Filtrering med Eheim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Filtrering med Eheim

    hej på forumet

    Har under några år kört som filtrering mitt 700 l ca.akvarium med
    Eheim 1260 pump+ 30 l hink med bollar,massa och vadd enl.konstens
    alla regler.Har dessutom kompletterat med en 2252:a,som enl.mitt
    menande gör det bästa jobbet.Tycker inte det varit tillfredställande
    alla gånger med den externa anläggningen.

    För ett tag sen bytte jag vatten och "muddrade" hela burken.
    Stängde då av 1260 och kompletterade med en lite mindre släkting till
    2252:an, vilket jag ej känner till beteckningen på.

    Det var ett "rackarns" drag i den där lilla maskinen och det märktes
    ganska snart att jag hade ett friskare akvarium.

    Nu skulle jag vilja veta era åsikter om detta.Det kanske är bättre att
    köra med interna apparater, då dessa är lättare att hålla ren.

    Att köra med en stor extern anläggning är ju väldigt besvärligt då man
    skall göra ren dessa.Visserligen mer sällan men ändå.

    Jag håller större CA-ciklider.

    Tacksam för kommentarer

    Håkan
  • Emil
    Användare
    • oktober 2008
    • 73

    #2
    Hej!
    jag brukar köra med en filtervägg i mina akvarium och så har jag ett ytterfiltersom suger innifrån och ev, en till pump, detta funkar grymt bra tycker jag. Då använder jag mig bara av grovt filter material i ytterfiltret, och så har jag en blå filtermatta som filtervägg och den behöver man bara slam suga bakom ibland, var tredje månad kanske.

    lite nyfiken bara, hur har du gjort med hinken för att få den som ett ytterfilter?

    MVH// Emil

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av Emil
      Hej!
      jag brukar köra med en filtervägg i mina akvarium och så har jag ett ytterfiltersom suger innifrån och ev, en till pump, detta funkar grymt bra tycker jag. Då använder jag mig bara av grovt filter material i ytterfiltret, och så har jag en blå filtermatta som filtervägg och den behöver man bara slam suga bakom ibland, var tredje månad kanske.

      lite nyfiken bara, hur har du gjort med hinken för att få den som ett ytterfilter?

      MVH// Emil
      Det är en original Eheimbehållare.Råkade bara kalla den
      för "hink".

      Mvh Håkan

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Jo ja håller med, kör bara med grovt material i ytterfilterna. Helst bara en eller några få smala skivor blå filtermatta. Bättre är det då att köra med ett förfilter (tätare filtermatta) påträtt på insuget till ytterfiltret. Då fångar du smutsen utanför ytterfiltret och då behöver du rengöra (delvis förstöra) ett väl ingånget ytterfilter mycket sällan.
        Skulle du få grummlighet så sätt hellre i ett Eheim 2252 innerfilter i byttan. Enligt mitt tycke det allra bästa innerfiltret. Bra flås, lätt att rengöra samt fångar in mycket skit.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • januari 2007
          • 869

          #5
          Har bara biobollar och några "skivor" grov matta i mitt ytterfilter. Presis som LN har jag löst finfiltreringen genom att "bygga" ett förfilter med en 1,5l petflaska. Har skurigt av botten på flaskan, satt slangen fråm ytterfiltrets insug ner i flaskans korksida och tätat med gängtejp. Sedan satte jag en liten skiva fin blå filtermatta och sedan vadd. För att hålla vadden på plats har jag gjort en "puck" av fin blå matta och satt den där botten inann fans. Tar Garanterat bort alla lösa partiklar i karet och e super lätt att rengöra. Bara ta bort pucken byta vadden sätta på pucken igen och det e som nytt igen
          Hoppas ni fattar prinsipen då jag själva tycker att jag förklarat det ganska så "snurigt"
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • Håknil
            Användare
            • december 2005
            • 484

            #6
            Ursprungligen postat av Oden70
            Har bara biobollar och några "skivor" grov matta i mitt ytterfilter. Presis som LN har jag löst finfiltreringen genom att "bygga" ett förfilter med en 1,5l petflaska. Har skurigt av botten på flaskan, satt slangen fråm ytterfiltrets insug ner i flaskans korksida och tätat med gängtejp. Sedan satte jag en liten skiva fin blå filtermatta och sedan vadd. För att hålla vadden på plats har jag gjort en "puck" av fin blå matta och satt den där botten inann fans. Tar Garanterat bort alla lösa partiklar i karet och e super lätt att rengöra. Bara ta bort pucken byta vadden sätta på pucken igen och det e som nytt igen
            Hoppas ni fattar prinsipen då jag själva tycker att jag förklarat det ganska så "snurigt"
            Tack för era bra tips.

            Det jag egentligen ville veta var om nån av er "rutinerade" har jämfört
            med stort ytterfilter i kombination med 2252:an eller bara 2 st 2252-or
            endast.
            Frågan är ju om denna kombination orkar med ett 700 l utan växter och
            stora Ca-ciklider.
            Som jag tidigare skrivit har jag 5 större ciklider + den stora Ancistrusen.

            Mvh

            Håkan

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ett ytterfilter har alltid den nackdelen att det kan börja läcka. Men har du ett ok ytterfilter så kör med det för att det har en oslagbar filtervolym.

              Men egentligen så är det viktigaste syresättningen. Har du bra snurr i akvareit så löser sig resten av sig själv. Rensar mycket sällan filter för att de är igenslemmade av biomassa (men håller just nu på o krabbar me att filter sätter igen sig p.g.a att växerna förfaller). Rengör aldrig bottensubstratet.
              Me bra syresättning slipper man helt enkelt en massa jobb
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Ursprungligen postat av Håknil
                Tack för era bra tips.

                Det jag egentligen ville veta var om nån av er "rutinerade" har jämfört
                med stort ytterfilter i kombination med 2252:an eller bara 2 st 2252-or
                endast.
                Frågan är ju om denna kombination orkar med ett 700 l utan växter och
                stora Ca-ciklider.
                Som jag tidigare skrivit har jag 5 större ciklider + den stora Ancistrusen.

                Mvh

                Håkan
                Jag kör med två 2252or i 600 liters med inga växter och 50 vuxna troffar, vet inte om detta kan vara till hjälp? Har två extra filterpatroner till varje, rengör var 3dje vecka ett i taget vilket gör att dom går 6 veckor innan rengörning.

                Nackdelen med 2252:an är filtervolymen vilket kompenseras med extra behållaren men man kommer inte ifrån att rengöra dom ganska ofta.

                Hoppar jag över rengörningen av filtret så bidrar det till sämre vattenvärden, misstänker att det är i relation till all smuts som måste brytas ner på en sådan lite filteryta.

                Hälsningar

                /Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Jo o 50 troffar är ju en rätt tuff fisklast, o dom kräver ju dessutom rätt bra vatten.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jag har aldrig förstått varför man skall ha vattnet utanför akvariet Det känns som en liten risk att använda ytterfilter, men många gör det ju så det måste ju vara effektivt. Fördelen är ju givetvis filtervolymen, nackdelen är väl att det sällan är bra flås, så jag har fått för mig att det inte passar fiskar som troffar och mbunas från Malawi så bra, utan är bättre till sydamerika etc. Du håller ju större CA, vill du verkligen ha supermycket flås då?

                    Jag vet inte om jag svarade på nått, men det blev lite input iallafall

                    PS: 2252 är probably the best filter in the World.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      #11
                      Vet

                      Ursprungligen postat av Zaphi
                      Jag har aldrig förstått varför man skall ha vattnet utanför akvariet Det känns som en liten risk att använda ytterfilter, men många gör det ju så det måste ju vara effektivt. Fördelen är ju givetvis filtervolymen, nackdelen är väl att det sällan är bra flås, så jag har fått för mig att det inte passar fiskar som troffar och mbunas från Malawi så bra, utan är bättre till sydamerika etc. Du håller ju större CA, vill du verkligen ha supermycket flås då?

                      Jag vet inte om jag svarade på nått, men det blev lite input iallafall

                      PS: 2252 är probably the best filter in the World.
                      inte om det bara är jag som inte tycker att 2252an lösning på insug av bajs är mindre lyckad? Det hade i allafall enligt mig varit bättre att filterpatronerna hade sugit in möget från sidorna istället för rakt fram i från. Ser hela tiden hur det ramlar ner mög på sidorna om pumpen. Jag inbillar mig att 2252an skulle t,o,m ha varit bättre med insug av möget från sidorna istället!

                      Men det är trots det det bästa innerfiltret som finns

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Jag har aldrig förstått varför man skall ha vattnet utanför akvariet Det känns som en liten risk att använda ytterfilter, men många gör det ju så det måste ju vara effektivt. Fördelen är ju givetvis filtervolymen, nackdelen är väl att det sällan är bra flås, så jag har fått för mig att det inte passar fiskar som troffar och mbunas från Malawi så bra, utan är bättre till sydamerika etc. Du håller ju större CA, vill du verkligen ha supermycket flås då?

                        Jag vet inte om jag svarade på nått, men det blev lite input iallafall

                        PS: 2252 är probably the best filter in the World.
                        Finns faktiskt ytterfilter med grymt flås.
                        ta fluval FX5 samt eheime 2080... Sen e det ju så att samma defuser som sitter på 2252 finns att köpa lös. Har monterat dessa på andra ytterfilter och då får du ett annat drag i utblåset. Så det e klart att alla ytterfilter e ingen hit men det finns mycket bra... Sedan e det ju så att har man för bra flås i ett ytterfilter så upplever jag att skiten åker igenom filtret utan att stanna kvar. Dom 2 ytterfillter jag nämt har stora behållare som e dimentionerade att klara mycket cirkulation vilket inte mindre filter har..
                        Senast redigerad av Oden70; 22 juli 2009, 11:38.
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • Håknil
                          Användare
                          • december 2005
                          • 484

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zaphi
                          Jag har aldrig förstått varför man skall ha vattnet utanför akvariet Det känns som en liten risk att använda ytterfilter, men många gör det ju så det måste ju vara effektivt. Fördelen är ju givetvis filtervolymen, nackdelen är väl att det sällan är bra flås, så jag har fått för mig att det inte passar fiskar som troffar och mbunas från Malawi så bra, utan är bättre till sydamerika etc. Du håller ju större CA, vill du verkligen ha supermycket flås då?

                          Jag vet inte om jag svarade på nått, men det blev lite input iallafall

                          PS: 2252 är probably the best filter in the World.
                          hej Zaphi

                          Det är inte flåset jag är ute efter utan filtreringen.

                          Håller med tidigare skrivare att om man gör ren filtren
                          relativt ofta borde detta räcka.

                          Håller med dig om att 2252 är en fantastisk maskin.
                          Jag har 4 boxar på det ena och 3 på det andra.

                          Jag tror jag kör med detta ett ta så får jag se hur det
                          funkar.
                          Skönt och slippa ytterfiltret.

                          Mvh

                          Håkan

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ja det är det. Skönt att du tagit ett beslut.
                            Ja sover mycke bättre när ja tog bort sista ytterfiltret, hoppas att du gör likaledes
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...