Hur byter ni vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tricoti
    Användare
    • juni 2009
    • 249

    Hur byter ni vatten?

    I dagens reklamblad såg jag en "SLANGBOX" med 20meter slang på rulle med väggfäste.Helt perfa tycker jag, slang diametern verkar liite klen.Man vill ju inte hålla på i 2 timmar att byta 20% varje vecka,men principen att ha vattenslang på rulle på väggen tilltalar mig som förut har haft en vattenslang hopknycklad i ett skåp som åker fram vid vtn byten och som ounvikligen får ett "veck" på slangen efter ett tag.Ja en slangbox fäst på väggen inne i badrummet som bara är att dra ut o så trycka på knappen så åker slangen in i hållaren.Det verkar vara modellen! Men hur gör ni??
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    #2
    Jag bor i radhus så min slang för tömmning (15m) hänger på en slanghållare i förrådet... den används som hävert ut till rabatten. Har dock tänkt köpa en grövre slang eftersom det tar väl långt tid att tömma ut 20-30%.

    Mitt kar står vägg i vägg med toaletten så påfyllningslangen ligger faktist bakom toastolen (3-4m) och kopplas till duschen och till kolfiltret som sitter under akvariet.

    Men borde det inte vara lika smidigt med en slanghållare på toaväggen som en slangvinda... sedan kan du knappast använda den slangen för hävert... eftersom det blir svårt att få det fungera via vindan. (eller tänker jag fel?)
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av tricoti
      I dagens reklamblad såg jag en "SLANGBOX" med 20meter slang på rulle med väggfäste.Helt perfa tycker jag, slang diametern verkar liite klen.Man vill ju inte hålla på i 2 timmar att byta 20% varje vecka,men principen att ha vattenslang på rulle på väggen tilltalar mig som förut har haft en vattenslang hopknycklad i ett skåp som åker fram vid vtn byten och som ounvikligen får ett "veck" på slangen efter ett tag.Ja en slangbox fäst på väggen inne i badrummet som bara är att dra ut o så trycka på knappen så åker slangen in i hållaren.Det verkar vara modellen! Men hur gör ni??
      Jag har dragit fram rör till karet, bara att öppna en kran så rinner det rakt ut i avloppet. När det är dags att fylla på så öppnar jag bara en annan kran så fylls det på igen. Slangvinda på badrumsväggen skulle nog aldrig min fru gå med på, hur förstående hon än är...Tror nog iof. inte det skulle tilltala mig heller. Men men smaken är som baken, gör det som passar dig

      Kommentar

      • NIC

        #4
        Ursprungligen postat av Krille J-son
        Jag har dragit fram rör till karet, bara att öppna en kran så rinner det rakt ut i avloppet. När det är dags att fylla på så öppnar jag bara en annan kran så fylls det på igen.
        Det där är absolut nånting som jag skulle kunna tänka mig!!!
        Nu blir det slang rakt ut genom fönstret vid tömning och sen kopplas slangen på kranen på toan för fyllning, funkar helt ok.

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #5
          Ha,ha jag kan tänka mig vad mina grannar skulle säga om mitt framtida akvarievatten skulle skulle spolas rakt ut från andra våningen...Kan man bli vräkt för sådant? Inte värt att pröva.Eller ska jag satsa på en bostadsrätt eller ägarlägenhet.Eller en lght på bottenplan.Eller en guldfisksskål.bara suga upp i ett sugrör vid vtn byte.Ha,ha..får man fortf,sälja guldfisksskålar?

          Kommentar

          • Oden70
            Användare
            • januari 2007
            • 869

            #6
            Mitt stora 1300L annvänder jag slang med powerhead som ut tömmning, och duchen och en annan slang för på fyllning.

            Ute i garaget har jag borrat karen , satt en genomförare och kopplat på slang på den. Dessa slangar går ner i en gardena koppling med 4a uttag. dessa överförs till 1 utslang , det e bara att öppna vald kars kran så tömms det som jag öppnar. Annvände en likadan kopplings annordning till att fylla på karen, tycker det e en smidig lösning som sparar mycket spillande och klyddande...
            Petrochromis is da shit8)8)

            Kommentar

            • tricoti
              Användare
              • juni 2009
              • 249

              #7
              Ja spillande o blask o kladd. Det kan göra en glad akvarist sur...Men det värsta jag vet är firrrar som hoppar ur akvariet.

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • september 2004
                • 518

                #8
                Jag byter med den s.k Hävertmetoden
                Skämt åsido.
                Jag har mitt akvarium placerat 0,5 meter från en sink.
                Kan byta vatten smidigt när jag vill.
                Men kruxet är att jag vill inte byta vatten ,för ju enklare det är desto mer jobbigt blir det,av någon konstig anledning.

                Jag byter vatten när jag tror att jag måste.
                Kan dröja upp till 3 Månader.(eller mer)

                Det enkla blir ibland ett "berg"

                Kommentar

                • Orppo
                  Användare
                  • september 2004
                  • 518

                  #9
                  När jag byter vatten i dammen,blir det en dränkbar pump som får jobba i några timmar.
                  Sen är det ungefär dubbelt så många timmar att fylla på vatten.

                  Det är ett dagsverke att byta vatten+rengöra filtret.
                  Och slåss med diverse insekter+rödmyror+myggjävlar.
                  Ska man justera en växt så får man bada.
                  Har smalbenen rappade med myggbett.

                  Men byta vatten i dammen är mer intressant,för då får man slåss och svettas.
                  (med insekter)

                  Kommentar

                  • steffo99

                    #10
                    Jag kör utan täckglas och lyckas avdunsta ungefär 10 liter i veckan så det är ganska lagom för mig att bara fylla på i mitt 54l. Mycket smidigt måste jag säga men i mina större så måste jag byta al manuel med slang och spann. Låter smidigt med rör från akvarier rakt ner i avloppet.

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • april 2002
                      • 880

                      #11
                      Ursprungligen postat av steffo99
                      Jag kör utan täckglas och lyckas avdunsta ungefär 10 liter i veckan så det är ganska lagom för mig att bara fylla på i mitt 54l. Mycket smidigt måste jag säga men i mina större så måste jag byta al manuel med slang och spann. Låter smidigt med rör från akvarier rakt ner i avloppet.
                      Att fylla på är iofs inte det samma som att byta.
                      Vid avdunstning anrikas kanske ämnen som borde avlägsnas.
                      Vad som är rätt eller fel får man kanske upptäcka själv, vad som är rätt för en måste ju inte vara det för en annan.

                      Kommentar

                      • GöranE
                        Användare
                        • februari 2009
                        • 334

                        #12
                        Jag har köpt en 20mm grön trädgårdsslang slang på Biltema som tyärr är väldigt stel. Fungerar dock bra att mha hävertmetoden tömma ur rätt mängd i alla tre karen och sedan fylla på dom igen med samma slang kopplad till duschen. Jag häller i tempererat vatten även om jag bara byter 20%. Nödvändigt?? Går kanske lika bra med kallt vatten?
                        Jordätare är det som gäller..

                        Kommentar

                        • Orppo
                          Användare
                          • september 2004
                          • 518

                          #13
                          Ursprungligen postat av GöranE
                          Jag har köpt en 20mm grön trädgårdsslang slang på Biltema som tyärr är väldigt stel. Fungerar dock bra att mha hävertmetoden tömma ur rätt mängd i alla tre karen och sedan fylla på dom igen med samma slang kopplad till duschen. Jag häller i tempererat vatten även om jag bara byter 20%. Nödvändigt?? Går kanske lika bra med kallt vatten?
                          Det är väl bra att fylla på med tempererat vatten,det gör jag.
                          Om man kan fylla på med samma temp så slipper ju doppvärmaren jobba i gång

                          Å andra sidan är det kanske bra om de får en "kalldusch" så de piggnar till lite.
                          Det beror väl lite på vattenvolym osv.

                          Jag har fyllt på med kallvatten vid nått enstaka tillfälle,så fiskarna simmade på snedden av köld.man måste ha koll så inte det inte blir en chock för invånarna.

                          Vattenvolym?
                          Invånare?
                          Doppvärmare?
                          Beredskap?

                          Kommentar

                          • HenkeP
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 61

                            #14
                            Jag öppnar fönstret som sitter 3 dm från akvariet, stryper utblåset på fluvalen till noll, hänger ut det genom fönstret, drar på max-flöde igen och sätter mig och väntar på att lagom mängd vatten skall försvinna.
                            Påfyllning sker med hjälp av en spiralformad slang, som bara är att haka fast i mittstaget innan man återigen sätter sig och väntar. Eller gör något annat.
                            Kallt vatten, direkt från brunnen.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #15
                              Jag kör med samma princip som de flesta här, en slang för att tömma i avloppet och en slang för att fylla på.

                              Hur ofta suger ni rent i bottenmaterialet? Har själv sand och det är svårt att bara få med skiten utan att massa sand följer med. Sand i avloppet är inte bra Jag försöker få med så mycket skit som möjligt utan att få med sand vilket inte brukar gå så där jättebra. Läste ett tips från någon annan tråd om att använda en PET-flaska.
                              Men är det verkligen bra att röra runt för mycket i sanden? Den är ju så pass kompakt att skiten bara ligger på ytan ändå, hur gör ni andra som har sand?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...