Sätta in bakgrund i Juwel Vision 450 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • d_rojal
    Användare
    • juli 2009
    • 6

    Sätta in bakgrund i Juwel Vision 450 L

    Har precis inhandlat ett juwel vision 450 L. Skulle vilja sätta in en back to nature bakgrund. Problemet är att mittstagen sitter ihop med rampen. Är det någon som vet eller har erfarenhet hur man ska gå till väga för att få bort dem, utan att ha sönder dom?
  • Tougaye
    Användare
    • januari 2008
    • 30

    #2
    Ursprungligen postat av d_rojal
    Har precis inhandlat ett juwel vision 450 L. Skulle vilja sätta in en back to nature bakgrund. Problemet är att mittstagen sitter ihop med rampen. Är det någon som vet eller har erfarenhet hur man ska gå till väga för att få bort dem, utan att ha sönder dom?
    btn säljer bakrunder till juwel kar om du tittar på hem sidan..dom kommer i två delar och är kortare för att få plats med juwels orginal filter kammare.sen har juwel sina egna också .dom är mycket billigare
    Tougaye

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av d_rojal
      Har precis inhandlat ett juwel vision 450 L. Skulle vilja sätta in en back to nature bakgrund. Problemet är att mittstagen sitter ihop med rampen. Är det någon som vet eller har erfarenhet hur man ska gå till väga för att få bort dem, utan att ha sönder dom?
      Du kan dela bakgrunden i två bitar o sen limma ihop dom under staget
      eller köpa moduler
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Om mittstagen sitter med nitar så är det bara att ta bort dom med borrmaskin. När du är klar är det bara att sätta tillbaka dom med nitar eller rostfri skruv och mutter. Jag använde skruv och mutter på mitt kar. Det är lättsammare ifall jag skulle behöva ta bort det igen.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          Om mittstagen sitter med nitar så är det bara att ta bort dom med borrmaskin. När du är klar är det bara att sätta tillbaka dom med nitar eller rostfri skruv och mutter. Jag använde skruv och mutter på mitt kar. Det är lättsammare ifall jag skulle behöva ta bort det igen.
          Jag tror den är gjuten limmad konstruktion
          då ska man akta sig för att såga av den
          vilket medför problem vid garantin
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Ursprungligen postat av HåE
            Om mittstagen sitter med nitar så är det bara att ta bort dom med borrmaskin. När du är klar är det bara att sätta tillbaka dom med nitar eller rostfri skruv och mutter. Jag använde skruv och mutter på mitt kar. Det är lättsammare ifall jag skulle behöva ta bort det igen.
            Om jag inte minns fel från mitt Rio 300a sitter mittstaget formgjutet med sargen runt karet.
            Jag fick ner en BTN Rocky utan problem genom att göra den 3cm smalare än karets botten (47cm). Jag la i den med "ryggen" mot bottnen, genom att sticka ner den på ena sidan om mittstaget. Sedan reste jag den upp som den skulle stå. och la 3 cm tjock frigolit så höjden blev rätt igen. Sedan cilikonade jag fast bakgrunden mot sidoglasen och lät det torka... När detta var klart siliconade jag fast bakgrunden i frigoliten i boten samt tätade frigoliten mot botten och sidorna. när det sedan var dax för att fylla sand i karet tog jag och smetade in frigoliten med transperant silicon som jag omedelbart presade på med den sand som senare skulle i karet. På detta sätt döljs frigoliten ......
            Resultatet blev kanon utan att jag behövde göra åverkan på mittstaget,
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • d_rojal
              Användare
              • juli 2009
              • 6

              #7
              Ok, förstår att det inte går att ta bort dom, eftersom de är formgjutna med sargen . Har 2 st stag, så det kan bli svårt att få ner den ändå kanske.får mäta o se om det går att dela en btn på mitten. Känns lite sådär att såga sönder den , när man itne vet om det blir bra.

              Första gången jag skriver eller är inne på den här sidan. Possitivt att så många svara och så snabbt =)

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av d_rojal
                Ok, förstår att det inte går att ta bort dom, eftersom de är formgjutna med sargen . Har 2 st stag, så det kan bli svårt att få ner den ändå kanske.får mäta o se om det går att dela en btn på mitten. Känns lite sådär att såga sönder den , när man itne vet om det blir bra.

                Första gången jag skriver eller är inne på den här sidan. Possitivt att så många svara och så snabbt =)
                Varför göra det svårt när det är enkelt
                använd modulstenar skillnaden är bara liten......det blir snyggare
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  Ursprungligen postat av d_rojal
                  Ok, förstår att det inte går att ta bort dom, eftersom de är formgjutna med sargen . Har 2 st stag, så det kan bli svårt att få ner den ändå kanske.får mäta o se om det går att dela en btn på mitten. Känns lite sådär att såga sönder den , när man itne vet om det blir bra.

                  Första gången jag skriver eller är inne på den här sidan. Possitivt att så många svara och så snabbt =)
                  Ok, det e 2 stag i 400L karet..... Det jag undrar e om du har koll på hur mycket space en btn tar i ditt kar? Den jag satte i mitt Rio tog ren för mycket platts...
                  Ångrade mig så mycket att jag sålde karet. Om man skall ha BTN eller liknande har jag genom eget prövande kommigt fram till att karen bör vara ca 70-80cm djupa om det skall vara snyggt OCH lämna platts kvar i karet åt firrarna. Men det e min smak och andra gör som dom vill och tycker
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • d_rojal
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 6

                    #10
                    Verkar inte som att det blir någon btn bakgrund. För omständigt för att få i och få det snyggt. Du har rätt oden 70,de tar mycke plats faktiskt.

                    Nästa fråga. Om jag nu använder modulstenar, ska man måla utanpå baksidan då?

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • januari 2007
                      • 869

                      #11
                      Ursprungligen postat av d_rojal
                      Verkar inte som att det blir någon btn bakgrund. För omständigt för att få i och få det snyggt. Du har rätt oden 70,de tar mycke plats faktiskt.

                      Nästa fråga. Om jag nu använder modulstenar, ska man måla utanpå baksidan då?
                      Klart du kan, men det e en smaksak vilen färg du vill ha. Vissa kör blått anndra försöker blanda till en nyans som överrensstämmer med modulerna och en del kör svart... Själva annvänder jag svart då jag tycker detta bidrar med extra djup i karet som jag upplever det bifogar ett foto på mitt 1300L så kan du få lite koll på hur jag menar med svart samt få lite inspiration
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • d_rojal
                        Användare
                        • juli 2009
                        • 6

                        #12
                        Ursprungligen postat av Oden70
                        Klart du kan, men det e en smaksak vilen färg du vill ha. Vissa kör blått anndra försöker blanda till en nyans som överrensstämmer med modulerna och en del kör svart... Själva annvänder jag svart då jag tycker detta bidrar med extra djup i karet som jag upplever det bifogar ett foto på mitt 1300L så kan du få lite koll på hur jag menar med svart samt få lite inspiration
                        Ser jäkligt snyggt ut Är allt moduler, eller är det blandat med riktiga stenar? Vad har du för grus? Har ingen erfarenhet av moduler, så det är inte så lätt att veta vad man ska köpa för olika modeller.

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #13
                          Ursprungligen postat av d_rojal
                          Ser jäkligt snyggt ut Är allt moduler, eller är det blandat med riktiga stenar? Vad har du för grus? Har ingen erfarenhet av moduler, så det är inte så lätt att veta vad man ska köpa för olika modeller.
                          Det e inga moduler alls. det är en Pangea3 bakgrund som jag delat med såg på väl valda ställen och satt mot glaset. Sedan är det spräng sten som passar bra i struktur och färg.. Det kostade straks över 2 lax att fixa den varianten. Sanden är en vit sand som jag köper på Hornbach, 25kg för 99:- Riktigt bra sand som håller färgen och i mitt tycke snyggare än korall kros eller ciklidgrus...
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • tummen
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 20

                            #14
                            Ursprungligen postat av HåE
                            Om mittstagen sitter med nitar så är det bara att ta bort dom med borrmaskin. När du är klar är det bara att sätta tillbaka dom med nitar eller rostfri skruv och mutter. Jag använde skruv och mutter på mitt kar. Det är lättsammare ifall jag skulle behöva ta bort det igen.
                            rostfritt + aluminium = galvaniska strömmar. fräter med tiden bort aluminiumet.
                            speciellt i kombination med vatten. salt vatten är ännu värre.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...