vilken saltkoncentration har jag i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    vilken saltkoncentration har jag i akvariet?

    jag har undrat över salthalten i akvariet och hur den hänger ihop med vattenbytesmängden och salttillsats. till slut satte ja mig, räknade på det och kom fram till följande:

    om jag byter ut 20 % av mit akvarievatten varje gång jag gör vattenbyte, och jag vill till exempel ha en saltkoncentration på 0,1 g/l måste jag tillsätta 0,02 g/l salt efter varje vattenbyte, det vill säga den önskade mängden salt är fem gånger så mycket som den tillsatta. formeln är enligt följande:

    100 delat med vattenbyte i % = önskad saltmängd delat med tillsatt saltmängd

    det vill säga 100 / 20 = 5 alltså den önskade saltmängden är fem gånger högre än den tillsatta.

    50 % vattenbyte ger då en saltkoncentration två gånger högre än den tillsatta: 100 / 50 = 2 och 10 % vattenbyte ger en saltkoncentration 10 gånger högre en den tillsatta: 100 / 10 = 10 !
    5 % vattenbyte ger en saltkoncentration 20 gånger högre en den tillsatta: 100 / 5 = 20 !!

    detta gäller som sagt, om jag vid varje vattenbyte ersätter samma mängd vatten och tillsätter samma mängd salt (och om jag nu har räknat rätt…). varierar vatten- och saltmängden avsevärt från gång till gång, blir beräkningen givetvis mycket mer komplicerad.

    första exemplet med ett regelbundet vattenbyte på 20 % och en önskad saltkoncentration på 0,1 g/l kräver för ett 200 l akvarium alltså 0,02 g/l gånger 200 l sammanlagd (0,02 x 200 =) 4 g salt vid varje vattenbyte.

    självklart tar det några byten tills den önskade slutgiltiga saltkoncentrationen är nådd. ju större vattenbyte per gång, ju snabbare får jag den önskade koncentrationen. vid regelbunden 50 % vattenbyte tar det till exempel cirka 8 gånger och vid 20 % till exempel 20 gånger.

    nu är jag ju nyfiken om någon har något att kommentera. ha d gott!
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
Arbetssätt...