Varde ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #16
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Har du plastat in listerna på något sätt?

    Jag hade diodlister från IKEA och de ärjade sönder efter någon månad.

    Hej
    Bra fråga, Blev nästan rädd. Kollade med affären, de säger att dessa lister har funnits på marknaden i ca 3 år och också används i båtar. De har inte fått några reklamationer för korrosion på listerna. Men clipsen som de monteras med är gjorda av rst-stål (inte syrafast) så de kan rosta i havsförhållanden.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #17
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej
      Bra fråga, Blev nästan rädd. Kollade med affären, de säger att dessa lister har funnits på marknaden i ca 3 år och också används i båtar. De har inte fått några reklamationer för korrosion på listerna. Men clipsen som de monteras med är gjorda av rst-stål (inte syrafast) så de kan rosta i havsförhållanden.
      Gissar att IKEAs inte var byggda att använda i fuktigt utrymme. Sedan hade jag placerat mina i en vanlig lysrörsamatur som ligger uppe på akvariet och glappen mellan täckglasen gjorde att det blev en del kondens i amaturen och det gillade inte mina diodlister.

      Jag tror absolut inte att din placering kan åstakomma några problem. Skall man ha diodlisterna i en 'vanligt' amatur kanske det kan vara bra att fuktskydda dem som extra säkerhetsåtgärd. Exempelvis genom att sticka in dem i en klar plastslang.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #18
        Ursprungligen postat av Peter_A_F
        Gissar att IKEAs inte var byggda att använda i fuktigt utrymme. Sedan hade jag placerat mina i en vanlig lysrörsamatur som ligger uppe på akvariet och glappen mellan täckglasen gjorde att det blev en del kondens i amaturen och det gillade inte mina diodlister.

        Jag tror absolut inte att din placering kan åstakomma några problem. Skall man ha diodlisterna i en 'vanligt' amatur kanske det kan vara bra att fuktskydda dem som extra säkerhetsåtgärd. Exempelvis genom att sticka in dem i en klar plastslang.
        Om Du har en vanlig (lysrörs)armatur blir det ännu enklare, då kan Du använda ett LED-lysrör: http://www.limic.fi/pdft/LED_PUTKIVALOT.pdf
        (Det här är tyvärr på finska men bilderna säger ju mer än ord, och det finns säkert leverantörer i Sverige med motsvarade rör). Bara att (låta) förbikoppla de gamla lysrörens styrelektronik. (Jag tänker i något skede testa också detta alternativ.)
        Senast redigerad av Mikael W; 16 juni 2009, 17:33.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #19
          Ljuseffekt

          Hej

          LED-listen ger enligt distributören 46,5 lumen/W.
          Ljusmängden till mitt akvarium är då 2 400 lumen.

          Bygghalogen lär (källa: Azur på Zoopet-forumet) ge 16,7 lumen/W.
          Mina 2 x 100 W gav således 3.333 lumen.

          Ändå tycker jag (subjektivt förstås) att det kommer mycket mer ljus ner i akvariet nu. Vad beror det på? Finns det mer osynligt ljus i BH:ns färgspektrum? Eller reflekteras det bort mer via täckglasen (LED-listerna är monterade rakt ovanför, dvs träffar täckglaset lodrätt, medan BH-armaturerna satt i framkant och träffade täckglaset i 40 graders vinkel, frånsett då ljuskäglornas spridningsvinklar)?
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Putte Ludde
            Användare
            • februari 2008
            • 107

            #20
            Lånar den här tråden av dig tricoti! Jag har samma tänk som dig, vill inte heller ha en "traditionell" lysrörs ramp. Och kommer inte heller ha några växter, utan det kommer att gå malawi ciklider i mitt nya 960 liters. Planen jag hade/har är att köra på något som det här: http://www.uttaget.se/produkt.php?aI...gory=Taklampor

            Men kommer fiskarnas färger bli rättvisa om man använder en sådan modell på belysning? Nu ingår det ju inte några lampor i den som jag länkar till, men vad ska man köpa för lampor? Är det nått speciellt att tänka på?

            Med vänliga hälsningar

            Patrick

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #21
              Jag

              Ursprungligen postat av Mikael W
              Hej
              Nu förstår jag inte riktigt. Det lyser ju. Och belysningen är fast monterad i hyllan, går inte att fälla ner.

              Ska jag ta en bild utan blixt och med den övriga belysningen släckt?
              tycker att luckan med belysningen är uppfälld på bilden, eller ser även jag fel? I såfall sitter belysning högt ovanför akvariet, vilket den kanske skall göra?

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #22
                Ursprungligen postat av doohan
                tycker att luckan med belysningen är uppfälld på bilden, eller ser även jag fel? I såfall sitter belysning högt ovanför akvariet, vilket den kanske skall göra?
                Det är ingen lucka, utan undersidan av hyllan ovanför akvariet. Det är väl en 30 cm avstånd från täckglasen upp till hyllan.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #23
                  Oki

                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Det är ingen lucka, utan undersidan av hyllan ovanför akvariet. Det är väl en 30 cm avstånd från täckglasen upp till hyllan.
                  Väldigt lurig bild du har ! Trodde hyllan var upplyft en bit från akvariet för att visa lösningen med ledljuset

                  Kommentar

                  • Putte Ludde
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 107

                    #24
                    Lånar den här tråden av dig tricoti! Jag har samma tänk som dig, vill inte heller ha en "traditionell" lysrörs ramp. Och kommer inte heller ha några växter, utan det kommer att gå malawi ciklider i mitt nya 960 liters. Planen jag hade/har är att köra på något som det här: http://www.uttaget.se/produkt.php?aI...gory=Taklampor

                    Men kommer fiskarnas färger bli rättvisa om man använder en sådan modell på belysning? Nu ingår det ju inte några lampor i den som jag länkar till, men vad ska man köpa för lampor? Är det nått speciellt att tänka på?

                    Med vänliga hälsningar

                    Patrick

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #25
                      Ursprungligen postat av doohan
                      Väldigt lurig bild du har ! Trodde hyllan var upplyft en bit från akvariet för att visa lösningen med ledljuset
                      Det här är en eländig bild, det är trångt och svårt att få bra bilder av hela hyllan. Men kanske den bättre än den förra visar hur LED-listerna är fästa under hyllan ovanom akvariet.

                      (Skitiga täckglas är en annan ljustjuv! Ska testa med akryl så småningom.)
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • tricoti
                        Användare
                        • juni 2009
                        • 249

                        #26
                        Klart att du får låna tråden.En samkörd tråd är en bra tråd! Sålänge den är nåsånär "ren".Jag har kollat LED strips,o annat hos uttaget du länkade till,men jag är lite skeptisk till att själv hålla på o mecka med strips o annat.Men visst är det intressant! Har även besökt IKEA o tittat på olika lampor.Ska fortsätta med detta en tid till..Men visst ska du ha nå´n vaillisneria o några Anubias plantor?Hur det än är, det blir lite mer "akvarium om man ramar in fiskar o sten med lite grönsaker..Sedan kan man tänka sig att blanda upp de riktiga med plastditon.Bara det ser bra ut.Jag är ingen trädgårdsmästare.

                        Kommentar

                        • Putte Ludde
                          Användare
                          • februari 2008
                          • 107

                          #27
                          Tack så mycket för att jag får låna då....

                          Har idag vart och snackat med elektriker så de blir till att köra på de allternativet jag länkade till, bara de att jag köper loss lösa grejer och skruvar ihop själv. Lättare att få rätt längd på kabel och så då! Frågan som kvarstår nu är ju bara hur många lampor man kan tänkas behöva! Kommer att köra på halogen lampor för 230 volt, och med porslins lamp hållare kan jag använda lampor ända upp till 100 w enligt butiks snubben. Så jag undrar ja hur många lampor man ska köra på?!?! Någon med bra tipps


                          Med vänliga hälsningar

                          Patrick

                          Kommentar

                          Arbetssätt...