Victoriaakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    Användare
    • december 2007
    • 41

    Victoriaakvarie

    Planerar ett nytt akvarie som kommer att bli ca 775 liter. Skall måttbeställas, har en bra nisch/hörna som ursprungligen är planerad som bar. Finns golvbrunn och vatten där så det kan inte bli bättre. Har funderat på vad jag skall fylla akvariet med. Har nu bestämt mig för victoria, men vad skall jag ha? Tittat på
    redback scraper och nubila, antar att de kan fungera ihop? Sedan funderar jag på pseudocrenilabrus multicolor victoriae. Ingen är väl särskilt revirhävdande? 6-7 stycken av varje + några malar är kanske lagom i akvariet?
    Senast redigerad av Nilsrolf; 03 juli 2009, 14:44.
  • endymion

    #2
    Jag hade inte blandat nubila med red back scraper av den enkla anledningen att det är skitsvårt att se skillnad på honorna.

    Kommentar

    • Nilsrolf
      Användare
      • december 2007
      • 41

      #3
      Ursprungligen postat av endymion
      Jag hade inte blandat nubila med red back scraper av den enkla anledningen att det är skitsvårt att se skillnad på honorna.
      Ok, då lägger jag ned det. Alternativ förslag?

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #4
        Jag håller "red back scraper" tillsammans med Lipochromis sp. "matumbi hunter", det fungerar ypperligt.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Nilsrolf
          Användare
          • december 2007
          • 41

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Jag håller "red back scraper" tillsammans med Lipochromis sp. "matumbi hunter", det fungerar ypperligt.
          Tack, intressent alternativ.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Matumbi hunter funkar nog fint som sagt. Rockkribensis är också ett alternativ.

            Kommentar

            • Nilsrolf
              Användare
              • december 2007
              • 41

              #7
              Ursprungligen postat av endymion
              Matumbi hunter funkar nog fint som sagt. Rockkribensis är också ett alternativ.
              Rock.... inte för lik redback...?

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av Nilsrolf
                Rock.... inte för lik redback...?
                Jo visst lite, men honorna är inte alls lika. Alltså ingen som helst risk att du blandar ihop fiskarna själv.

                Kommentar

                • Nilsrolf
                  Användare
                  • december 2007
                  • 41

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Jo visst lite, men honorna är inte alls lika. Alltså ingen som helst risk att du blandar ihop fiskarna själv.
                  För min del ingen betydelse, men de håller ordning på det själva då.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Man kan aldrig vara helt säker på att de klarar av att hålla ordning på vilken art de tillhör. Men det finns några tips, de är att Astatoreochromis alluaudi och Pseudocrenilabrus multicolor victoriae inte hybridiserar med övriga. Sedan bör man försöka blanda fisk från samma område eller samma fångstplats om man blandar i övrigt. Dessutom är det så gott som ett måste att man ser skillnad på fiskarna själv.

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      Användare
                      • december 2007
                      • 41

                      #11
                      Tackar, har lite att fundera på och titta vidare på.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...