Filtrering till 30L yngelakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av chrisman686
    Huey Hung HH-01 har jag i alla yngelkar, funkar kanon!

    http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se....ilter/HueyHung
    Inte till så små som mina va? Däremot kanske den minsta modellen vore något...

    Förresten..finns det någon som kan ge tips om hur man bygger en hemmagjord sådan? Eller liknande? Vill gärna att yngel kan picka lite på filterdelen för att få i sig foder och näring. Har bra erfarenhet av det tidigare med Tropheus yngel som pickade filtermatta..en härlig syn faktiskt.
    Senast redigerad av StefanL; 18 juli 2009, 12:19.

    Kommentar

    • slarvid
      Användare
      • december 2007
      • 517

      #17
      vi har nåra såna i lokalen du kan kika på hur de funkar... annars så tror ja de samma sak om du bygger sån du länka till... dr blir det väl matta de kan käka på... å andra sidan ä de ju ingga stora pengar något av alternativen
      540 mbuna + 54L yngel

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #18
        Nej absolut inte, men det är kul att pyssla lite själv också...

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          Nej absolut inte, men det är kul att pyssla lite själv också...
          ja, sen får man ju exakt som man vill ha! Men ja tror på luftdrivet... billigast i inköp, borde va billigast i drift oxå, sen sugs inte yngeln in i pumpen o dör
          Senast redigerad av slarvid; 18 juli 2009, 18:51. Anledning: glömde
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av slarvid
            ja, sen får man ju exakt som man vill ha! Men ja tror på luftdrivet... billigast i inköp, borde va billigast i drift oxå, sen sugs inte yngeln in i pumpen o dör
            Har tillverkat tre stycken likadana idag. Gjorda efter principen med pet-flaska där man skär av en del av toppen och sedan använder den som sugkopp längst ned i den andra delen av pet-flaskan. Jag har tagit tre stycken Ramlösa 1,5L flaskor. Jag gjorde hål i pipen (skruvkorken) för att passa in med PVC rör som jag sedan värmt och bockat 90 grader. I böjen borrade jag ett hål för luftslangen. Luftslangen trycks ju sedan ner ganska långt i PVC röret och sedan så vandrar ju luftbubblorna upp tillbaka i PVC röret ut i akvariet. Genom detta skapas sedan ett sug i den "sugkopp" som pet-flaskans topp utgör och vatten sugs ner igenom filtermaterialet

            I själva pet-flaskan så har jag fyllt med filtermaterial. Längst ned några nävar grus (i detta fallet Brunnskalk), sedan klippta småbitar av plastsugrör..för att sedan ha en liten filtermatta som liknar filtervadd...och sist en bit blå filtermatta.

            Det ser ut att funka alldeles ypperligt. Får se resultatet efter en tids användande.

            Här är guiden jag gjort efter fast jag tagit en del annat från bland annat tips och råd härifrån samt ciklider.se...



            Jag avstod att göra hål med gaffel...utan lät det vara som det var då ojämnheten i botten gör att det blir sug underifrån "toppen" eller "sugkoppen".
            Senast redigerad av StefanL; 18 juli 2009, 20:48.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Lite bildillustration....(klicka först en gång för att få bilden större..sedan en gång till för att komma till en helt vit sida med fotona. Nu klickar du med förstoringsglaset och så får du upp fotot i rätt storlek.)

              Jag gjorde som sagt tre likadana och nu har en av dom som jag installerade direkt varit igång i några timmar med god effekt. Känner mig nöjd med ett litet semesterprojekt när solen lyser...eller inte "lyser"..med sin frånvaro.

              Tillbehör:

              *Ramlösa 1,5L petflaska (Mango) som klipptes i två delar. Den under delen som är filterdel har en höjd på 15cm.
              *Vit filter som jag tagit från jobbet men filtervadd fungerar säkert lika bra.
              *Blå tillklippta sugrörsbitar som fungerar som "fattigmans makaroner".
              *PVC rör där korken på petflaskan är skuren i toppen för att precis passa röret.
              *Brunnskalk från Nordkalk som håller uppe Ph samt renar vattnet.
              *Blå filtermatta PPI10.
              *Luftslang.
              *Luftpump.

              PVC rörets böj ska vara under vattnet för att luften skall slå mot vattenytan och genom detta skapa ytrörelse som ger syre till akvariet samt skapar rörelse i akvariet för filtret att öka upptagningsförmåga.
              PVC rörets böj ska vara under vattnet för att luften skall slå mot vattenytan och genom detta skapa ytrörelse som ger syre till akvariet samt skapar rörelse i akvariet för filtret att öka upptagningsförmåga.
              PVC rören är justerbara i höjd för att anpassa akvarium och vattennivå.
              Senast redigerad av StefanL; 19 juli 2009, 22:54.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #22
                Det gråa i bild nr 3, vad är det?
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #23
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Det gråa i bild nr 3, vad är det?
                  Du menar det på botten? Det är en vit filtermatta som du kan se på första bilden längst ned. Den utan hål ligger i botten.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Lade in mitt lilla projekt i en ny tråd på DIY avdelningen...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...