Utstående ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Utstående ögon

    Min Rhampocromis hane har råkat ut för något som jag aldrig har sett förut. Hans ena öga började bli grumligt någon gång i slutet av förra veckan. Min första teori var att han har simmat in i någon sten eller något, eller att någon av de andra fiskarna fått in en fullträff på ögat. Han har nämligen inte varit blyg med att leka den senaste tiden och då blir det problem med andra störande firrar.

    Nu har det grumliga övergått till ett riktigt svullet öga, om jag jämför med honan så ser det ut som att även det ögat som ser friskt ut är svullet (men inte grumligt). Det känns osanolikt att han har fått en "naturlig" skada på båda ögonen samtidigt vilket gör att jag börjar fundera på om det är något skit i burken. Han verkar inte galet stressad, han ligger mest still men andas inte häftigt.

    Jag bytte ca 40% vatten igår och körde lite extra salt + en stor dos Easylife.

    Någon som varit med om liknande problem?

    Har ingen lust att klubba ihjäl honom riktigt än, om det inte är en sjukdom vill säga. Om andra ögat svullnar upp mer så blir det klubban...

    EDIT: såg nu när han äntligen blev lite aktiv när jag matade att ögat är helt rött, ser ut som en blödning i ögat. Han käkade inte! Frågan är om det inte är mer humant med klubban ändå... Ögat kommer nog inte bli bra igen. Avvaktar tills imorgon.
    Senast redigerad av Erik Österlund; 30 juni 2009, 20:20. Anledning: Upptäckte en ny sak.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Skadade ögon läker ofta bra.

    Utstående ögon brukar däremot tyda på att något allvarligt är på g, så fortsätt med mycket salt och se vad som händer. En dos furapond hade jag också kört "om-ifall-att".
    Tony Englund

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Tack för svar Tony!

      Jag har sett skadade ögon förut men inget som sett ut som det här. Frågan är om det andra ögat är svullet eller om jag bara tycker det nu, det är svårt att avgöra eftersom man nu tittar på saker man normalt inte bryr sig om så mycket. Om det andra ögat börjar svälla och likna det andra ögat så är det ju något galet helt klart.

      Vad finns det för sjukdommar som gör att ögonen svullnar (förutom långt gången bukvattensot, vilket jag är säker på att detta inte är)?

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Tack för svar Tony!

        Jag har sett skadade ögon förut men inget som sett ut som det här. Frågan är om det andra ögat är svullet eller om jag bara tycker det nu, det är svårt att avgöra eftersom man nu tittar på saker man normalt inte bryr sig om så mycket. Om det andra ögat börjar svälla och likna det andra ögat så är det ju något galet helt klart.

        Vad finns det för sjukdommar som gör att ögonen svullnar (förutom långt gången bukvattensot, vilket jag är säker på att detta inte är)?
        Det finns sjukdomen popeye som orsakas av bakterier och behandlas med samma mediciner som bukvattensot. Men avakta är kanske bäst. Att medicinera är både dyrt och tråkigt Hur blev Otterpoint ynglen förresten Erik?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #5
          på mina fiskar flög ögona ut oxå... de var nitrit... Kollat det?
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Ursprungligen postat av slarvid
            på mina fiskar flög ögona ut oxå... de var nitrit... Kollat det?
            Nej det har jag inte kollat men det är bara en fisk som är drabbad av 50-60 fiskar så det verkar inte så troligt.

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #7
              oki... det började med en fisk... sen kom de andra efter efter nåra dar, fast den första va de värst för
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ursprungligen postat av Mattias777
                Det finns sjukdomen popeye som orsakas av bakterier och behandlas med samma mediciner som bukvattensot. Men avakta är kanske bäst. Att medicinera är både dyrt och tråkigt Hur blev Otterpoint ynglen förresten Erik?
                Ja det är bökigt att medicinera i stora burkar...

                Otter point ser ut att bli bra. Tänkte att jag skulle plocka ut några av de finare och köra dom i stora burken. Ska bara bli av med afrorna först .

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av slarvid
                  oki... det började med en fisk... sen kom de andra efter efter nåra dar, fast den första va de värst för
                  Aha... Ska ta och göra en mätning. Har inte mätt några värden alls sedan jag startade upp burken, då hade man ju koll! Sen går jag bara efter hur fiskarna ser ut. Just nu ser det ju inte så bra ut med en av dom iaf

                  Såg idag att han har fått något slemmigt som hänger från det friska ögat också. En vit trådliknande grej.

                  Han ser dock piggare ut och simmar omkring mer, fortfarande normal andning.

                  Undrar vad det kan vara...

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Nu har jag plockat bort en av favoriterna i stora burken. Kändes inte som att det var så snällt att låta honom plågas mer även om det kändes hårt att klubba.

                    När jag klubbade honom så sprack det svullna ögat och det stank ruttet. Var nära att jag fick se frukosten en gång till.

                    Ruttet = bakterier (?)

                    Har nu mätt nitrit = 0

                    Jag bytte nu ca 20 % vatten och saltade på lite + mer easy life.

                    Ingen annan fisk visar några tendenser till sjukdom och nu är det ca en vecka sen ögat började grumlas på Rhampochromisen. Det betyder inte att faran är över iofs, frågan är vad jag ska göra om det är någon annan som får samma symptom...

                    Är det vettigt att höja temperaturen till 28 C eller ska jag hålla 24 C som nu? Jag stängde av doppvärmaren i måndags efter vattenbyte och hade då 28 C innan bytet.

                    Tacksam för lite råd...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...