Akryl akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    I Sverige skulle jag tro att Akryl är ca 300% dyrare

    Ok då dog den drömmen.

    Tack för infon iaf!

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #17
      Ursprungligen postat av Decimus
      Ok då dog den drömmen.

      Tack för infon iaf!
      Man ska alldrig sluta o drömma
      Placed at the lobby of the Radisson SAS Hotel in Berlin, the 25 meters high AquaDom is the largest cylindrical aquarium ever built. Filled w...
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #18
        en till
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Decimus
          Användare
          • juni 2006
          • 961

          #19
          fräcka akvarium! det första är väll i ngt hotell i saudi arabien har jag för mig, mkt mäktigt!

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen postat av Decimus
            fräcka akvarium! det första är väll i ngt hotell i saudi arabien har jag för mig, mkt mäktigt!
            Nix närmare
            Placed at the lobby of the Radisson SAS Hotel in Berlin,
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #21
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Nix närmare
              Placed at the lobby of the Radisson SAS Hotel in Berlin,

              Hoppsan där ser man, man kanske skulle dit å kolla indet kanske då =)

              Kommentar

              • chismulu
                Användare
                • oktober 2005
                • 28

                #22
                akryl

                för privat bruk är akryl nog att glömma då man inte kan köpa "volymen" som krävs för att bli billigare än glas.

                men...

                Jag och mina kollegor byggde om våran rockadam i vintras, 4 meter gånger 1 meters rutor. akryl vart det billigaste valet via el leverantör från tyskland.
                men då ska tilläggas att vi vart köpa 6st rutor i den storleken.

                Nackdelar med akryl är som redan sagt att det är ett mjukt material som lätt repas.
                ett annat är att den vidgas och krymper i olika temperaturer vilket gör limning lite svårare.

                fördelar med akryl enligt mig är att även om det repas så slipas det lätt ner med samma utrustning som man "rubbar" och slipar bil-lack.
                dock så tar det tid och man bör vara duktig på sin sak.
                en kollega till mig har fått åka till skansenakvariet och slipa deras korallruta.
                en annan fördel är om man inte limmar sin ruta utan använder "tätningskludd" och med hjälp av vattentrycket tätar rutan är att ramen som rutan står i inte behöver vara 100% rak då rutan bara böjer sig efter, medan glas kan knäckas vid samma påfrästning.

                men igen, allt under 10.000liter med rak ruta vinner man på att ta glas.
                vet en galen snubbe(han brukar ha väst och ha polerad skallben) i sthlm som brukar hålla på me glas, tror även jag ska göra en beställning av ett "korallodlingsakvarium" från den stollen snart.

                ne ni nu är det dax att slipa lite rutor efter semestern, blir några veckor efter varje sommar...
                mvh Anders tropicarium AB
                600.000L vatten på jobbet...
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=504904
                Kan vara värt en titt för alla fiskintresserade?

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av chismulu
                  för privat bruk är akryl nog att glömma då man inte kan köpa "volymen" som krävs för att bli billigare än glas.

                  men...

                  Jag och mina kollegor byggde om våran rockadam i vintras, 4 meter gånger 1 meters rutor. akryl vart det billigaste valet via el leverantör från tyskland.
                  men då ska tilläggas att vi vart köpa 6st rutor i den storleken.

                  Nackdelar med akryl är som redan sagt att det är ett mjukt material som lätt repas.
                  ett annat är att den vidgas och krymper i olika temperaturer vilket gör limning lite svårare.

                  fördelar med akryl enligt mig är att även om det repas så slipas det lätt ner med samma utrustning som man "rubbar" och slipar bil-lack.
                  dock så tar det tid och man bör vara duktig på sin sak.
                  en kollega till mig har fått åka till skansenakvariet och slipa deras korallruta.
                  en annan fördel är om man inte limmar sin ruta utan använder "tätningskludd" och med hjälp av vattentrycket tätar rutan är att ramen som rutan står i inte behöver vara 100% rak då rutan bara böjer sig efter, medan glas kan knäckas vid samma påfrästning.

                  men igen, allt under 10.000liter med rak ruta vinner man på att ta glas.
                  vet en galen snubbe(han brukar ha väst och ha polerad skallben) i sthlm som brukar hålla på me glas, tror även jag ska göra en beställning av ett "korallodlingsakvarium" från den stollen snart.

                  ne ni nu är det dax att slipa lite rutor efter semestern, blir några veckor efter varje sommar...
                  mvh Anders tropicarium AB
                  Skönt ett proffs till
                  nu får du sätta på dig manteln o svara korrekt på alla akvariefrågor
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  Arbetssätt...