Hur man tvättar ny akvariesand enligt Albin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Det går fortare om man bara fyller spannen med 10-20% och kör fler gånger. Därför är en tvättbalja (eller badkar som någon skriver) helt överlägsen.
    Absolut...men nu var det ju sand som finns i karet och det Albin påvisar är ett sätt att göra rent sanden utan att flytta den speciellt mycket. För min del går det för sakta så jag använder den metod jag skrev om sist. Annars tvättar jag sand enligt den prinicp som Ola beskriver...

    Kommentar

    • daniel_i_malmö
      Användare
      • april 2002
      • 1338

      #17
      Måste säga att jag är imponerad av hur väl skiten samlades upp. Men för stora kar måste det bli ett himla längdraget arbete. För att inte tala om jobbet att tappa i ny sand i flaskan gång på gång.

      Men för mindre sandmängder verkar det funka perfekt.
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        Absolut...men nu var det ju sand som finns i karet och det Albin påvisar är ett sätt att göra rent sanden utan att flytta den speciellt mycket. För min del går det för sakta så jag använder den metod jag skrev om sist. Annars tvättar jag sand enligt den prinicp som Ola beskriver...
        nä läs Rubriken.......

        hur man tvättar ny sand.......många har missat detta
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #19
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          asg.
          kan du inte prova..... men filma händelsen du oxå med brevlådan menar jag
          Ska det vara sand i brevlådan också ? Den filmen vill jag också se
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            nä läs Rubriken.......

            hur man tvättar ny sand.......många har missat detta
            Oki...

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Ursprungligen postat av Malawe
              Absolut...men nu var det ju sand som finns i karet och det Albin påvisar är ett sätt att göra rent sanden utan att flytta den speciellt mycket. För min del går det för sakta så jag använder den metod jag skrev om sist. Annars tvättar jag sand enligt den prinicp som Ola beskriver...
              Nu börjar det bli lite tuggigt... Min kommentar handlade om den "klassiska" metoden i hink och inte Albins metod. Jag gjorde ingen jämförelse. Kör man i hink så är det bästa att inte ha mer än 5-10 cm tjockt lager.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Nu börjar det bli lite tuggigt... Min kommentar handlade om den "klassiska" metoden i hink och inte Albins metod. Jag gjorde ingen jämförelse. Kör man i hink så är det bästa att inte ha mer än 5-10 cm tjockt lager.
                jag har mer än halva hinken tar 10min för en 25kg säck, bara man har en nedåtriktad kran i en större vask(badkar) med bra vattentryck (gammal blandare) inte fjösdrag i miljöblandare
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #23
                  Vart kan man köpa sand i Pet-flaska
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Sullgucku
                    Användare
                    • september 2005
                    • 89

                    #24
                    Nåt som jag funderat på när det blir dax att göra ren sanden/gruset är att köra det i betongblandaren med vatten slangen i hela tiden så att det sköljer, bör väl funka även på ny sand. Kan kanske va nåt om man har större mängder

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #25
                      Gör bara inte som jag gjorde. Fyllde på med otvättad sand i 720 och tänkte bara skölja och byta vatten ett par gånger för att slippa allt slaffsande med hinkar. Vart gode grumligt i karet och fina ytränder på glaset som man fick skarpa lös i månader efteråt. Och inte tala om jordätarna som fick en astma-attack vid varje grustag. Uj så det dammade om käften på dem!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Nu börjar det bli lite tuggigt... Min kommentar handlade om den "klassiska" metoden i hink och inte Albins metod. Jag gjorde ingen jämförelse. Kör man i hink så är det bästa att inte ha mer än 5-10 cm tjockt lager.
                        Jo ja jag missade att det inte bara handlade om att rengöra sanden i karet...utan att det står "ny akvariesand".

                        Kommentar

                        • algskraparn
                          Användare
                          • september 2006
                          • 159

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sullgucku
                          Nåt som jag funderat på när det blir dax att göra ren sanden/gruset är att köra det i betongblandaren med vatten slangen i hela tiden så att det sköljer, bör väl funka även på ny sand. Kan kanske va nåt om man har större mängder
                          Funkar s**tbra faktiskt, kruxet är bara att man skall ha en betongblandare hemma..

                          Kommentar

                          • Orppo
                            Användare
                            • september 2004
                            • 518

                            #28
                            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                            Gör bara inte som jag gjorde. Fyllde på med otvättad sand i 720 och tänkte bara skölja och byta vatten ett par gånger för att slippa allt slaffsande med hinkar. Vart gode grumligt i karet och fina ytränder på glaset som man fick skarpa lös i månader efteråt. Och inte tala om jordätarna som fick en astma-attack vid varje grustag. Uj så det dammade om käften på dem!

                            Jag har också lyckats med det.
                            Numera använder jag en skottkärra+vattenslang+starka underarmar tills det blir rent.Och det ska fan va helt rent innan man ger sig!
                            Smällen med stelfrusna händer får man ta.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...