel har för oss akvarister får väl framtiden utvisa. Förmodligen har jag som ciklidnörd haft inavlade fiskar i 30 år, och det har ju faktiskt funkat bra.
                  När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                  Kommentar

                  • Lutt
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 1919

                    #24
                    Fast Janne dina firrar är ju missbildade. En missbildning behöver inte vara en krokig ryggrad, det kan även vara färg. Dina fiskar Janne kan räknas som missbildade för de liknar långt ifrån sitt riktiga jag. En människa som är albino har en genetiskdefekt eftersom den inte har ursprungsfärgen.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Fina fiskar Janne..och fin reklam för din odling.
                      Senast redigerad av StefanL; 26 juli 2009, 03:46.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #26
                        Hej

                        Ser att tangentborden har gått heta i natt. Bra med aktiva debatter. Och bra att debatten för i en egen tråd, i stället för i Troffetråden, där jag, lite obetänksamt, kastade in brandfacklan.

                        Avel och inavel är inte riktigt samma sak. I avel strävar man väl till ett mål och i inavel avlar man på en begränsad genpool, t.ex. syskon eller andra nära släktingar. Inavel kan man använda som ett redskap vid avel för att snabbare nå sitt mål. Vill man minska risken för negativa effekter tillför man friskt blod (=nya gener) genom att ibland ta med avelsdjur som inte är nära släkt med dem man brukar använda.

                        Ska man eller ska man inte avla? Man kan väl i teorin ta fram förstärkta eller helt nya färger, nya kroppsformer och nytt beteende. På det kan man väl ge flera svar, men någon sanning finns väl inte.

                        Sen kommer man över till personlig smak och intresse. Jag t.ex. är intresserad av naturformer. Men det är inte värt en diskussion, var och en tycker som den gör.

                        Sen kommer man vidare till följderna av avel/inavel. Finns det oönskade följder eller ser jag spöken. Går vi utanför cikliderna finns det helt klart, hundar som inte kan föda naturligt, teleskopögon etc. Var dra gränsen för hur mycket djuret ska lida för att odlaren ska kunna ta fram en egen variant?

                        Sen funderar jag på om odlaren har koll. Vet han hur levern påverkas när han inavlar på t.ex. högre kroppsform? Bryr han sig om det? Hur följer han upp det?

                        Som ni ser finns det massor av frågor. Finns det svar?
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Bright_Blue
                          Hej Janne, eftersom du är så övertygad att inavel är bra, varför tar du upp frågan? Sen ser du ju inte hur fisken ser ut invändigt, kan ju vara stora defekter på organen som påverkar fisken negativt. Du kan inte heller avgöra hur bra en fisks mentala hälsa är, dömer man av riktigt inavlade människor så funkar ju inte den optimalt detsamma borde ju gälla fiskar, eller?
                          Okej, jag tar det igen, försök att låta bli att blanda in människor i denna debatten när det gäller inavel på fiskar, men ni skriver vad ni själva vill och det gör jag också.
                          Jag tar samma exempel igen. hur många tror att demasoni , och salusi är inavlade alltså dom som finns vilda i sjön?
                          Och när ni har funderat på det, hur många tror att deras organ är fördärvade eller hur det står till med deras hälsa?Janne

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #28
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Okej, jag tar det igen, försök att låta bli att blanda in människor i denna debatten när det gäller inavel på fiskar, men ni skriver vad ni själva vill och det gör jag också.
                            Jag tar samma exempel igen. hur många tror att demasoni , och salusi är inavlade alltså dom som finns vilda i sjön?
                            Och när ni har funderat på det, hur många tror att deras organ är fördärvade eller hur det står till med deras hälsa?Janne
                            Vad är din teori över hur inavlade de är i naturen?

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av HåE
                              Jo, det är klart att man får den snyggaste avkomman om man odlar på dom snyggaste individerna. Men det beror knappast på att dom är inavlad. Resultatet hade knappast blivit sämre om du hade odlad ifrån dom snyggaste individerna från olika genetiska grupper av samma art. Det finns väl ingen art som mår bra av inavel i längden.
                              Om man tar laxen som exempel så har dom i Norge fått problem med att ca en miljon kasseodlade laxar rymmer årligen. Den kasseodlade laxen kommer ifrån ett fåtal avelsfiskar ursprungligen och rymmlingarna har ett annat socialt beteende än vildlaxen. Dom följer med vildlaxen upp i älvarna och förstör bl.a. deras lek. Forskarna är rätt övertygade att detta beror på inavel.
                              Hur stor effekt inavel har för oss akvarister får väl framtiden utvisa. Förmodligen har jag som ciklidnörd haft inavlade fiskar i 30 år, och det har ju faktiskt funkat bra.
                              Nja, jag har försökt blanda in nytt blod i mina rödzebror, för att jag trodde att det skulle vara bra, för det har man ju läst överallt.
                              Det var när rödzebran kom in som VF på 90talet.
                              Då köpte jag vilda kanonfina röda och utan sot i pannan. då hade jag en inavlad grupp på rödzebra sedan flera år tillbaka och alla hannarna blev rosa och ynglen fick aldrig sot på pannan.
                              Ja dom ynglen jag fick på min odlade rosa hanne och VF rödzebra, dom hade sot i pannan dom fick dålig färg, ja det var ren skit, det slutade jag bums med, så både ynlen och dom vf rödzebran åkte ut.
                              Sedan har jag fortsatt att inavla på min gamla grupp.
                              Inte ett enda missbildat yngel, knallröda yngel och inget sot i pannan, ja det kallar jag kvalitetsfiskar.Janne

                              Kommentar

                              • Mattias777
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1493

                                #30
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                knallröda yngel och inget sot i pannan, ja det kallar jag kvalitetsfiskar.Janne
                                Har du provat dra en kull med ett foder som inte innehåller stora mängder astaxtantin? Se om de blir lika röda då. Har du testat det? Med stora mängder astaxtantin är det ju inte så konstigt att de blir röda. Säger väl inte så mycket om kvalitén på fisken eller?


                                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                                Kommentar

                                Arbetssätt...