Blixtautomatik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    Blixtautomatik?

    Står i begrepp skaffa digital systemkamera när skatteåterbäring dyker upp på kontot. Har inte bestämt mig vilken kamera jag ska köpa än, men det lutar mot Nikon D90, Canon 40d eller 50D.
    Har ingen digital systemkamera sen tidigare, däremot har jag fotat mycket med min analoga Canon T70, om någon minns den. På den tiden ville jag uppgradera till en T90 eftersom den hade blixtautomatik med TTL-mätning. På dagens kameror är det tydligen standard, men det finns tydligen olika varianter av TTL-mätning numera. Vad använder ni vid fiskfotografering? Nåt speciellt kameran bör vara utrustad med i fråga om blixtautomatik?
    Är inne på att köpa åtminstone kamerahuset begagnat för att hålla nere kostnaderna. Nåt man ska titta särskilt på när man köper begagnat?
    Har många fler frågor att ställa, men jag nöjer mig med detta tillsvidare.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Nikons modeller från D70 och uppåt kan styra externa blixtar genom den inbyggda blixten med bibehållen ttl.

    Här är en film som visar hur det fungerar:

    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Hade tänkt slå dig en signal och snacka kameror när det börjar närma sig inköp, Micke. Ska ta mig en titt på filmen. Finns det samma eller liknande finess på Canons 40D eller 50D?
      Måste man ha en orginal Nikon- resp. Canon-blixt för att få full automatik? Funderar på att komplettera med en Metz som iallafall förr var ett erkänt bra märke.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Ursprungligen postat av 56ovwal
        det samma eller liknande finess på Canons 40D eller 50D?
        Nej Canon har inte den funktionen, där behövs IR-sändare. Pentax, Sony och ev. någon till har liknande funktion som Nikon.

        Ursprungligen postat av 56ovwal
        Måste man ha en orginal Nikon- resp. Canon-blixt för att få full automatik? Funderar på att komplettera med en Metz som iallafall förr var ett erkänt bra märke.
        För att utnyttja Nikon Creative Lighting fullt ut behövs deras orginalblixtar SB600/800/900. Men dom är billigare än Metz.
        Senast redigerad av Micke; 09 juli 2009, 14:37.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Hmm, har bestämt för mig att Metz var billigare än orginal, men jag kanske har jämfört päron med äpplen då?
          Det är mycket som talar för att det blir en Nikon D90 i dagsläget och nu la du till ytterligare ett argument på plussidan för Nikon, men som sagt, har inte bestämt mig än. Nåt som talar för Canon 40D eller 50D är att de är så mycket skönare att hålla i och det tycker jag faktiskt är ganska viktigt.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av 56ovwal
            Står i begrepp skaffa digital systemkamera när skatteåterbäring dyker upp på kontot. Har inte bestämt mig vilken kamera jag ska köpa än, men det lutar mot Nikon D90, Canon 40d eller 50D.
            Har ingen digital systemkamera sen tidigare, däremot har jag fotat mycket med min analoga Canon T70, om någon minns den. På den tiden ville jag uppgradera till en T90 eftersom den hade blixtautomatik med TTL-mätning. På dagens kameror är det tydligen standard, men det finns tydligen olika varianter av TTL-mätning numera. Vad använder ni vid fiskfotografering? Nåt speciellt kameran bör vara utrustad med i fråga om blixtautomatik?
            Är inne på att köpa åtminstone kamerahuset begagnat för att hålla nere kostnaderna. Nåt man ska titta särskilt på när man köper begagnat?
            Har många fler frågor att ställa, men jag nöjer mig med detta tillsvidare.
            TTL eller inte? Jag använder mig bara av manuella inställningar för blixt vid fiskfoto, tycker det fungarar bra. Mycket möjligt att det skulle bli bättre med TTL-mätning, tvivlar på det, möjligen lättare?
            Som kamerahus är det 40D, vilket jag tycker duger gått.

            Hälsningar

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • mars 2004
              • 664

              #7
              Fotade själv helt manuellt med T70:an och lärde mig efterhand vilka inställningar man skulle ha, men det kostade en hel del rullar och mycket tid innan det blev skapliga bilder. Så mycket lättare numera när man har facit direkt och kan justera värdena om man inte lyckades. Kunde ta flera veckor förr...
              Vet inte om TTL-mätning fungerar vid fiskfotografering, men rent teoretiskt borde det vara perfekt. Ljuset mäts genom linsen och inte med blixtens sensor om jag fattat det rätt.
              Ah, kom på en ny fråga. Fungerar TTL-mätningen med kamerans spot-mätning? Hade varit grymt smidigt.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Det är svårt att ge råd om vad som behövs och vad som är bäst eftersom alla hittar sin väg som dom tycker fungerar bäst.

                För fiskfoto använder jag alltid manuella inställningar på kameran och full ttl-automatik på blixten. Då kan jag styra slutartid och skärpedjup precis som jag vill ha det och inte behöva tänka på ljuset, det fixar blixtautomatiken. Det tycker jag fungerar väldigt bra.
                Sen har jag även skaffat en blixtsändare så att jag kan sitta en bit från akvariet och ta bilderna, det blir mycket lättare att få bra bilder om fiskarna inte ser att man sitter vid akvariet.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #9
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  Vet inte om TTL-mätning fungerar vid fiskfotografering, men rent teoretiskt borde det vara perfekt. Ljuset mäts genom linsen och inte med blixtens sensor om jag fattat det rätt.
                  Ah, kom på en ny fråga. Fungerar TTL-mätningen med kamerans spot-mätning? Hade varit grymt smidigt.
                  Jag anv mig av Nikonutrustning vid all min akvariefotografering. Trådlös blixt är suveränt smidigt, anv mig av 2st SB 600 blixtar.

                  Detta kort som är ett av mina tidigare fototävlingsbidrag ( april-08 ) är taget med spotmätning.

                  Exif info
                  Manuell inst.
                  Bländare F8
                  Exponeringstid 1/125
                  ISO 200
                  Brännvid 60mm
                  Ljusmätningsläge spotlight

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    Det är svårt att ge råd om vad som behövs och vad som är bäst eftersom alla hittar sin väg som dom tycker fungerar bäst.

                    För fiskfoto använder jag alltid manuella inställningar på kameran och full ttl-automatik på blixten. Då kan jag styra slutartid och skärpedjup precis som jag vill ha det och inte behöva tänka på ljuset, det fixar blixtautomatiken. Det tycker jag fungerar väldigt bra.
                    Sen har jag även skaffat en blixtsändare så att jag kan sitta en bit från akvariet och ta bilderna, det blir mycket lättare att få bra bilder om fiskarna inte ser att man sitter vid akvariet.
                    Micke det känns som om det blir för enkelt då en annan kör ju allt manuellt, blir liksom lite mer utmaning då

                    /Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johan F
                      Micke det känns som om det blir för enkelt då en annan kör ju allt manuellt, blir liksom lite mer utmaning då

                      /Johan
                      Precis, men inte heller det är någon större utmaning eftersom man har histogrammet att titta på och justera efter
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av Göran Å
                        Jag anv mig av Nikonutrustning vid all min akvariefotografering. Trådlös blixt är suveränt smidigt, anv mig av 2st SB 600 blixtar.

                        Detta kort som är ett av mina tidigare fototävlingsbidrag ( april-08 ) är taget med spotmätning.

                        Exif info
                        Manuell inst.
                        Bländare F8
                        Exponeringstid 1/125
                        ISO 200
                        Brännvid 60mm
                        Ljusmätningsläge spotlight

                        Mvh Göran
                        Göran, det måste ju vara superbra att kunna följa fisken och få anpassad blixtljus, om jag nu har förstått det rätt?

                        Lägger med även ett bidrag till förra årets fototävling nu när man kan ladda ner bilden i större format

                        /Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av Micke
                          Precis, men inte heller det är någon större utmaning eftersom man har histogrammet att titta på och justera efter
                          Det är så sant men det är ju lättare att redan på kameradisplay se om bilden är bra eller dålig

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Det är så sant men det är ju lättare att redan på kameradisplay se om bilden är bra eller dålig

                            /Johan
                            Jag menade histogrammet på kameradisplayen.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Niklas Olsson
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 1156

                              #15
                              Ursprungligen postat av 56ovwal
                              Står i begrepp skaffa digital systemkamera när skatteåterbäring dyker upp på kontot. Har inte bestämt mig vilken kamera jag ska köpa än, men det lutar mot Nikon D90, Canon 40d eller 50D.
                              Är inne på att köpa åtminstone kamerahuset begagnat för att hålla nere kostnaderna. Nåt man ska titta särskilt på när man köper begagnat?
                              Har många fler frågor att ställa, men jag nöjer mig med detta tillsvidare.
                              Om valet hamnar mellan 40D och 50D hade jag lagt de tusenlappar jag sparat på en 40D på bra optik som t.ex. ett macro som du kommer ha användning för vid bl.a fiskfoto.
                              Nikon D90 verkar också vara en riktigt bra kamera så det är bara du fortsätter att klämma på dom och känner vilken som känns bäst. Tror du blir mer än nöjd med vilken av dessa tre du än väljer.
                              Begagnade kameror kan vara lite klurigare än t.ex. optik men testa att fota lite med den om det finns möjlighet till det..ställ massa frågor...ser den fräsch ut...finns garanti kvar m.m

                              Sedan kan det ju vara bra/kul om man har nå´n kompis med samma system man kan testa lite grejer från innan man öppnar plånboken totalt.
                              Senast redigerad av Niklas Olsson; 09 juli 2009, 18:32.
                              //Niklas

                              www.nofoto.se
                              Nofoto på Facebook
                              ____________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...