Filtrering till 960 Liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Putte Ludde
    Användare
    • februari 2008
    • 107

    #16
    Nu när jag ändå är i farten så tar jag upp den här gamla tråden igen. Har som sagt ett Eheim 2260. (Pumpar 1900 l/h och filter volymen är 18 l). Men är väldigt osäker på vad jag ska fylla detta ytter filter med, och i vilken "ordning" filter matrialet ska ligga?!?! Har bio bollar, keramik rör och även blå filtermatta att tillgå.


    Med vänliga hälsningar

    Patrick

    Kommentar

    • Putte Ludde
      Användare
      • februari 2008
      • 107

      #17
      Lyfter denna tråd. Skulle behöva svar på ovan stående inlägg.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #18
        Ursprungligen postat av Putte Ludde
        Nu när jag ändå är i farten så tar jag upp den här gamla tråden igen. Har som sagt ett Eheim 2260. (Pumpar 1900 l/h och filter volymen är 18 l). Men är väldigt osäker på vad jag ska fylla detta ytter filter med, och i vilken "ordning" filter matrialet ska ligga?!?! Har bio bollar, keramik rör och även blå filtermatta att tillgå.


        Med vänliga hälsningar

        Patrick
        Hej,
        har själv ingen erfarenhet av just den modellen. Verkar inte vara filterbehållare i. Tror du ska ha keramikrör nederst, följt av blå matta mellan rören och bibollar.
        Kolla länk:

        Pabl

        Kommentar

        • Hogan1
          Användare
          • augusti 2008
          • 149

          #19
          Föreslår en eheim 1262 som komplement till ditt 2260. Anslut pumpen till en ordentlig bit filtermatta. Led slang genom bakgrunden till ett strilrör riktat snett upp mot ytan. Ha utblåset till ytterfiltret på andra sidan. Då har du ungefär 5x akvarievolymen i filterkapacitet samt bra ytvattenrörelse.
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jag har ett 2260 och jag blev rekommenderad av akvarielagret att köpa en grövre filtermatta i botten och en påse med keramikrör (2 stora paket) och sedan ett finare filter närmast pumpen.

            Dock ligger jag på tok för lågt i cirkulation i mitt 936 liters. Vet ej riktigt vilket nästa steg jag ska ta, men Hogan1 hade ju ett bra förslag!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Hogan1
              Användare
              • augusti 2008
              • 149

              #21
              Fast vid närmare eftertanke hade jag nog själv smällt på lite mer om jag skulle sätta upp en ny tank - även om 5 ggr akvarievolymen normalt räcker gott. Det går ju att komplettera som man vill egentligen. Har själv 2900 l/h i ett 375 och 4600 l/h i mitt 450.. Men det är ju jag det..... :-)

              Går själv i embryostadiet med tankar på en större tank +1000 liter - men det är en långsiktig plan. Dock har jag redan börjat fundera på filtreringen och hur jag skall komma upp till önskad filtervolym/mängd. 5 ggr känns som ett ungefärligt minimum.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Vad har du för pumpar för att uppnå detta?

                Grejen är ju att man vill ha rejäl filtrering utan att blåsas upp fiskarna i ett hörn

                Jag kommer att ha jordätare hantlar och diadema
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Hogan1
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 149

                  #23
                  I mitt 375 har jag ett Eheim 2080 med strilrör åt höger och bakom bakgrunden sitter en Eheim cirkulationspump (1250) på filtermatta. Strilöret genom bakgrunden blåser åt vänster (snett uppåt).
                  I mitt 450 har jag ett Fluval FX5 med utblås på ena sidan och för tillfället ett Eheim 2252 innerfilter på den andra. Men innerfiltret kör jag inte konstant där - jag har haft så mycket fisk i den tanken så jag satte dit ett extra filter och så har det bara blivit kvar. Har dessutom Malawi i bägge karen och de gillar ju lite cirkulation....
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • Putte Ludde
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 107

                    #24
                    Ok. Tack för svaren killar (hoppas att ni är killar nu då ) Ja man fick ju en hel del att fundera igenom nu. Jag har ju en Eheim compact + 5000 som jag kommer att köra bakom bakgrunden, och så filtermatta under pumpen. Hade ju hoppats att de räcker, men man kanske måste tänka om?!?!


                    Med vänliga hälsningar

                    Patrick

                    Kommentar

                    • Putte Ludde
                      Användare
                      • februari 2008
                      • 107

                      #25
                      Nämen nu när jag kollade upp pump volymen på 1262 så är ju den lägre än vad jag har i mitt compact 5000. Så min plan kanske går i lås i alla fall då... Eller va tror ni?

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 149

                        #26
                        Ursprungligen postat av Putte Ludde
                        Nämen nu när jag kollade upp pump volymen på 1262 så är ju den lägre än vad jag har i mitt compact 5000. Så min plan kanske går i lås i alla fall då... Eller va tror ni?
                        Eheim 2260 + Eheim 1262 räcker som sagt var säkert, men byter du ut 1262:an mot en Eheim compact 5000 så har du ju bra marginal och kapacitet så det räcker - och blir över.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        • Putte Ludde
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 107

                          #27
                          Va skönt att höra, då blir de till att åka på de allternativet jag tänkt från början! Tackar för förslagen i alla fall!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...