hjälp! Sten i munnen? eller vad!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    hjälp! Sten i munnen? eller vad!?

    jag har nu upptäckt att en av mina apistogramma honor har något i munnen som hon inte spottar ut. har sätt att dom tar upp sten och spottar ut den. kan det va så att hon har stoppat i sig en sten som är för stor??
    hon har sätt ut så i 2 dagar nu. munnen är öppen som ett O.
    Senast redigerad av FrePGun; 25 juni 2009, 22:25.
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Då får du håva upp henne och kolla. Jag har råkat ut för detta en gång med en mbuna. Jag fick använda en pincett för att få ut stenen. När jag sedan släppte tillbaka fisken så simmade den upp och ner, så jag fångade in den igen och höll den vid filterutblåset tills den piggnade till. Ibland har man nytta av catch and release fiske.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      det vet jag inte om jag vågar.hon är ganska liten. fredrik är inte hemma och kommer inte fören på söndag..

      nu har jag varit och hållt henne och tittat men det är inte så lätt att skaka ut stenen.och den är för långt in för att peta..
      Senast redigerad av FrePGun; 26 juni 2009, 00:06.

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Små fiskar är väldigt känsliga, så det är nog större chans att du skadar henne än att du lyckas. Förmodligen bättre att hon själv få försöka få ut stenen. Om hon därimot inte lyckas och börjar visa dålig form, så kan det vara värt ett försök. Lycka till.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av HåE
          Då får du håva upp henne och kolla. Jag har råkat ut för detta en gång med en mbuna. Jag fick använda en pincett för att få ut stenen. När jag sedan släppte tillbaka fisken så simmade den upp och ner, så jag fångade in den igen och höll den vid filterutblåset tills den piggnade till. Ibland har man nytta av catch and release fiske.
          Catch and release fiske tillämpat i akvariemiljö - har inte tänkt på det förut, men visst har hanterandet gett en viss vana...lite impad trots allt.

          Och till trådens innehåll - hoppas att du/ni lyckas få ut stenen...håller tummarna!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Nu har vi fått ut det hon svalt, en liten snigel var det, hur fasen hon fick in den i munnen förstår jag inte för jag fick vara rätt brysk för att få ut den, tror tyvärr inte hon överlever.

            Hon ligger i håven just nu i karet släpper jag ut henne så flyter hon bara med och jag misstänker att dom andra fiskarna blir elaka vid henne då.

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              #7
              Tråkigt att höra. Har ni inget annat litet kar eller yngelkasse ni kan placera henne i?
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Gourmémåltid slutade i död!

                nu har vi tagit bort henne då hon inte rörde på gälarna längre (stendöd).

                till råga på detta har den store hanen i 125l akvariumet också gått och dö.
                väldigt onödigt enligt mig då ja redan förlorat en hona.
                han låg och guppa på ytan ögonen va alldeles vit, de andra invånarna (två honor och 2 pitbull pleco) värkar må helt prima i övrigt.
                vet ni vad det kan vara?
                han var stor redan när vi köpte han och ganska lam.

                Kommentar

                Arbetssätt...