Filter för mindre akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Filter för mindre akvarium...

    Lite bildillustration....(klicka först en gång för att få bilden större..sedan en gång till för att komma till en helt vit sida med fotona. Nu klickar du med förstoringsglaset och så får du upp fotot i rätt storlek.)

    Jag gjorde tre likadana och nu har en av dom som jag installerade direkt varit igång i några timmar med god effekt. Känner mig nöjd med ett litet semesterprojekt när solen lyser...eller inte "lyser"..med sin frånvaro.

    Tillbehör:

    *Ramlösa 1,5L petflaska (Mango) som klipptes i två delar. Den under delen som är filterdel har en höjd på 15cm.
    *Vit filter som jag tagit från jobbet men filtervadd fungerar säkert lika bra.
    *Blå tillklippta sugrörsbitar som fungerar som "fattigmans makaroner".
    *PVC rör där korken på petflaskan är skuren i toppen för att precis passa röret.
    *Brunnskalk från Nordkalk som håller uppe Ph samt renar vattnet.
    *Blå filtermatta PPI10.
    *Luftslang.
    *Luftpump.

    PVC rörets böj ska vara under vattnet för att luften skall slå mot vattenytan och genom detta skapa ytrörelse som ger syre till akvariet samt skapar rörelse i akvariet för filtret att öka upptagningsförmåga.
    PVC rörets böj ska vara under vattnet för att luften skall slå mot vattenytan och genom detta skapa ytrörelse som ger syre till akvariet samt skapar rörelse i akvariet för filtret att öka upptagningsförmåga.
    PVC rören är justerbara i höjd för att anpassa akvarium och vattennivå.
  • Guy_P
    Användare
    • april 2002
    • 301

    #2
    Enkelt att göra, ibland är det inte så dumt med lite sämre väder när man är ledig.
    Bra illustrerat med bilder
    Guy

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Vill meddela att filtren fungerar alldeles ypperligt i mina tre mindre akvarier. De få fiskar jag har där mår prima och vattnet är glasklart. Mycket nöjd med denna filtrering...

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Lite bildillustration....(klicka först en gång för att få bilden större..sedan en gång till för att komma till en helt vit sida med fotona. Nu klickar du med förstoringsglaset och så får du upp fotot i rätt storlek.)

        Jag gjorde tre likadana och nu har en av dom som jag installerade direkt varit igång i några timmar med god effekt. Känner mig nöjd med ett litet semesterprojekt när solen lyser...eller inte "lyser"..med sin frånvaro.

        Tillbehör:

        *Ramlösa 1,5L petflaska (Mango) som klipptes i två delar. Den under delen som är filterdel har en höjd på 15cm.
        *Vit filter som jag tagit från jobbet men filtervadd fungerar säkert lika bra.
        *Blå tillklippta sugrörsbitar som fungerar som "fattigmans makaroner".
        *PVC rör där korken på petflaskan är skuren i toppen för att precis passa röret.
        *Brunnskalk från Nordkalk som håller uppe Ph samt renar vattnet.
        *Blå filtermatta PPI10.
        *Luftslang.
        *Luftpump.

        PVC rörets böj ska vara under vattnet för att luften skall slå mot vattenytan och genom detta skapa ytrörelse som ger syre till akvariet samt skapar rörelse i akvariet för filtret att öka upptagningsförmåga.
        PVC rörets böj ska vara under vattnet för att luften skall slå mot vattenytan och genom detta skapa ytrörelse som ger syre till akvariet samt skapar rörelse i akvariet för filtret att öka upptagningsförmåga.
        PVC rören är justerbara i höjd för att anpassa akvarium och vattennivå.
        Fin bildserie och intressant

        Kommentar

        • mantis777
          Användare
          • oktober 2008
          • 204

          #5
          Hej
          Har funderat på att bygga ett eget filter. Men finns det någon riktigt tyst luftpump? Tips någon?
          Mvh
          /Calle
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
          Inget akvarium för tillfället...

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag skulle tro att du får fler som ser din tråd om du skapar en egen.

            Jag vet tyvärr inte mycket om luftpumpar, men jag blir nyfiken på vad du tänkt konstruera kan du beskriva mer?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Finns kolvpumpar, mycket tysta. De har dock betydligt större effekt än till en burk, även med en liten kan du driva många burkar. Grymt driftsäkra och kostar en slant. Googla t ex på Hi-Blow.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Cronan
                Användare
                • juli 2008
                • 907

                #8
                Har själv den här lösningen i ett par av mina yngelkar och det funkar kanon. Har även PatrikMalmö jbf filter lösning i karen. Känns som jag aldrig kommer att behöva tvätta filtren. Jag driver filtren med eheims luftpump 400 väldigt liten och tyst. Skulle egentligen drivas med en membranpump men den skickades tillbaka då den dånade som ett monster.
                Men kommer att beställa en ny då av märket HI-blow precis som PatrikMalmö skrev.

                Kommentar

                • mantis777
                  Användare
                  • oktober 2008
                  • 204

                  #9
                  Hi-blow låter intressant men jag kommer bygga ett litet filter till 100l just nu. Men vill gärna ha en luftpump som inte vibrerar så mycket så man störs vid tv-tittande. Är så att säga allergisk mot onödigt störande ljud. Men kanske ska kolla på eheims luftpumpar.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                  Inget akvarium för tillfället...

                  Kommentar

                  • KuRtaN
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 778

                    #10
                    Kör liknande lösning i mina yngelkar också, men denna var ju riktigt enkel och smart.. Uppskattas!
                    Over and out // Mathias

                    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Svårt med membranpumpar, de kan skilja sig åt i vibration/ljud inom samma märke/modell. De tystaste jag testat är Tetras (inte testat Eheims). Flera membranpumpar har också en liten hållare som gör att man kan hänga dem fritt i ett snöre. Vibrerar gör de iof fortfarande, men vibrationerna fortplantar sig inte i underlaget.

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • mantis777
                        Användare
                        • oktober 2008
                        • 204

                        #12
                        Kan någon som har gjort det här filtret förklara exakt hur det fungerar. Jag vet på ett ungefär men får inte riktigt ihop det. Luften gör att vatten dras ner genom "filtret" men dras vattnet sedan upp genom röret med luften?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                        Inget akvarium för tillfället...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av mantis777
                          Kan någon som har gjort det här filtret förklara exakt hur det fungerar. Jag vet på ett ungefär men får inte riktigt ihop det. Luften gör att vatten dras ner genom "filtret" men dras vattnet sedan upp genom röret med luften?
                          Luften trycks ned i behållaren från luftpumpen och när den sedan stiger upp i röret ger det en sugeffekt som gör att vatten dras med igenom filtret och renas för att följa med luften uppåt...

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Jepp, luftbubblorna i röret flyttar vatten - vatten hänger alltså med up i röret. Skapar ett sug som gör att nytt vatten går ned i filtret, och därmed cirkuleras runt.

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...